نرخ واقعی درهم چند؟ آربیتراژ ارزی سنگین دوبی و تهران

دنیای بورس: بار دیگر نقش کانال‌های تلگرامی و دلالان ارزی که از فضای متشنج اقتصاد کشور سو استفاده می‌کنند مشخص شد. دلار طی یک حرکت هیجانی رشد قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی تجربه کرد. رشد 20 درصدی دلاری طی یک ماه یادآوری رشدهای هیجانی و افسارگسیخته‌ای بود که ضربه سنگینی را به اقتصاد کشور وارد کرد.

البته شاید مقصر اصلی همچنان سیاست‌گذار است که از ابزار بازار برای کنترل نوسان ارز استفاده نمی‌کند. البته باید توجه که تشنج سیاسی ارزها نسبت به یکدیگر همیشه وجود داشته و مختص اقتصاد ایران نیست اما حداقل یک بازار واحد وجود دارد تا دست دلالان و کانال‌های تلگرامی برای تشنج در بازار ارز تا به این حد باز نباشد. اما این نگرانی همیشه وجود دارد که مسئولان به جای حل مسئله به دنبال پاک کردن صورت مسئله باشند به این ترتیب اگر گفته شود که کانال‌های تلگرامی جو می‌دهند به جای این‌که این مشکل را از ریشه خشک کند به دنبال راه‌حلی برای کاهش دسترسی به کانال‌های تلگرامی است. این موضوع در رفتار اخیر در برابر اعتراضات بنزینی نیز مشاهده شد.

به هر حال دلار مسیر نزولی را در پیش گرفته اما شتاب نزول بسیار زیاد است و این موضوع می‌تواند التهاب را در بازار نگه دارد. گرچه بانک مرکزی نسبت به گذشته حرفه‌ای‌تر در برابر دلالان ارزی و نرخ‌گذاری واکنش می‌دهد اما همچنان نمی‌توان نگرانی در خصوص تلاطم ارزی را رد کرد.

اما نکته جالب توجه در معاملات امروز این‌که نرخ درهم در دوبی بر اساس پیگیری‌های «دنیای بورس»  تا ساعت یک امروز حدود 3550 تومان بوده و این نرخ در بازار تهران بالاتر اعلام می‌شود. چنین اختلاف آربیتراژی کاملا از نبود تابلوی ارزی حکایت دارد. در این میان علاوه بر تلنگری بر بازارساز ارزی لازم است که به فعالان اقتصادی و معامله‌گران ارزی نیز نسبت به نوسان ارز و احتمال زیان هشدار داد. در این شرایط ادامه نوسان ارز جالب توجه خواهد بود.

دلار تا ساعت تنظیم این گزارش به 13 هزار تومان نزدیک شده بود که با نرخ درهم در دوبی هم‌خوانی دارد. قیمت هر سکه طرح جدید نیز به 4 میلیون و 500 هزار تومان نزدیک شده است. 

منبع : دنیای بورس