مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ یک هفته با بورس کالاآزاد 

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که عناوینی همچون " ماندگاری بالا، فاکتور ورود محصولات به بورس کالا"، " کشاورزان خرده پا، ذی نفع اصلی بورسی شدن پسته"،" خرید توافقی زعفران با همراهی بورس کالا"، " بورس کالا نقطه تلاقی تنظیم بازار داخلی و صادرات" و " امنیت تولید محصولات کشاورزی از طریق ابزارهای مالی " از مهم ترین آنها بود.

به گزارش رهنمون سرمایه:

ماندگاری بالا، فاکتور ورود محصولات به بورس کالا

در هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی از موسسان بورس کالای کشاورزی در سال ۸۳ بود و نگاه ویژه ای به کارکرد بورس کالا دارد. همچنین بورس کالا عملکرد قابل قبولی را تاکنون در حوزه کشاورزی به ثبت رسانده که در تلاش هستیم نقش این بستر را برای ساماندهی این بخش پررنگ از گذشته کنیم که در این مسیر ورود محصولات با ماندگاری بالا در اولویت است.

علی اکبر مهرفرد گفت: محصولاتی مانند خشکبار که از امکان ماندگاری بالایی برخوردارند را می توان با برنامه ریزی مناسب در بورس کالای ایران عرضه کرد. در این بین ورود برخی از کالاها با ماندگاری پایین به بورس کالا زمان بر است و باید اقدامات زیادی را برای آن در دستور کار قرار گیرد.

کشاورزان خرده پا، ذی نفع اصلی بورسی شدن پسته

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که استفاده از ابزارهای تخصصی بازار سرمایه برای محصولات کشاورزی در چند زمینه به اقتصاد کشور کمک می کند. اولین حوزه، شفاف سازی قیمت است که ذی نفع اصلی آن، کشاورزان خرده پایی هستند که همواره به دلیل تفاوت قیمت تولید با قیمت عرضه محصول در بازار داخلی و خارجی از سود اصلی بازار کشاورزی مغفول مانده اند.

محمدرضا پورابراهیمی بیان داشت: به این ترتیب اولین ذینفعان شفاف سازی قیمت، تولیدکنندگان بخش کشاورزی هستند که طبیعتا می توانند از شفافیت اطلاعات به واسطه ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران استفاده کنند.

بورس کالا می تواند مسیر حرکت تجارت و تولید پسته را متحول کند

وی همچنین با بیان اینکه راه اندازی معاملات آتی پسته به تولیدکنندگان قدرت برنامه ریزی بهتر برای فروش را می دهد، گفت: با عرضه پسته در بورس کالا همه فعالان بازار همچون کشاورز، تجار و صادرکننده از مزایای آن متنفع می شوند لذا معامله پسته در بورس کالا اتفاق بسیار مثبتی است که می تواند مسیر حرکت تجارت و تولید پسته در کشور را متحول کند.

پورابراهیمی گفت: با استمرار عرضه پسته در بورس کالا همه می توانند از مزایای آن متنفع شوند به طوری که هم کشاورز با قیمت عادلانه محصول خود را بفروشد و هم شفافیت اطلاعاتی ایجاد شود لذا معامله پسته در بورس کالا اتفاق بسیار مثبتی است.

خرید توافقی زعفران با همراهی بورس کالا

همچنین در هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی از خرید توافقی زعفران با همراهی بورس کالای ایران خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته و همکاری بانک کشاورزی مقرر شده تا خط اعتباری قابل ملاحظه‌ای در راستای خرید توافقی زعفران به منظور تأمین به هنگام منابع مالی اتحادیه ‌های متقاضی خرید فراهم آید.

حسین شیرزاد گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان و رصد مداوم بازار و پایش مستمر قیمت زعفران با شروع فصل برداشت به ویژه در مراکز اصلی تولید نظیر استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، خرید توافقی این محصول در دستور کار سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور قرار گرفته تا اقدامات عوامل واسطه و سودجو در بازار، قیمت زعفران را با شیب کاهنده و غیر منصفانه روبه‌رو نسازد.

بورس کالا نقطه تلاقی تنظیم بازار داخلی و صادرات

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه دولت به قیمت گذاری دستوری و تثبیتی به جز در برخی شرایط خاص تمایلی ندارد، گفت: رابطه عرضه در بورس، صادرات و زنجیره تامین محصولات به هم پیوسته است به طوریکه با عرضه محصولات در بستر بورس کالا می توان نقطه تلاقی تنظیم بازار داخلی و ساماندهی صادرات این اقلام را مشخص کرد.

حسین مدرس خیابانی افزود: ورود دولت ها به بازارها به شیوه قیمت‌گذاری کالاها و ایجاد محدودیت هایی حتی برای صادرات همواره از موارد پرحاشیه و مورد انتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی طی سال ها و ماه های اخیر بوده است. برخی کارشناسان اقتصادی این دست اقدامات را عاملی در جهت کاهش جذابیت های اقتصادی ایران برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی می دانند چرا که رفتارهای تثبیتی در اقتصاد، امکان برنامه ریزی و مدیریت بلندمدت و با اطمینان را از سرمایه گذاران سلب می کند.

وی ادامه داد: بورس کالا به عنوان ابزاری برای ساماندهی عرضه و تقاضای اقلام کالایی عرضه شده محسوب می شود. به طور مثال برای تنظیم بازار فولاد و محصولات فولادی یا سایر فلزات اساسی، این اقلام در بورس عرضه می شود که با بررسی آن می توان نقطه تلاقی تنظیم بازار داخلی و ساماندهی صادرات این اقلام را مشخص کرد.

امنیت تولید محصولات کشاورزی از طریق ابزارهای مالی

نماینده مردم تاکستان در مجلس معتقد است، نیاز نخست عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا فرهنگ سازی است به شکلی که کشاورزان کشور باید آگاه شوند که با عرضه محصولاتشان در بورس، معیشت آن ها تامین می‌شود و به دلیل اطمینان از فروش محصولشان با قیمتی واقعی از طریق ابزارهای مالی بورس، یک امنیتی برای تولید محصول خود خواهند داشت.

بهمن طاهرخانی عنوان کرد: با تقویت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا علاوه بر اینکه کشاورزان دیگر نگران حضور واسطه ها به خصوص در فصل برداشت نیستند، امکان صادرات هدفمند محصولات نیز با کیفیتی مشخص و استاندارد فراهم می شود.

اعلام آمادگی ۴ انبار برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کشمش

در هفته گذشته چهل و چهارمین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع هم اندیشی در خصوص راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش عصر دیروز در محل بورس کالای ایران برگزار شد.

طی این جلسه که با حضور  مدیران و کارشناسانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی برگزار شد، مقرر شد معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش سبز قلمی با یک سررسید ۶ ماهه انباری در خلیل آباد با ظرفیت ۱۰۰ تن راه اندازی شود. علاوه بر انبار خلیل آباد، مدیران انبارهای فعال در کاشمر و بردسکن و تعاونی روستایی استان خراسان رضوی نیز برای پذیرش در بورس و مشارکت در راه اندازی این معاملات اعلام آمادگی کردند.

راه اندازی سررسید جدید آتی زعفران در بورس کالا

در هفته گذشته مدیریت بازار مشتقه بورس کالای ایران اعلام کرد که سررسید جدید قرارداد آتی زعفران نگین تحویل دی ماه ۹۸ از تاریخ ۴ آبان ماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، قرارداد آتی زعفران نگین تحویل دی ۹۸ از روز شنبه ۴ آبان ماه راه اندازی می شود و تا تاریخ  ۲۸ دی ۹۸ قابل معامله خواهد بود.

پذیرش عایق رطوبتی ۳ شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته همچنین مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد که پذیرش کالای عایق رطوبتی شرکت عایق رطوبتی برف آب دلیجان، عایق رطوبتی شرکت سینا بام عایق دلیجان و عایق رطوبتی شرکت پتروصنعت صفا دلیجان ، پس از بررسی و مستندات در دویست و چهلمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۴ مهر ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.