تحقق سود ۵.۲۹۲ ریالی «شراز» برای هرسهمآزاد 

شرکت پالایش نفت شیراز در اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای ۶ماهه منتهی به ۳۱شهریور۹۸ برای هرسهم ۵هزار و ۲۹۲ریال سود محقق کرد که نسبت به گزارش ۳ماهه خود رشد مطلوبی داشته است.

به گزارش رهنمون سرمایه این شرکت سود هر سهم در فعالیت ۳ماهه ابتدای سال مالی جاری را ۲هزار و ۸۱۰ریال اعلام کرده بود.

»شراز» در این گزارش، سود عملیاتی را ۶هزار و ۱۳۴میلیارد ریال، سود خالص را ۵هزار و ۴۳۷میلیارد ریال و سود انباشته را ۴هزار و ۹۹۴میلیارد ریال اعلام کرده است.

این شرکت در گزارش ۳ماهه اعلام کرده بود که ارزش فروش آن به ۲۷هزار و ۶۸۹میلیارد ریال رسیده است. “شراز” همچنین سود خالص آن دوره را ۲هزار و ۸۸۷میلیارد ریال اعلام کرده بود که در ۶ماهه  ارزش فروش آن به ۵۵هزار و ۹۵۳میلیارد ریال بالغ شده است.

»شراز» در تشریح اهداف و برنامه های راهبردی خود در خصوص تولید و فروش محصولات اعلام کرده است که عمده بازار هدف محصولات شرکت داخلی بوده و مطابق قانون، شرکت محصولات اصلی تولیدی خود را جهت توزیع در سطح کشور تحویل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می دهد. همچنین محصولات ویژه تولیدی شرکت، در بورس های کالا و انرژی عرضه می شود. شرکت های قیرسازی، شرکت های عمده خریدار محصولات ویژه این شرکت هستند.

در حال حاضر پالایشگاه شیراز با پالایش روزانه ۵۴ هزار بشکه نفت خام در روز نزدیک به ۳/۳درصد از نفت خام پالایشی کشور را پالایش کرده و محصولات استراتژیکی نظیر بنزین و سوخت های هوایی، گازمایع، نفت سفید، نفت کوره، انواع حلال و گوگرد تولید می کند. در خصوص محصولات پالایشی به ویژه محصولات استراتژیک در حال حاضر بازار داخلی با کمبود عرضه مواجه است و در عمل پالایشگاه شیراز در کنار سایر شرکت های پالایشی نیاز داخلی را تامین می کنند.

این شرکت در حال حاضر با توجه به نیاز داخلی برنامه صادراتی ندارد با این وجود ، صادرات محصولات در آینده با تغییر در قوانین ملی و وزارت نفت قابل بررسی و تحقق است. سودآوری شرکت های پالایشی تابع متغیرهای گوناگونی است که با فضای سیاسی و اقتصادی دنیا به ویژه کشور گره خورده است.