دلیل ریزش و ۱۶ هزار واحدی بازار بورس

خراسان نوشت: همان طور که انتظار می رفت، بازار سرمایه دیروز معاملات خود را با هیجان منفی شدید آغاز کرد و موجب افت 16 هزار واحدی، معادل 4.3 درصد در شاخص کل شد. این در شرایطی است که بازارهای جهانی نیز در التهاب افزایش تنش ها در غرب آسیا هیجان منفی شدیدی را تجربه می کنند.

به طور معمول، همواره بازار سرمایه بعد از اتفاقات سیاسی و تنش های نظامی، در ابتدا با یک واکنش منفی گریزناپذیر مواجه می شود و بعد از آن به مرور به مدار تعادل برمی گردد. کارشناسان معتقدند این بار نیز همانند گذشته بورس به مدار معمولی خود بازخواهد گشت، چنان که پیشتر در پی حوادثی چون حمله داعش به مجلس و مرقد امام، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، حمله به نفتکش ها در بندر فجیره و حمله به تاسیسات نفتی آمریکا و اعلام سهمیه بندی بنزین نیز دچار چنین هیجاناتی شده بود و بعد از آن خیلی زود به روال طبیعی خود بازگشت.

به اعتقاد کارشناسان، علت این واکنش آن است که «اساسا پول ترسوست» و در پی این اتفاقات که تحلیلی از عواقب و پیامدهای آن ندارد، تلاش می کند خود را از معرض خطر احتمالی خارج کند و این موضوع موجب هیجان سنگین فروش و ریزش قیمت ها می شود. اما با گذشت زمان، به مرور تحلیل و واقعیت ها جای هیجان را می گیرد و بازار متعادل می شود.گفتنی است در بازار دیروز اکثر سهم ها در بورس و فرابورس با فشار فروش سنگین مواجه شدند و تنها حدود 10 سهم در محدوده مثبت باقی ماندند. با این حال با حمایت حقوقی ها در ساعات پایانی صف فروش برخی سهم های بنیادین و شاخص ساز بازار جمع شد. دیروز جلسه شورای عالی بورس هم برگزار شد.

 به گزارش مهر، شورای عالی بورس با اشاره به نقش صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: در صورت لزوم صندوق تثبیت بازار از سرمایه گذاران بازار سرمایه حمایت خواهد کرد؛ ضمن این که بازیگران حقوقی بازار نیز از فرایند داد و ستد روزانه حمایت کافی را به عمل خواهند آورد.گفتنی است در پی اضطراب سرمایه گذاران بورس های جهانی از واکنش احتمالی ایران، بورس های آمریکا نیز اولین هفته سال جدید میلادی را با ریزش پشت سر گذاشتند. سه شاخص اصلی بورس آمریکا حدود یک درصد ریزش کردند. همزمان قیمت طلا به بالاترین سطح شش سال گذشته (حدود 1552 دلار) رسید و نفت هم به محدوده 69 دلار جهش کرد.

منبع : ایرنا