پیش بینی ۸۲ نفر از بزرگان بازار مسکن از آینده وضعیت قیمت مسکنآزاد 

در جدول زیر نظرات برخی از کارشناسان مطرح بازار در خصوص پیش بینی قیمت مسکن آورده شده است که می توانید به صورت خلاصه در جدول زیر مشاهده نمایید. همچنین متن کامل پیش بینی را با کلیک بر روی عکس هر شخص به صورت کامل مطالعه نمایید.

تاریخ پیش بینی تصویر نام و نام خانوادگی سِمت نظر
شهریور ماه 98 ریزش نرخ مسکن ادامه‌دار است مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس قیمت مسکن باید بیش از پیش روند کاهشی داشته باشد و انتظار است که نرخ بازار مسکن باز هم در مسیر نزول قرار گیرد.
شهریور ماه 98 مهدی سلطان‌محمدی کارشناس مسکن بازار مسکن دیگر پتانسیلی برای رشد ندارد و از ماه‌های قبل این موضوع نمایان شد.
مرداد ماه 98 حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان نبود سیاست‌های حمایتی و تسهیلات برای بالا رفتن قدرت خرید باعث شد، فاصله قدرت خرید مسکن بیش از پیش افزایش یابد.
مرداد ماه 98 عطا آیت‌الهی کارشناس مسکن قیمت فعلی خرید مسکن و همچنین اجاره‌بهاء تا سه سال آینده ثابت باقی خواهد ماند و دیگر شاهد هیچ رشد قیمتی نیستیم.
مرداد ماه 98 مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن سیگنال‌های بازار مسکن با توجه به سیکل‌های قبلی، نشان‌دهنده ورود به دوره رکود چهار تا پنج ساله است.
مرداد ماه 98 راهکاری برای کاهش قیمت مسکن بهروز ملکی کارشناس مسکن با توجه به اینکه هم اکنون نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار به حداکثر رسیده است و تقاضای مصرفی به شدت تضعیف شده، بنابراین انتظار می‌رود شاهد خروج اجباری سوداگران از بازار مسکن و استقرار بازار در یک ثبات نسبی چند ساله باشیم.
مرداد ماه 98 خبر تازه وزیر راه درباره افزایش وام مسکن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی مردم در خرید مسکن عجله نکنند تا بتوانیم با رشد قیمت حباب‌گونه مسکن مقابله کنیم.
تیر ماه 98 تفاوت رفتار قیمت مسکن با بازار اجاره مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس مانی که وزیر راه اعلام می کند که مردم خانه نخرند تا ارزان شود، یعنی زمینه برای کاهش قیمت ها وجود دارد، البته امروز در میان مردم نیز این مطرح می شود که قیمت ها پایین می آید و این مسئله موجب شده که میزان معاملات مسکن به شدت کاهش یابد.
تیر ماه 98 مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کاهش ۶۰ درصدی معاملات این پیام واضح را به طرف عرضه می‌دهد که باید قیمت‌های پیشنهادی را پایین بیاورد و معتقدم در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد.
تیر ماه 98 مسکن تا شهریور گران نمی‌شود حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران تا پایان تابستان قیمت خرید و فروش مسکن در کلانشهر تهران افزایش نمی‌یابد.
خرداد ماه 98 ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن با راه‌اندازی بازار تعهدی مصالح ساختمانی تا پایان تابستان امسال قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.
خرداد ماه 98 محمدحسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با توجه به سیاست‌های جدیدی که دولت در حال اتخاذ است تا بتواند مسکن ارزان تولید کند، احتمال این موضوع بسیار وجود دارد که قیمت مسکن به شرایط تعادل بازار بازگردد.
خرداد ماه 98 ۲۵ صاحب‌نظر حوزه اقتصاد مسکن برآیند نگاه‌ صاحب‌نظران نشان می‌دهد هم‌اکنون ظرفیت «تغییر فاز» در بازار معاملات خرید آپارتمان وجود دارد و مشروط به حفظ وضعیت مهم‌ترین پارامتر بیرونی اثرگذار بر این بازار، تغییرات از ابتدای فصل اصلی نقل و انتقالات ملکی (تابستان)، قابل ردیابی می‌شود.
اردیبهشت ماه 98 سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با توجه به تجارب گذشته، اجاره‌بهای مسکن متاثر از قیمت مسکن است، به عبارتی هرچقدر که هر متر مربع مسکن گران‌تر شود به همان نسبت نیز اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند.
اردیبهشت ماه 98 حسین عبده تبریزی صاحب‌نظر ارشد اقتصاد مسکن حسین عبده تبریزی، صاحب‌نظر ارشد اقتصاد مسکن با ارائه یک تحلیل درباره آینده بازار معاملات ملک و همچنین روند تغییر قیمت مسکن در سال ۹۸ به افت شدید قدرت خرید مسکن و نبود تقاضای بالفعل در بخش‌هایی از بازار اشاره کرد و گفت: در این فضا به سازنده‌ها توصیه می‌شود از حوزه «نوسازی یا همان تخریب و ساخت از نو» به حوزه «بازسازی یا تعمیر خانه‌های قدیمی» رو بیاورند.
اردیبهشت ماه 98 جدیدترین پیش بینی از بازار اجاره‌بهای مسکن در سال ۹۸ حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک حسام عقبایی با اشاره به این‌که در بازار اجاره بها تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه جابجایی‌ها آغاز می‌شود، اظهار کرد:‌ فروردین ماه به دلیل تعطیلی ۱۵ روزه، جابجایی آنچنانی در بازار اجاره نداریم اما به مرور و تا شهریور هر سال نقل و انتقالات در این بخش افزایش یافته و ادامه دارد.
اردیبهشت ماه 98 احمد خرم وزیر سابق مسکن بازار مسکن امسال وارد دوران رکود می‌شود و اگر قیمت مسکن افزایش نیابد یک اتفاق فوق‌العاده در اقتصاد رخ داده است.
فروردین ماه 98 ابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد، تصریح کرد: اواخر خرداد ماه تازه بازار مسکن سال ۹۸ شروع به خودنمایی می‌کند.
فروردین ماه 98 عباس زینعلی کارشناس مسکن هم‌اکنون در بازار مسکن هرکس بفروشد سود خواهد کرد گفت: قیمت خانه به سقف توان طرف تقاضا رسیده و هیچ جایی برای التهاب مجدد وجود ندارد.
فروردین ماه 98 ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان یکی از عواملی که می‌توان بر اساس آن بازار مسکن در سال ۹۸ را پیش بینی کرد برنامه‌های اجرا شده از سوی دولت در سال‌های قبل برای ساخت و ساز مسکن است.
فروردین ماه 98 حال بازار مسکن چطور است؟ حسین هاشمی تختی‌نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی طبق آخرین آمار بانک مرکزی سرعت رشد حجم نقدینگی به ۲۱٫۱ درصد رسیده است که به ‌گفته کارشناسان اقتصادی، اگر سرعت رشد حجم نقدینگی با نرخ‌های بالا به همین منوال ادامه پیدا کند، فشار بر روی قیمت‌ها چون قیمت خانه ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌توان سقفی برای گرانی قیمت خانه در سال جدید تعیین کرد.
اسفند ماه 97 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی قیمت مسکن متأثر از شرایط اقتصادی است. هر آنچه در تحولات اقتصادی رخ می‌دهد و اتفاقاتی که در اقتصاد می‌افتد دامن بخش مسکن را هم می‌گیرد.
اسفند ماه 97 مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک قیمت‌ مسکن تا پایان سال به تثبیت می‌رسد و وضعیت کنونی بازار تا سال آینده به شاخص تورم و قیمت حامل‌های انرژی بستگی دارد.
اسفند ماه 97 مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس اگر قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یابد یا افزایش، قیمت مسکن در سال آینده تغییر چندانی نخواهد کرد، زیرا مسکن بیشتر از این مقدار کشش برای رشد قیمتی ندارد.
بهمن ماه 97 ایرج رهبر عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در چند ماه گذشته طبق آمارهای بانک مرکزی شاهد افزایش ۹۱ تا ۹۲ درصدی قیمت مسکن بوده‌ایم، بنابراین بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.
بهمن ماه 97 حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک اگر قیمت دلار در سال آینده افزایش نیابد بخشی از قیمت واحد‌های مسکونی که به صورت نامتعارف افزایش یافته است تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به مرور شاهد شکسته شدن قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود.
بهمن ماه 97 مهدی روانشادینا کارشناس مسکن افزایش قیمت مسکن در تهران تا حدودی به ثبات رسیده است اما افزایش قیمت مسکن در شهرستان ها تا چند ماه دیگر ادامه دارد.
بهمن ماه 97 مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در سال آینده جهش سنگینی را در قیمت مسکن نخواهیم داشت و رشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم عمومی خواهد بود.
دی ماه 97 ۳۰ صاحب‌نظر بخش مسکن سال آینده در صورت رکود در معاملات مسکن، فروش نوسازها برای سازنده‌ها با توجه به تجربه دوره رکودی اخیر، سخت‌تر از امسال و سال گذشته می‌شود.
دی ماه 97 مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن احتمالا تا پایان سال سرعت رشد قیمت‌ها صفر می‌شود و برای مدت نسبتا طولانی شاهد رکود خواهیم بود که فرصت خوبی به خریداران واقعی می‌دهد.
آذر ماه 97 جمعی از مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران مشاوران املاک این‌طور پیش‌بینی می‌کنند که بازارمسکن کشش افزایش قیمت به اندازه ماه‌های گذشته را ندارد. از این رو به‌نظر می‌رسد بازار معاملات خرید و فروش ملک در وضعیت رکودی قرار دارد.
آذر ماه 97 حسام عقبایی نایب رئیس اول صنف مشاوران املاک کشور افزایش نامتعارف و غیر منطقی قیمت مسکن منجر به کاهش حجم معاملات و رکود تورمی در بازار مسکن شده که تداوم این موضوع را تا پایان پاییز بدیهی کرده است؛ بی تردید تداوم این روند در صورت عدم ثبات قیمت ارز در زمستان نیز قابل پیش بینی است.
آذر ماه 97 مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن تا امروز هیچ مقطعی نبوده که اجاره بها رو به کاهش رفته باشد. البته قیمت مسکن در برخی مقاطع کاهش پیدا کرده است که زیاد هم نبود و بیشتر بحث رکود بود، اما در خصوص اجاره بها تا امروز این اتفاق رخ نداده است.
آبان ماه 97 مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک متقاضیان واقعی که پولی برای خرید دارند، دست نگه ندارند و خرید خود را انجام دهند چرا که حضور سرمایه گذاران در این بازار فعلا کاهش یافته و این وضعیت بازار را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.
آبان ماه 97 حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اگر قیمت ارز روند کاهشی یابد یا تغییری نکند پیش بینی می کنیم نیمه اول­ زمستان ۹۷­ یک شکست حبابی در قیمت مسکن در برخی نقاط را داشته باشیم.
آبان ماه 97 بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن به زودی شاهد سرازیر شدن مجدد سرمایه‌ها از این بخش به حوزه مسکن خواهیم بود و رونق بازار مسکن تا انتهای سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.
مهر ماه 97 بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن معتقدم نرخ دلار روی عدد ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان تثبیت می‌شود و ظرفیت برای رونق بخش مسکن به وجود می‌آید.
مهر ماه 97 مصطفی‌ قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد، قیمت مسکن ثبات پیدا می‌کند و قطعا رشد بیش از حد قیمت موجب کسادی بازار مسکن می شود.
مهر ماه 97 عباس زینعلی کارشناس اقتصاد مسکن بازار مسکن به شرایطی رسیده که احتمالا مقدار اندکی افزایش قیمت خواهد یافت و سپس وارد رکود می‌شود.
مهر ماه 97 30 صاحب نظر بخش مسکن نتایج نظرسنجی درباره مختصات بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۷ نشان می‌دهد عوامل موثر بر معاملات ملک به‌گونه‌ای است که در ماه‌های آتی روند خرید و فروش به‌واسطه حجم پایین، وضعیت شبه‌رکود را تجربه می‌کند.
شهریور ماه 97 ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان حتی با فرض وجود حباب قیمتی در بازار مسکن در هر صورت این قیمتی است که ملک با آن عرضه می‌شود، گفت: با توجه به افزایش قیمت تمامی مصالح ساختمانی، بالا‌رفتن قیمت مسکن هم امری طبیعی است.
شهریور ماه 97 حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با توجه به رشد نامتعارف قیمت مسکن پیش بینی می شود تا پایان شهریور همین شرایط در بازار حاکم باشد.
مرداد ماه 97 حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی کاهش سهم زمین در قیمت نهایی مسکن، کالا و خدمات به تقویت قدرت خرید خانوارها و افزایش قیمت زمین شهری به افزایش هزینه‌های ایجاد و توسعه خدمات شهری منجر می‌شود.
مرداد ماه 97 بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران رئیس اتاق تعاون ایران سیاست‌های ارزی جدید دولت را مثبت برشمرد و در عین حال اظهار امیدواری کرد که حباب با قیمت مسکن که تابعی از نرخ ارز بود نیز با آرامش این بازار اصلاح شود.
مرداد ماه 97 ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان با افزایش عرضه خود به خود قیمت‌ها کاهش یافته و بازار به تعادل می‌رسد واین رقابت و افزایش عرضه تنها با تسهیل روند تولید و افزایش آن صورت خواهد گرفت.
مرداد ماه 97 فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان در ماه‌های آینده همچنان شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود، گفت: البته اندکی از شیب تند این افزایش، کاسته خواهد شد و تعداد معاملات هم افزایش خواهد یافت.
خرداد ماه 97 حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر نرخ اجاره بها در کشور، گفت: شاهد بازار آرامی در حوزه اجاره بها با رشد همسو با نرخ تورم در ماه های آتی خواهیم بود.
اردیبهشت ماه 97 حمید یاری تحلیلگر بازار مسکن اگر بخواهیم بازار را کشوری ببینیم به نظر می‌رسد امسال باید منتظر افزایش قیمت‌ها در سایر شهرهای کشور باشیم و حرکت ابتدا از کلانشهرها و شهرهای مهاجرپذیر شروع می‌شود سپس به ترتیب به سایر شهرستان‌ها تسری می‌یابد.
اردیبهشت ماه 97 مهران ابراهیمیان تقریباً از آغاز زمستان سال ۹۶، بازار مسکن نشان داد که می‌تواند به موازات بازارهای دیگر وارد سفته‌بازی شود، حتی اگر میزان ساخت‌وساز نشان از رونق داشته باشد، آمارها از مازاد بیش از ۲/۵ میلیون خانه خالی خبر می‌دهد.
اردیبهشت ماه 97 ایرج رهبر رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن با توجه به سرگردانی بازار، وضعیت افزایش قیمت مسکن در بخش خرید و اجاره هنوز مشخص نیست.
اردیبهشت ماه 97 حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه امسال قیمت مسکن افزایش می یابد، گفت: از شورای پول و اعتبار، افزایش وام مسکن زوجین به ۲۰۰ میلیون تومان را درخواست کرده‌ایم.
فروردین ماه 97 حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نرخ اجاره بها در سال ۹۷ در شهر‌های کوچک تغییری نخواهد کرد و در شهر‌های بزرگ نیز به نسبت تقاضا نرخ اجاره بها افزایش خواهد یافت که نهایت افزایش این نرخ تا ۱۰ درصد خواهد بود.
فروردین ماه 97 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اعلام رشد ۷ درصدی مسکن در سالی که گذشت، پیش‌بینی کرد این رشد در سال ۹۷ به شکل فزاینده ادامه یابد.
فروردین ماه 97 بهروز ملکی کارشناس مسکن محتمل‌ ترین سناریو در سال جاری افزایش نرخ رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم است.
فروردین ماه 97 مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن می‌توان انتظار داشت که رشد قیمت مسکن در سال ۹۷ بیش از تورم عمومی باشد، اما جهش قیمت بعید خواهد بود.
اسفند ماه 96 علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن پیش بینی می‌شود با رویه کنونی بازار مسکن، شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش صدور پروانه و رشد تقاضا برای مواد و مصالح ساختمانی باشیم.
اسفند ماه 96 عباس شوکتی کارشناس مسکن استفاده ۹۵ درصدی از مصالح‌ ساختمانی داخلی، وجود ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه و در نهایت پرداخت تسهیلات اجرایی به توسعه‌گران می‌تواند رونق را در سال آینده به بازار مسکن وارد کند.
اسفند ماه 96 مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس در اوایل سال ۹۷ حبابی در بازار مسکن ایجاد خواهد شد، گفت: دست کم حدود دو تا سه سال طول می‌کشد تا این حباب تخلیه شود.
اسفند ماه 96 حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش بینی می‌کنیم میزان رشد اجاره‌بها منتطبق و متناسب رشد قیمت مسکن باشد و بیشتر از این رقم منطقی نیست.
اسفند ماه 96 مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک معاملات مسکن نشان می‌دهد که سال آینده ۲ درصد بیشتر از شاخص نرخ تورم قیمت مسکن افزایش می‌یابد.
بهمن ماه 96 علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن بازار مسکن در سال آینده به لحاظ معاملات، قیمت‌ها و رشد پروانه‌های ساختمانی بهتر از سال ۱۳۹۶ خواهد بود. افزایش قیمت‌ها شاید اندکی بالاتر از تورم باشد و شدید نخواهد بود.
بهمن ماه 96 ایرج رهبر نائب رییس انجمن انبوه سازان مسکن تهران اگر چه به عقیده کارشناسان، بازار مسکن از رکود سابق خود خارج شده اما اگر دولت به ایجاد موانع در این بازار ادامه دهد دوباره به رکود گذشته برمی‌گردیم.
بهمن ماه 96 مهدى سلطان محمدى کارشناس مسکن وقتى در بازار ارز تلاطم ایجاد مى‌شود توجهات به آن بازار بیشتر شده و بازار مسکن تا حدى دچار وقفه مى‌شود.
بهمن ماه 96 عباس شوکتی کارشناس مسکن در حال حاضر سود سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در حد نرخ تورم و در نقطه معقولی قرار دارد پس سال آینده شاهد رشد آنچنانی قیمت در بازار مسکن نخواهیم بود،‌ حتی امکان کاهش قیمت هم وجود دارد.
بهمن ماه 96 مهدی روانشادینا کارشناس مسکن با بررسی میدانی بازار مسکن، پیش بینی می شود تا پایان بهار ۹۷ رونق بازار در کنار ثبات قیمت ها را داشته باشیم.
دی ماه 96 محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس افزایش قیمت مسکن با شرایط فعلی ادامه خواهد داشت و پیش بینی ما این است که اگر دولت به سمت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نرود همچنان رشد قیمت، بازار را درگیر خواهد کرد.
دی ماه 96 حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن  مناسب است، اظهار کرد: توصیه می‌­شود که مالکان این رشد قیمت را داشته باشند، زیرا این افزایش نشان­ دهنده رونق و زنده بودن بازار مسکن است.

مطالب مرتبط