بررسی کارنامه ۱۳ ساله «فولاد» در بورسآزاد 

به گزارش رهنمون سرمایه به نقل از دنیای بورس، بررسی روند ۱۳ ساله سودآوری، ارزش بازار، افزایش سرمایه در قالب جداولی ارائه می‌شود که می‌تواند چشم‌انداز مناسبی را به مخاطب بدهد.

شرکت فولاد مبارکه در کنار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت‌های بورسی به لحاظ ارزش بازار شناخته می‌شوند. این شرکت طی سال‌های اخیر روند رو به رشد سودآوری را تجربه کرده است که تکیه اصلی آن بر تولید محصولات انحصاری، افزایش قیمت‌های جهانی و بهبود کیفیت تولیدی به لحاظ کنترل هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مناسب در شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه است. از سوی دیگر فشار شرکت‌های تولید کننده محصولات نیمه آماده و نهایی فولادی بر شرکت‌های سنگ‌آهنی برای خرید ارزان‌تر سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله نیز نقش بسزایی در کاهش بهای تمام شده تولید و افزایش سودآوری فولادسازان کشور داشته است.

از سوی دیگر شرکت فولاد مبارکه با گسترش حجم فعالیت‌های خود طی سال‌های اخیر، همزمان با رشد قیمت‌های جهانی و نرخ دلار (که تاثیر ترکیبی آن بر قیمت فروش محصولات منعکس می‌شود) شرایط درآمدزایی خود را متحول کرده‌است که به طور خاص در جهش‌های سال ۹۲ و ۹۷ نمایان است. بهبود وضعیت حاشیه سود خالص (حاصل تقسیم سود حالص بر فروش) نیز طی سال‌های اخیر به جهش سودآوری شرکت کمک بسزایی کرده‌ و جهش‌های بزرگ سود خالص را در پی داشته‌است. در نمودار ترکیبی زیر روند فروش، سود خالص و حاشیه سود خالص فولاد مبارکه را از سال ۸۴ تا ۹۷ ملاحظه می‌کنیم.

مطالب مرتبط