سهم کمتر کنسانتره روی سولفیدی از تولید

به گزارش رهنمون سرمایه ، 5 شرکت بزرگ معدنی روی کشور (شرکت زرین معدن آسیا، باما، کالسیمین، معادن بافق و شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران) در 3 ماه ابتدایی سال جاری برابر 59 هزار و 362 تن کنسانتره روی تولید کردند. در نمودار 1، میزان تولید کنسانتره روی هر یک از این 5 شرکت به تفکیک ماه و شرکت آورده شده است.

همانگونه که در این نمودار قابل مشاهده است، شرکت کالسیمین که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ توسعه معادن روی ایران است، بیشترین سهم را در تولید معدنی کنسانتره روی کشور دارد. کالسیمین علاوه بر تولید کنسانتره روی، کنسانتره سرب و شمش روی نیز تولید می‌کند. این شرکت در فروردین ماه سال جاری برابر 11 هزار و 869 تن، در اردیبهشت ماه برابر 11 هزار و 325 تن و در خرداد ماه 14 هزار تن کنسانتره روی تولید کرد. مجموعه کنسانتره روی تولیدی توسط این شرکت در این بازه 3 ماهه برابر 37 هزار و 194 تن بود. در نمودار 2 سهم این شرکت از تولید کنسانتره روی درمیان این 5 شرکت اصلی تولیدکننده نشاد داده شده است. همانگونه که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، حدود 62 درصد تولید کنسانتره روی در این دوره 3 ماهه متعلق به شرکت کالسیمین بوده است. میزان تولید کنسانتره روی شرکت کالسیمین از فروردین ماه به اردیبهشت با اندکی کاهش همراه بود، اما میزان تولید کنسانتره روی این شرکت در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه رشد 23.6 درصدی داشت. بخش عمده‌ای از کنسانتره روی تولیدی در این شرکت به مصرف واحد تصفیه و ذوب روی شرکت می‌رسد.

شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران با تولید 7 هزار و 225 تن کنسانتره روی در 3 ماه ابتدایی سال جاری و سهم 12 درصدی، در رتبه دوم میان این 5 تولیدکننده برتر قرار گرفت. کنسانتره روی تولیدی این شرکت از هر 2 نوع کنسانتره اکسیدی و سولفوره است؛ هرچند که عمده تولید به کنسانتره اکسیدی تعلق دارد. در خرداد ماه سال جاری درمجموع 7225 تن کنسانتره روی در این شرکت تولید شد که از این رقم، تنها 10 درصد کنسانتره روی سولفوره بود.

همانگونه که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، پس از کالسیمین و کیمیای زنجان گستران، شرکت باما با تولید 12 درصد کنسانتره روی در این 3 ماه در رتبه سوم در جمع این 5 تولیدکننده برتر قرار دارد. کنسانتره روی تولیدی این شرکت برخلاف کنسانتره‌های روی تولیدی در سایر واحدهای فعال کشور از نوع سولفوری است. مجموع تولید کنسانتره روی این شرکت در 3 ماه ابتدایی سال جاری برابر 7 هزار و 111 تن بوده است. معادن روی این شرکت در فلات مرکزی کشور واقع شده است. اغلب واحدهای ذوب و پالایش روی کشور در نزدیکی معدن انگوران شکل گرفته‌اند و نوع خاک اکسیدی این معدن سب شده است تا این واحدها برای مصرف کنسانتره اکسیدی طراحی شده باشند. شرکت باما علاوه بر کنسانتره روی سولفیدی به تولید کنسانتره سرب اکسیدی و کربنات سرب می‌پردازد.

شرکت زرین معدن آسیا با تولید 4 هزار و 290 تن کنسانتره روی در این 3 ماه، در رتبه سوم تولید این محصول میان این تولیدکنندگان برتر قرار گرفت و سهم 8 درصدی را به خود اختصاص داد. این شرکت در فروردین ماه یک هزار و 398 تن کنسانتره روی تولید کرد. میزان تولید کنسانتره روی این شرکت در اردیبهشت ماه کاهش 76 درصدی داشت؛ اما مجدد در خرداد ماه با افزایش 518 درصدی به 2 هزار و 54 تن رسید.

شرکت معادن بافق یکی دیگر از واحدهای فعال کشور در زمینه تولید معدنی سرب و روی است که به انجام فعالیت اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معدن سرب و روی کوشک می‌پردازد. براساس اطلاعات کدال، معادن بافق نیز در 3 ماه ابتدایی سال جاری معادل 4 هزار و 48 تن کنسانتره روی تولید کرد که سهم این شرکت از تولید کنسانتره روی 5 شرکت برتر معدنی در نمودار 2 نمایش داده شده است.

منبع خبر : فلزات