اخبار و شنیده‌های بازارآزاد 

به گزارش رهنمون سرمایه:

گروه کشاورزی
معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا مساعدت لازم را برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور انجام دهند.

شاراک
در حالی قیمت DOP در بازار آزاد ایران به 15 هزارتومان در هر کیلو رسیده است که پیشنهادهای فروش معامله گران 100 تنی و به صورت پرداخت های مدت دار و بعضا یک ماهه اعلام می شود، این در حالی است که بازار DOP در ایران پس از جنجال های بسیار روندی آرام را طی می کند. کارشناسان بازار احتمال می دهند فاز آرامش بازار DOP در ایران ادامه دار شود، از این رو اکثر خریداران در انتظار اعلام شرایط فروش بهتری از سوی فروشندگان هستند. به نظر می رسد فروشندگان DOP به اجبار شرایط فروش خود را تسهیل کنند. در همین حال بازار دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند هم با توجه به اعمال سهمیه بندی برای خریداران و کاهش ظرفیت های خرید، همچنین تلفیق فروش دی اتیل هگزانول وارداتی با تولید داخل در بورس کالا، شرایط آرامی را سپری می کند.

گروه سنگ آهن
جدیدترین گزارش رویترز نشان می دهد میزان واردات سنگ آهن در ماه سپتامبر در چین به بیشترین میزان خود در 20 ماه گذشته رسیده است.
این گزارش نشان می دهد، افزایش میزان تقاضا برای تولید فولاد، مهمترین دلیل افزایش واردات سنگ آهن به چین اعلام شده است
چین که اولین مصرف کننده سنگ آهن در جهان به شمار می آید، در ماه سپتامبر 99 میلیون و 360 هزار تن از این ماده معدنی را مصرف کرده است.این رقم در مقایسه با ماه اوت با افزایش  4.8 درصدی روبرو شده است.
اگرچه چین تدابیری را جهت مبارزه با آلودگی هوا اتخاذ کرده است، میزان تقاضا برای خرید سنگ آهن جهت تولید فولاد با افزایش چشم گیری روبرو شده است.

فخوز
شمش بلوم  فولاد خوزستان  امروز با قیمت 31،077 ریال عرضه شد و با 12% افزایش تا قیمت 34،669 ریال رقابت شد

گروه زغالسنگ
تفاهم‌نامه تجهیز و توسعه معادن زغال سنگ امضا شد.بنا بر اعلام وزارت صنعت در حال حاضر نسبت به جانمایی تجهیز و توسعه معادن زغال سنگ و فراهم نمودن شرایط عقد تفاهم نامه همکاری با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بسته شده است.

انرژی3
رینگ داخلی این بورس، امروز (چهارشنبه، ۲۴ مهرماه) شاهد عرضه کالاهای آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت تهران، برش سبک و رافینت شرکت پتروشیمی نوری، ریفورمیت و هیدروکربن سنگین پتروشیمی بوعلی سینا و نفتای سبک پالایش نفت آبادان است.

روز سه‌شنبه (۲۳ مهرماه) کالاهای برش سنگین، سوخت کوره سبک و نیتروژن مایع پتروشیمی تبریز، برش سنگین پتروشیمی جم، حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز، سی‌اس‌او پالایش نفت شازند، متانول پتروشیمی زاگرس، متانول پتروشیمی شیراز و متانول شرکت متانول کاوه در رینگ داخلی و حلال ۴۰۲ پالایش نفت اصفهان، رافینت پتروشیمی بیستون، گاز مایع پالایش نفت تهران، گاز مایع پالایش نفت لاوان و گازوئیل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معامله شد.

در این روز بیش از ۲۳.۱۷۲ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۹۹۸ میلیارد و ۴۶۷ میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران دادوستد شد.

غمینو
شرکت  صنایع غذائی مینو شرق از بهره برداری از خط تولید  تافی و آبنبات مغز دار خبر داد و اعلام داشت با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت و پتانسیل صادرات خط مذکور بیشتر جهت توسعه بازار صادراتی برتامه ریزی شده است که سالانه در صورت تکمیل سفارش حدودا ٧٠٠ میلیارد ریال در آمد سالانه فروش شرکت را متاثر خواهد نمود شایان ذکر است دستیابی به این مبلغ به تدریج و شناسایی محصول در بازار میسر خواهد بود پیش بینی میشود در ۵ ماهه پایانی سال حدود ١۵٠ میلیارد ریال درآمد فروش سال ١٣٩٨ را افزایش دهد .

تبرک، غشهداب، غمهرا، غچین
صادرات رب گوجه فرنگی آزاد شد
به دلیل کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار،  با اعلام قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی، صادرات رب گوجه‌فرنگی تا ابتدای دی ماه سال جاری آزاد شد.