عدم حمایت دولت، باعث از بین رفتن سرمایه‌ها می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد اروند اردستان گفت: در نظر داشتیم یک پروژه 250 هزار تنی تولید ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم را اجرا کنیم که متاسفانه دولت هیچ حمایتی از شرکت ما در این زمینه نکرد و در نهایت قرارداد شرکت ما با تامین‌کننده لغو شد و تمام سرمایه ما از دست رفت.

 

محسن عفیفه‌زاده کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص پروژه تولید ورق گالوانیزه شرکت فولاد اروند اردستان، اظهار داشت: متاسفانه این پروژه در شرکت ما بنا به دلایلی همچون عدم همکاری مسئولان و حمایت نکردن آن‌ها از پروژه، کاملا متوقف شده است.

وی افزود: در ابتدای سال 1391 برای اجرای پروژه تولید ورق گالوانیزه حدود 55 هکتار زمین از طریق منابع طبیعی استان اصفهان در اختیار گرفتیم و زیرساخت‌های لازم مانند آب، برق، گاز، دیوارکشی و… را فراهم کردیم. پیشرفت این پروژه در آن زمان، بنا به اذعان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به 51 درصد رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد اروند اردستان ادامه داد: ظرفیت مورد نظر برای این پروژه تولید سالانه 250 هزار تن انواع ورق‌های گالوانیزه، گالوالوم (پوشش داده شده با آلومینیوم) و ورق رنگی بود. در این پروژه قرار بود هر چهار مرحله تولید ورق یعنی اسیدشویی ورق گرم، آنیل یا پیش‌گرم، نورد سرد و غوطه‌وری گرم ورق در مخازن سرامیکی روی وجود داشته باشد. مشابه این پروژه را می‌توان در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان مشاهده کرد که البته تجهیزات و خط تولید شرکت ما پیشرفته‌تر بود.

عفیفه‌زاده کاشانی در خصوص محصول تولیدی در این شرکت، عنوان کرد: قرار بود عمده ورق تولیدی در این پروژه گالوالوم باشد که عمر مفیدی در حدود 6 برابر ورق گالوانیزه (پوشش داده شده با روی) دارد. اخیرا سازمان ملل در یک دستورالعمل به مصرف‌کنندگان توصیه کرده است که استفاده از ورق گالوانیزه را به دلیل مخاطرات زیست‌محیطی، کاهش دهند و حتی کارخانه‌های تولیدکننده گالوانیزه نیز باید به تدریج گالوالوم را جایگزین تولیدات خود کنند.

به دنبال اخذ وام نبودیم

مدیرعامل شرکت فولاد اروند اردستان با بیان اینکه قرارداد خرید دستگاه‌های تولید ورق گالوانیزه را با شرکت CMI بلژیک منعقد کردیم، تصریح کرد: در این رابطه دو ضمانتنامه بانکی نیز به بانک عامل ارائه کردیم که متاسفانه بانک عامل آن‌ها را ضبط کرد و دیگر به ما تحویل نداد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای خود هستند، قرار بود این پروژه با هزینه شخصی سرمایه‌گذاران و بدون اخذ یک ریال وام از بانک‌ها اجرا شود. در این میان دولت به جای حمایت از طرح سرمایه‌گذاری و تولید، اجازه نداده است که هزینه خرید ماشین‌آلات به حساب صندوق ذخیره ارزی واریز شود که بتوانیم هزینه ماشین‌آلات را به حساب شرکت تامین‌کننده واریز کنیم.

عدم حمایت دولت از پروژه

عفیفه‌زاده کاشانی نسبت به عدم حمایت دولت از پروژه اینگونه گلایه کرد: متاسفانه دولت نه تنها از پروژه ما حمایت نکرد، بلکه با تعلل باعث از بین رفتن سرمایه شرکت شد و شیرازه شرکت از هم پاشید. حتی عدم حمایت دولت از پروژه را از طریق دستگاه قضایی و شکایت نیز پیگیری کردیم که این موضوع نیز هنوز راه به جایی نبرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اروند اردستان اذعان کرد: مجموع این اتفاقات باعث شدند که قرارداد ما با شرکت CMI بلژیک کاملا منقضی و پروژه معلق شود. به این موضوع باید اتمام قرارداد زمین برای احداث پروژه را نیز اضافه کرد. متاسفانه هر هزینه‌ای که در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بودیم، به طور کامل نابود شد.

وی با اشاره به تامین‌کننده، عنوان کرد: شرکت CMI بلژیک یکی از معتبرترین شرکت‌های جهان در زمینه تامین ماشین‌آلات و تجهیزات صنعت فولاد است. کارشناسان و مدیران این شرکت برای بررسی پروژه و امکان‌سنجی آن، بارها به کشور ما سفر و از محل احداث پروژه بازدید کردند. یعنی همه تمهیدات لازم برای نهایی شدن پروژه اندیشیده شده بود. شرکت فولاد تکنیک اصفهان نیز مشاور اجرای این پروژه بود.

تولید ورق گالوالوم، برای نخستین بار در کشور

عفیفه‌زاده کاشانی تصریح کرد: در این پروژه که به نوعی ملی بود و برای نخستین بار در کشور انجام می‌شد، قصد داشتیم ورق گالوالوم که قبل از آن هیچ شرکتی اقدام به تولید آن نکرده  بود را تولید کنیم. در همان زمان و حتی حال حاضر، واردات و فروش ورق‌های با کیفیت مانند گالوالوم به خاطر شرایط تحریمی انجام نمی‌شود. در آن زمان، سه کشور هند، کره جنوبی و چین پروژه‌هایی را در زمینه تولید ورق گالوالوم آغاز کرده بودند که اکنون پس از به ثمر رسیدن، همگی صادرات جهانی دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد اروند اردستان با اشاره به سابقه خود در زمینه فروش صادراتی ورق گالوانیزه، اذعان کرد: به نظر می‌رسد که بازار ورق گالوانیزه در کشور اشباع شده باشد و شاید اجرای پروژه ما با توجه به شرایط کنونی و وضعیت فروش داخلی، اقتصادی نباشد اما از سال‌ها قبل، بازارهای هدف را پیش‌بینی کرده بودیم و تجربه فروش و صادرات انواع ورق‌ها به کشورهای مختلف به ویژه عراق را داشتیم. به طوری که صادرات ورق گالوانیزه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان توسط ما انجام می‌شد و رصد بازارهای داخلی و صادراتی را به طور مرتب انجام می‌دادیم و کاملا به شرایط آشنایی داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز ورق گالوانیزه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان را خریداری می‌کنیم، عنوان کرد: با انجام خدماتی مانند برشکاری، خمکاری، نواربری و… روی این محصول، ورق را به مشتریان داخلی و خارجی تحویل می‌دهیم. عمده ورق‌های گالوانیزه شرکت ما توسط تجار خریداری می‌شوند و بخشی نیز توسط مصرف‌کنندگان این حوزه مانند شرکت کناف ایران که در زمینه ساخت سازه‌های فولادی فعالیت دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع : فلزات