افزایش ۵۸ درصدی تولیدات مجموعه نورد آلومینیوم نسبت به سال گذشت

یزان تولیدات مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم در آذر ماه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، افزایش 58 درصدی را تجربه کرد. همچنین به دلیل افزایش میزان فروش اکثر محصولات تولیدی، شاهد رشد 60 درصدی درآمد کلی این کارخانه نسبت به سال گذشته، هستیم.

به گزارش  رهنمون ، همان‌طور که در نمودار 1 آمده، مجموع تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در آبان ماه به میزان یک هزار و 162 تن بوده که با کاهش پنج درصدی در آذر ماه به میزان یک هزار و 104 تن رسیده است؛ البته نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته که میزان تولیدات 700 تن بود، رشد 58 درصدی را شاهد هستیم.

شرکت نورد آلومینیوم در حوزه‌هایی همچون ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی، کلد، کویل و تسمه فعال است و همچنین محصولات درجه 2، محصولات کارمزدی و صادراتی را نیز تولید می‌کند؛ البته سهم عمده‌ای از سبد تولیدی این شرکت مربوط به حوزه ورق است که در آذر ماه، میزان تولیدات این محصول 485 تن بود.

شرکت نورد آلومینیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق و کویل در کشور است که بیشترین سهم تولیدات کارخانه‌های پایین‌دستی آلومینیوم، به آن اختصاص دارد. این شرکت به دلیل تولیدات متنوعی که در صنعت آلومینیوم دارد، همواره بازارهای سایر کشورها را در نظر داشته و بخشی از تولیدات خود را به صادرات  اختصاص می‌داد که متاسفانه در سال جاری به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال ارز و تحریم‌های وضع شده، امکان فعالیت این شرکت در زمینه صادرات به شدت کاهش یافته و در آبان ماه و آذر ماه، این شرکت در زمینه صادرات محصولات تولیدی هیچگونه فعالیتی نداشته است.

کاهش 8 درصدی تولید ورق

تولید ورق شرکت نورد آلومینیوم در آذر ماه 8 درصد نسبت به آبان ماه، کاهش داشته و از 527 تن به 485 تن رسیده است البته این میزان تولید نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته که  96 تن بوده که به این ترتیب، 408 درصد رشد را نشان می‌دهد.

گفتنی است، روند تولید ورق کاپوزیت در آذر ماه تغییر یافت به گونه‌ای که این شرکت در آبان ماه فعالیتی در این زمینه نداشت البته این افزایش چشمگیر میزان تولید در حوزه کاپوزیت برخلاف نیاز بازار است و با توجه به رکود ساختمان‌سازی در کشور، عدم وجود تقاضا برای خرید این نوع محصول قابل پیش‌بینی بود، به نحوی که این شرکت در آذر ماه 494 تن ورق کامپوزیتی تولید کرد اما فروشی در این زمینه نداشت.

با کاهش میزان فعالیت این شرکت در زمینه تولید ورق در دو ماه اخیر، میزان تقاضا برای خرید این محصول شرکت نورد آلومینیوم، نیز کاهش یافت؛ در نتیجه فروش ورق این شرکت از 511 تن در آبان ماه به 468 تن در آذر ماه رسید؛ به این ترتیب، شرکت نورد آلومینیوم افت 8.5 درصدی را در حوزه فروش ورق تجربه کرد.

نرخ فروش ورق در آذر ماه نسبت به آبان ماه روند رو به رشدی را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که از 27 هزار و 507 تومان به ازای هر کیلوگرم، با رشدی بالغ بر 1.1 درصد به 27 هزار و  796 ریال به ازای هر کیلوگرم رسید که البته مبلغ فروش، نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 12.9 درصد افت داشت.

رشد 3.7 درصدی نرخ فروش کویل

کویل تولید شده در مجموعه کارخانه‌های نورد آلومینیوم در آبان ماه، 168 تن بود که با 32.8 درصد کاهش، به 113 تن در آذر ماه رسید، در حالی که میزان افت تولید این کارخانه  نسبت به سال گذشته نیز در این ماه قابل توجه بود؛ به گونه‌ای که این شرکت در مدت زمان مشابه در سال 1397، 168 تن تولید داشته که افت 32.8 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

میزان فروش کویل شرکت نورد آلومینیوم، در آذر ماه  122 تن بود که نسبت به فروش 184 تنی آبان ماه، افت 33.8 درصدی داشت؛ این میزان فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 30 درصد افت را نشان می‌دهد.

نرخ فروش کویل تولید شده این کارخانه، در آذر ماه 3.7 درصد نسبت به ماه قبل از آن رشد یافت به گونه‌ای که از 28 هزار و 841 تومان به ازای هر کیلوگرم به 29 هزار و 910 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

کاهش 14.7 درصدی فروش تسمه

میزان تولید تسمه کارخانه نورد آلومینیوم در آذر ماه سال جاری، 150 تن بود و نسبت به آبان ماه که میزان فعالیت این کارخانه حدود 190 تن بود، شاهد افت 20.9 درصدی در این زمینه بوده‌ایم؛ این میزان تولید تسمه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 9.3 درصد افت داشته، به گونه‌ای که تولید این محصول در آذر ماه سال گذشته 168 تن بود.

گفتنی است، میزان فروش این محصول 14.7 درصد نسبت به آبان ماه که کارخانه نورد آلومینیوم 173 تن فروش داشته، کاهش یافته است؛ البته این میزان افت نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 5.7 درصد است.

رشد 17 درصدی تولید کلد

میزان تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در زمینه کلد در آبان ماه سال جاری، 218 تن بود و در آذر ماه با  افزایش 17 درصدی به 255 تن رسید. این میزان تولید، نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز دارای رشدی قابل ملاحظه است؛ تولیدات این کارخانه نسبت به آذر ماه سال 1397 که میزان تولید این محصول تنها 63 تن بود، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

مبلغ فروش کلد در آذر ماه، 1.8درصد نسبت به آبان ماه افت داشته و از 35 هزار و 754 ریال به ازای هر کیلوگرم در آبان ماه به  35 هزار و 128 ریال به ازای هر کیلوگرم در آذر ماه رسید.

افزایش میزان تولید محصولات کارمزدی

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات کارمزدی، فعالیت خود را در آذر ماه 1398، نسبت به ماه گذشته (آبان ماه)، 43.3 درصد افزایش داد؛ میزان تولید این محصول در آبان ماه 58 تن بود که در آذر ماه به 83 تن افزایش یافت؛ البته میزان تولید این محصول نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 19.3 درصد کاهش یافت، به گونه‌ای که میزان تولید این محصول در سال گذشته، 103 تن بود.

نرخ فروش این محصول در آذر ماه، کاهش یافت و از 13 هزار و 966 تومان به ازای هر کیلوگرم به هشت هزار و 705 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که افت 37.7 درصدی را نشان می‌دهد. البته نرخ فروش این محصول نسبت به سال گذشته (آذر ماه 1397)، 10 درصد افزایش یافته، به گونه‌ای که این محصول در سال گذشته به قیمت هفت هزار و 911 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید.

میزان تولیدات محصولات صادراتی متوقف شد

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات صادراتی در ماه‌های گذشته روند نزولی داشته و در آبان و آذر ماه این شرکت هیچگونه فعالیتی در زمینه تولید این‌گونه محصولات نداشته است و دلیل عمده عدم تمایل مدیران این مجموعه برای تولید در این حوزه، مشکلات مالی و موانع بانکی بوده که برای صادرات ایجاد شده است.

میزان فروش محصولات شرکت نورد آلومینیوم در آذر ماه 2.7 درصد کاهش یافت

همان‌گونه که در نمودار شماره 2 آمده است، کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در آذر ماه 1398، جمعا حدود یک هزار و 104 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی تولید کرد که 83 تن آن کارمزدی بود. کل تولیدات این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن پنج درصد کاهش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 57.7 درصد رشد پیدا کرد.

کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در آذر ماه 1398، جمعا حدود یک هزار و 111 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی فروخت که 83 تن آن از محصولات کارمزدی بود. کل فروش این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن 2.7 درصد کاهش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 59.6 درصد افزایش یافت.

کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در آذر ماه 1398، جمعا حدود 320 میلیارد و 698 میلیون ریال از محل فروش، درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن 3.9 درصد کاهش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 59.7 درصد رشد یافت.    

منبع خبر : فلزات