دو پتروشیمی‌ بورسی و فرابورسی توافقنامه همکاری امضا کردند / اهداف

وافقنامه همکاری مشترک بین دو پتروشیمی شازند و تبریز با هدف ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی به امضا رسید.

 

به گزارش رهنمون  به نقل از صدا و سیما، توافقنامه همکاری مشترک فنی و سرمایه گذاری با هدف جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بین شرکت‌های پتروشیمی شازند اراک و تبریز به امضا رسید.

این توافقنامه منجر به سرمایه گذاری مشترک برای توسعه زنجیره ارزش افزوده و احداث واحد استحصال بنزن، احداث کوره نفتای سنگین، افزایش ظرفیت واحد اتیل بنزن و مونومر استایرن، افزایش ظرفیت واحد پلی استایرن و سایر محصولات پلیمری زنجیره استایرن خواهد شد.

ابراهیم ولدخانی مدیرعامل پتروشیمی شازند زمان تولید محصولات بر اساس این قرارداد را دو سال آینده اعلام کرد و گفت: دو شرکت برای احداث این واحد‌ها بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهند کرد که نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده محصولات پتروشیمی و پرهیز از خام فروشی دارد.

وی افزود: بر اساس این قرارداد از یک محصول اولیه به نام PGH بنزن و سایر محصولات زنجیره ارزش افزوده پایین دستی تولید خواهد شد. اکنون هر تن PGH حدود ۵۰۰ دلار در تن ارزش دارد که در صورت ایجاد ارزش افزوده تا هزار دلار در تن به فروش می‌رسد.

همچنین سیاوش درفشی مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: بر اساس این توافقنامه بستر لازم برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه استایرن ها، پلی استایرن‌ها و بنزن ایجاد خواهد شد. دانش فنی این قرارداد برعهده پتروشیمی تبریز است و خوراک آن را نیز پتروشیمی اراک تامین خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس قرارداد‌های آتی در حوزه تبدیل PGH اراک به بنزن و توسعه واحد‌های بنزن، استایرن و پلی استایرن اقدام خواهیم کرد و از PGH به عنوان خوراک، بنزن و سایر فراورده‌های با ارزش بالاتر استخراج می‌شود.

منبع : فرابورس