قیمت ورق در بورس کالا

دولت و مجلس شورای اسلامی به دلیل احساس نیاز به ایجاد یک بازار شفاف بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و به منظور ساده تر کردن فرایند معاملات و کشف قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه، استفاده از ابزار های مدیریت ریسک قیمت، ضمانت تعهدات طرفین معامله، و تأمین مالی بازار کالا، بر آن شدند تا یک بستر قانونی جهت تأسیس و راه اندازی بورس‌ کالا در ایران به وجود بیاورند.

به دنبال این تلاش ها، در شهریور سال 1382، اولین بورس کالای کشور، با عنوان سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران فعالیت خود را شروع کرد و یک سال بعد هم در شهریور سال 1383 سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی آغاز فعالیت خود را کلید زد. در سال 1384 هم نهایتا هر دو بورس‌ فلزات و کشاورزی با هم ترکیب شده و بورس کالای ایران به وجود آمد و دو سال بعد یعنی اوایل مهرماه سال 1386 کار خود را  آغاز کرد.

به طور کلی بورس کالا به بازاری سازمان یافته اطلاق می شود که کالا های معین شده در آن با استفاده از روش‌ های از قبل مشخص شده، به طور منظم مورد معامله قرار می ‌گیرد. در بازار بورس تعداد بی شماری عرضه ‌کننده و خریدار به واسطه ی کارگزاران بورسی اقدام به خرید و فروش می ‌کنند. بر اساس قوانین بازار اوراق ‌بهادار، معاملات بورس کالا، زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می گردد.

مزایده کردن، شیوه ی معامله در بورس کالای فیزیکی در بورس کالای ایران است. در این روش ابتدائا  فروشنده پایین ترین  قیمتی را که حاضر است کالای خود را با آن به فروش برساند، اعلام می‌کند. پس از آن خریدارن قیمت های  بالاتر را پیشنهاد می ‌کنند و در پایان، کالا به بالاترین پیشنهاد قیمتی ارائه شده فروخته می‌شود. در حقیقت سازوکار داد و ستد کالا بر پایه  حراج است که با در نظر گرفتن اولویت قیمت و زمان و همچنین منطبق شدن سفارشات خرید و فروش مشتریان انجام می شود. انواع قراردادهای مورد معامله در بازار فیزیکی: قرارداد نقدی، قرارداد نسیه، و قرارداد سلف

گام اول برای خرید و فروش یک محصول در بورس کالای ایران به واسطه ی مراجعه مشتری به یک شرکت‌ کارگزاری که در بورس کالا پذیرفته شده است، برداشته می شود. در این مرحله مثلا برای  خرید ورق  در بورس  کالا، قیمت ورق در بورس کالا بررسی شده و سپس مراحل لازم جهت درخواست اخذ کد مشتری توسط کارگزار انجام می گیرد و پس از طی مراحل لازم، در نهایت سفارشات خرید و فروش از طریق کارگزار به بازار منتقل می شود. تا اواخر سال 1395 چیزی در حدود 83 کارگزاری از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت را اخذ نمودند. این کارگزاری ها مجموعا دارای 683 مجوز فعالیت در حوزه هایی از قبیل فلزات، فرآورده‌ های نفتی و پتروشیمی، کشاورزی، سیمان، قرارداد آتی، سلف موازی استاندارد فلز، سلف موازی استاندارد پتروشیمی، سلف موازی استاندارد کشاورزی، سلف موازی استاندارد سیمان، معاملات برخط قرارداد آتی، گواهی سپرده کالایی فلزی، گواهی سپرده کالایی کشاورزی، گواهی سپرده کالایی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، گواهی سپرده کالایی سیمان و مشاور پذیرش می ‌باشند. متقاضیانی که از طریق بورس کالای ایران ( بورس فلزات سابق ) اقدام به خرید هر محصولی از بورس کالا کرده اند، به واسطه ی اداره فروش بورس که وظیفه ی فروش و سرویس دهی را بر عهده دارند.
بورس کالای ایران در حال حاضر در چند حوزه فعال است که البته می توان گفت در حال گسترش در حوزه ‌های دیگر هم هست. یکی از این حوزه ها تحت عنوان رینگ‌ فلزات است که فولاد مبارکه اصفهان در این حوزه اقدام به عرضه محصولات فولادی خود شامل ورق گرم نازک بار با نماد HB  ورق گرم  ضخیم بار با نماد HC،  ورق سرد با نماد  B، ورق گالوانیزه با نماد G، و قلع اندود با نماد T، می کند.

 قیمت ورق  در بورس کالا  اعلام شده و خریداران در زمان انجام معامله کل مبلغ اعلامی را پرداخت کرده و در مقابل، فروشنده نیز متعهد می ‌شود که کالای مورد نظر را در موعد مشخص شده به خریداران تحویل دهد. به طور کلی، صنایعی که مواد عرضه شده در بورس کالا را به عنوان مواد اولیه خود دریافت می کنند، نقش کلیدی در بازار ایفا می کنند. بورس کالا برای این صنایع که باید در جهت تولیدات خود برنامه ریزی کنند، و مواد اولیه خود را تهیه کنند مکان مناسبی است و آن ها را از خطرات ناشی از نوسان قیمت ها مصون می دارد، خصوصا که قیمت ورق در بورس کالا معمولا با وجود رقابت، برای خریداران بسیار مناسب تر است. فولاد مبارکه و دیگر عرضه کنندگان محصولات فولادی نیز با عرضه محصولات خود به بازار بورس و با نظارت نهاد های نظارتی و تنظیم‌ گر، تمامی مصرف‌ کنندگان و تجار کالا را خرید محصولات با قیمت های مشخص، برخوردار می‌ کنند.
همواره بخشی از محصولات فـولاد مبارکه از نیمه ی دوم سال 1382 به واسطه ی عرضه در بورس کالا معامله می شود و به طور مثال قیمت ورق در بورس کالا یا همان قیمت کشف شده، مبنای فروش این محصولات بحساب می آید. برای خرید این محصولات هم در هنگام عرضه محصولات فولاد مبارکه  که معمولا از روز قبل اطلاع رسانی می شود، کارگزاران بر اساس مکانیزم عرضه وتقاضا، با ارائه درخواست های خرید در تالار بورس، نسبت به خــرید با قیمت های کشف شده اقدام می کنند. سپس در مراحل بعد، خرید ها به فولاد مبارکه منعکس شده و هماهنگی های لازم جهت صدور سفارش انجام می شود.

منبع : بورس