ارزانی دلار در روز هجوم نوسان‌گیران به بازار ارز

به گزارش رهنمون سرمایه ،  روز شنبه، شاخص ارزی ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. کاهش قیمت دلار  در شرایطی صورت گرفت که در ابتدای روز نوسان‌گیران به بازار هجوم آورده بودند و با افزایش خریدها توانستند قیمت را به مرز ۱۳ هزار تومانی برسانند.

این اتفاق زمینه‌ساز آن شد که برخی از معامله‌گران تصور کنند بازار کف قیمت خود را پیدا کرده است و به دنبال برگشت به سطوح بالاتر قیمتی است. با این حال، روند ادامه روز این گروه را متعجب کرد. از اواسط روز بود که مشخص شد مسیر دلار تغییر کرده و این ارز، حرکت کاهشی در کانال ۱۲ هزار تومانی را آغاز کرده است. به باور برخی فعالان، نوسان‌گیران از معاملات پشت‌خطی جمعه، بالا بردن قیمت دلار را شروع کردند و به نظر می‌رسد به دنبال آن بودند که با جوسازی زمینه را برای فروش ارز خود در قیمت‌های بالاتر (بالای مرز۱۳ هزار تومان) فراهم کنند و بخشی از ضرر خود را پوشش دهند.

از نظر این گروه، افت یکباره دلار از کانال ۱۴هزار تومانی و عقبگرد غیرمنتظره از کانال ۱۳ هزار تومانی بسیاری از معامله‌گران را دچار ضرر کرد؛ در نتیجه آنها تلاش داشتند حداقل با بالا بردن مقطعی قیمت، بخشی از ضرر خود را جبران کنند. با این حال، افزایش ابتدای روز به نوعی آزمون بازار توسط نوسان‌گیران نیز بود. در واقع اگر به دنبال این افزایش، تقاضای خاصی وارد بازار می‌شد، آنها به احتمال زیاد دیگر فروشنده نمی‌شدند. با تکیه بر این ادعا، برخی از معامله‌گران باور داشتند که روند افزایشی شاخص ارزی به پایان رسیده و بازار بار دیگر وارد یک دوره ثبات شده است که مدیریت بازار بیشتر به دست بازارساز است. به عبارت دیگر می‌توان گفت بازگشت دلار از سقف روزانه روز شنبه تا حد زیادی انتظارات شماری از معامله‌گران بازار را تغییر داد. این در حالی است که همچنان افزایشی‌های بازار امید دارند به واسطه ادامه تقاضای فصلی و نزدیک شدن به ماه ژانویه، قیمت دلار به مسیر افزایشی بازگردد.

به‌طور کلی در ماه‌های اخیر قیمت سکه در بازار نیز بیشتر از روند طلای جهانی به نوع معاملات بازار ارز دقت کرده است. روز شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود؛ سکه در ابتدای روز در واکنش به افزایش دلار، صعودی شد و در ادامه روز با کاهش دلار، فلز گرانبهای داخلی نیز راه کاهشی را در پیش گرفت. ساعت ۴ بعدازظهر، سکه تمام بهار آزادی در معاملات عمده با قیمت ۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۷۰ هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود. به‌طور مسلم این میزان کاهش ارتباط چندانی با روند طلای جهانی نیز نداشت که روز جمعه روی قیمت هزار و ۴۷۶ دلاری به کار خود پایان داده بود. این قیمت از نرخ ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه حدود ۶ دلار بیشتر بود.

فعالیت بازارساز و نقش انتظارات

برخی فعالان افت روز اول هفته را به نقش بازارساز نسبت می‌دادند و برخی دیگر باور داشتند، فضای انتظاری تا حدی در بازار تغییر کرده است. به گفته دسته اول، بازارساز در ابتدای روز سعی کرد قیمت فروش صرافی‌های بانکی را نزدیک به نرخ بازار آزاد تنظیم کند و در طول روز به آرامی قیمت فروش خود را پایین آورد. در واقع دیروز بازارساز از طریق صرافی‌های بانکی در امر قیمت‌گذاری فعال‌تر بود. در این میان، گروهی از معامله‌گران باور داشتند بازارساز با عرضه ارز از قیمت‌های بالا توان مداخله‌ای خود را بالاتر برده است و همزمان احتمال ضرر نوسان‌گیران را افزایش داده است.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران ادعا می‌کنند، سفر مقامات ایرانی به ژاپن تا‌حدی فضای بازار را تغییر داده است و موجب شده که میزان خریدها کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت از نگاه برخی معامله‌گران در آستانه این سفر بازار کمی محتاطانه رفتار می‌کند. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، بازارساز به دنبال برگرداندن ثبات به بازار در کانال ۱۲ هزار تومانی است، هر چند که گروه دیگری باور دارند، با توجه به محدودیت‌های نقل و انتقالاتی، در صورتی که بار دیگر تقاضای احتیاطی به بازار وارد شود، احتمال نوسانی شدن قیمت‌ها منتفی نخواهد بود.

منبع : دنیای اقتصاد