نگاهی بر شرایط عملیاتی کاوهویژه 

کاوه در مهر 381.5 میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به ماه گذشته و متوسط سه ماه گذشته به ترتیب 19% و 22% افت داشته است. اما علت را بررسی می کنیم.

تولید و فروش: ظرفیت کاوه حدوداً 1.2 میلیون تن شمش در سال می باشد که با این حساب حدودآ ماهی باید 100 هزار تن شمش تولید کند. در مهر ماه  92.4 هزار تن شمش تولید شده است. البته این بخش خیلی با فروش ریالی در ارتباط نیست ولی مهم است؛ با این حال مقدار فروش را بررسی می کنیم. مقدار فروش نیز حدوداً 91.4 هزار تن بوده است که زیر ظرفیت می باشد.

نرخ: این بخش خیلی مهم است؛ از این جهت که نرخ داخلی با صادراتی تفاوت فاحشی دارد. بنابراین درصد صادراتی خیلی مهم است. نسبت صادراتی خوب بوده است و حدوداً 78% از شمش فروش رفته صادراتی بوده است و از میانگین 6 ماهه(74%) حتی بهتر هم شده است. نرخ شمش صادراتی حدوداً 4036 تومان به ازای هر کیلو بوده است. اگر دلار را متوسط 11 هزار تومان در نظر بگیریم نرخ صادراتی حدودا367 دلار به ازای هر تن می باشد و این نکته خوبی است؛ از این جهت با نرخ های CIS تفاوتی ندارد. اما نرخ های داخلی هم چنان پایین می باشند و ادر این ماه حدوداً 17% پایین تر از قیمت های صادراتی می باشند. از بعد نرخ در مجموع می توان گفت تغییر محسوسی نسبت به شهریور نداشته ایم. حدواداً 3درصد افت داشته ایم و  این عمدتاً ناشی از افت نرخ ارز می باشد.

در مجموع افت شرکت در فروش ناشی از این است که اولا در ماه های قبل تا حدودی فروش حتی از ظرفیت شرکت بیشتر بود و در واقع از انبار فروش داشتیم اما در این ماه حدوداً 7% از کمتر از طرفیت فروش داشته ایم.

در مجموع به نظر فعلا با توجه به گزارش شرکت دو تا نکته  داریم: یکی اینکه نرخ های صادراتی خوب است و درصد صادراتی کماکان مناسب می باشد. البته داخلی را هم به زیرمجموعه خود عمدتاً می فروشد و این خوب است. اما چیزی که باید در گزارشات ماهانه بایست به دقت بررسی کنیم اینکه نرخ های داخلی آیا اختلاف خود را با شمش صادراتی کم کرده اند یا خیر. که فعلا کماکان این قیمت های داخلی پایین است.