رشد ۶۴ درصدی ارزش معاملات فرابورس ایران

تهران- ایرنا- ارزش یورویی بازار فرابورس ایران در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش روز (دوشنبه) روابط عمومی فرابورس ایران، گزارش عملکرد اعضای فدراسیون بورس‌های آسیایی- اروپایی شامل تجزیه و تحلیل مالی بورس‌های عضو فدراسیون بورس‌های اروپایی – آسیایی (فیاس- FEAS) همه ساله با هدف مقایسه عملکرد بورس‌های عضو فیاس، از منظر شاخص‌های عملکردی متفاوت تهیه می‌شود که در سال ۲۰۱۸ نیز، دو بورس ایرانی عضو فیاس شامل بورس تهران و فرابورس ایران نتایج عملکردی قابل توجهی داشتند.
این گزارش نشان می‌دهد تعداد کارگزاران بازارهای فرابورس ایران ۱۰۹ شرکت است که این ارقام فرابورس را در جایگاه دوم در میان تمامی اعضای فیاس از نظر ارزش معاملاتی، تعداد دادوستدها و تعداد کارگزاران قرار می‌دهد.
تمامی این اعداد شامل تعداد نمادها، ارزش بازار و ارزش معاملات مربوط به بازارهای اصلی شامل بازارهای اول، دوم و SME فرابورس ایران است.

از سوی دیگر در سال ۲۰۱۸ به لحاظ نسبت تعداد معاملات به ازای هر کارمند، فرابورس ایران با اختلاف بسیار با سایر بورس‌ها در جایگاه اول فیاس قرار دارد به گونه‌ای که در این سال به ازای هر کارمند ۱۸۵ هزار و ۸۷۷ معامله انجام شده است.
فیاس، بورس‌های عضو را به سه بخش کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم کرده و در این میان شاخص تعداد کارگزاران بازار به ازای هر کارمند تقریبا در تمامی بورس‌های عضو فیاس در یک سطح است اما این شاخص در فرابورس ایران بیش از ۷.۱ برابر میانگین گروه بورس‌های بزرگ است. ضمن آنکه رکورد تعداد ابزارهای مالی به ازای هر نفر در فرابورس بیش از ۸.۱ برابر متوسط بورس‌های واقع در گروه کوچک است.

از سوی دیگر مقایسه سود سالانه بورس‌های عضو فیاس نشان می‌دهد که سود حاصل‌شده توسط فرابورس بیش از ۳۱ درصد بالاتر از میانگین گروه بورس‌های بزرگ عضو فیاس بوده و شاخص میزان سود به دست آمده به ازای هر کارمند نیز در فرابورس ‌6.1 برابر بیشتر از میانگین گروه بورس‌های بزرگ و ۷.۴ برابر بیشتر از میانگین کل بورس‌هاست که از این نظر در رتبه اول قرار دارد.

گزارش اثربخشی تجاری ۲۰۱۸ با مقایسه درآمد، مخارج و سود بورس‌های عضو فیاس در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان داده است که درآمد فرابورس ۴ درصد بیشتر از مخارج آن افزایش یافته و در نتیجه سود این بورس در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن 6.1 برابر افزایش یافته است.
گفتنی است در گزارش عملکرد سال ۲۰۱۸، عملکرد بورس‌های امان (اردن)، ارمنستان، آستانه (قزاقستان)، آتن (یونان)، بلاروس، کویت، بخارست (رومانی)، قبرس، دمشق (سوریه)، مصر، عراق، قزاقستان، مسقط (عمان)، فلسطین، تاشکند (ازبکستان)، بورس تهران و فرابورس ایران با یکدیگر مقایسه شده است.

منبع : ایرنا