اخبار و شنیده‌های بازارآزاد 

اخبار وشنیده هایی از کگهر، گروه روی، خودرو، خساپا، گروه فولاد، آسیا، کماسه، وبملت، شتران و....

به گزارش رهنمون سرمایه:

کگهر
مدیر پروژه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین از پیشرفت فیزیکی بیش از 95 درصدی گندله سازی شرکت تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: امیدواریم این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

حسن امین زاده در رابطه با مجموعه اقدامات و فعالیت های این شرکت در راستای پیشرفت این پروژه گفت: پروژه گندله سازی گهر زمین با ظرفیت 5 میلیون تن در حال اجراست.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال 1393 شروع شده و در دو بخش شامل فعالیت پیمانکار خارجی و پیمانکار داخلی در حال اجراست. پیمانکار خارجی این طرح، اتوتک می باشد که کارهای مهندسی پایه و تامین تجهیزات اصلی را انجام می دهد. پیمانکار داخلی هم که به صورت EPC یعنی اجرا، نصب و راه اندازی در حال کار است آسفالت طوس می باشد. این شرکت کارهای بازنگری مهندسی را نیز انجام می دهد.

امین زاده ادامه داد: تجهیزات بخش خارجی 6432 تن و داخلی 9740 تن می باشد و مجموعا 17 هزار تن تجهیز برای پروژه نیاز است که 16700 تن آن تاکنون وارد پروژه شده و عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: این پروژه 12 هزار تن سازه فلزی دارد که 1190 تن نصب شده و تنها 100 تن آن باقی مانده است.
مدیر پروژه گندله سازی شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: با راه اندازی این طرح 500 نفر به صورت مستقیم و 1200 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی یکی از علل تاخیر در اجرای این پروژه را روند طولانی ترخیص کالا از گمرک خواهد و اظهار داشت: همین امر سبب شد پیشرفت فیزیکی پروژه کند گردد.

گروه روی
سخنگوی دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه برای رسیدگی به موضوع انباشته شدن ۱۰ میلیون تن سرب در زنجان وارد عمل شده است.

مدتی است که واحد‌های صنعتی در شهر زنجان مشکلات زیست محیطی متعددی را برای شهروندان به وجود آورده است؛ این مشکل با افزایش میزان بهره وری‌ها از معدن انگوران زنجان جدی تر شده است.

علاوه بر انباشت سرب و روی در زنجان، ایمن سازی ۷ میلیون تن پسماند روی در شهرک صنعتی روی زنجان و انتقال پسماند‌های جدید به مکانی مناسب هم تبدیل به چالش جدیدی شده است.

در همین رابطه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از ورود دستگاه قضا به موضوع انباشت ۱۰ میلیون تن سرب در زنجان خبر داد.

اسماعیلی با اشاره به انباشت پسماند روی تصریح کرد: در حوزه پسماند سرب و روی در زنجان پرونده تشکیل شده است و ۴۲ هزار هکتار ارض برای دفع پسماند جهت اینکه برای مردم مشکلی ایجاد نشود، در نظر گرفته شد.

به گفته وی ۱۰ میلیون تن پسماند سرب و روی در منطقه انباشته شده که جابجایی آن زمان بر است، به همین دلیل تصمیم گرفته شد یک لایه محافظ روی آن ساخته شود تا به محیط اطراف آسیب کمتری وارد شود

خودرو/خساپا
ایران خودرو و سایپا واگذار نخواهد شد!
اعضای شورای نگهبان در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را مغایر با بند «ج» سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته و آن را غیرقانونی اعلام کرده اند

خساپا
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر داد:جزئیات و زمان بندی خروج انواع پراید از خط
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید

گروه فولاد
تولید جهانی فولاد در ماه سپتامبر و کمتر شدن فاصله ایران با غول های این صنعت.

در جدول  منتشر شده WS  تولید اغلب کشور ها منفی است، احتمالا به دلیل تغییر زمانی تعمیرات  اساسی و یا توقف  کوره هاست.

تولید  جمهوری اسلامی ایران، چین و استرالیا و نیوزلند همچنان مثبت است.

نکته جالب: چین علیرغم  افزایش دو درصدی تولید، اقدام به واردات  محصولات میانی و در مرحله بعدی ورق گرم نمود که باعث ایجاد توازن بین تولید و مصرف فولاد شد./

آسیا
آسیا از ارزیابی املاک در بخش زمین جهت افزایش سرمایه با کانون کارشناسان رسمی دادگستری خبر داد

کماسه
هیأت مدیره کماسه افزایش سرمایه ۴٠ درصدی این شرکت از محل سود انباشته را به تصویب رساند.

وبملت
وبملت  اعلام نمود ،۵.٧۴درصد از سهام تحت تملک خود از صنایع مس ایران را به قیمت ۵٩٠٠ریال به فروش رساند، و به ازای هر سهم 386 ریال  سود محقق کرده است

شتران
شتران اعلام داشت موفق به اخذ موافقت اصولی اولیه اجرای طرح پالایشگاه میعانات گازی سیراف به ظرفیت ١٢٠٠٠٠بشکه در روز گردیده است