چشم انداز بازار سرمایه در ماه های پایانی سال

مهدی زردوغی، مدیرعامل سرمایه گذاری جامی، در خصوص عملکرد شرکت ها اظهار داشت: شرکت هایی که عموما تولید کننده مواد خام هستند عملکرد خوبی را در شش ماهه گذشته ثبت کردند و در فصل پاییز به دلیل روند نزولی نرخ ارز مقداری با افت فروش مواجه بودند. اما با افزایش نرخ ارز و حفظ قیمت های جهانی این احتمال وجود دارد که گزارش های ماه های آینده تا حدودی بهبود پیدا کند.

به گزارش رهنمون سرمایه ، زردوغی در خصوص چشم انداز بازار سرمایه  تا پایان سال بیان داشت: عملکرد بازار در ماه های پایانی به چند عامل وابسته است. یکی از این عوامل نوسانات نرخ ارز است. عموما انعکاس نرخ ارز در قیمت سهام با تغییرات اندکی قابل مشاهده است.

وی افزود: عامل دوم، تغییر قیمت های جهانی است که می تواند از سطح اهمیت بالایی برخوردار باشد و عامل سوم، تصویب لایحه بودجه در مجلس است که از زوایای مختلف می تواند روی بازار سهام تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل سرمایه گذاری جامی با بیان اینکه عامل چهارم روابط بین المللی است، گفت: این چهار عامل تعیین کننده آینده بازار سرمایه هستند. از این جهت برآیند این چهار عامل می تواند آینده شرایط بورس را در ماه های باقیمانده از سال تعیین کند.

وی در ادامه در خصوص اثرات نرخ دلار بر بازار سرمایه توضیح داد: نرخ دلار قطعا روی صنایعی که صادرات محور هستند و مواد خام صادر می کنند اثر بیشتری دارد؛ اما باید این را در نظر بگیریم که صرفا افزایش نرخ ارز بازار آزاد، کمکی به فروش این شرکت ها نمی کند. باید سامانه نیما همسان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند تا اثر افزایش نرخ ارز مستقیم در فروش شرکت ها نمود پیدا کند. البته بین این دو مورد همبستگی بلند مدت وجود دارد. اگر نرخ ارز در کوتاه مدت نوسان کند ممکن است سامانه نیما تغییر خاصی نکند؛ اما اگر روند صعودی داشته باشد و در میان مدت تثبیت شود سامانه نیما هم باید بر طبق سوابق، خود را به آن سمت نزدیک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر صلح تعرفه ای چین و آمریکا بر کامودیتی ها بیان داشت: موضوع توافق و وضع تعرفه بین چین و آمریکا موضوعی است که هر لحظه اخبار ضد و نقیضی از آن به گوش می رسد. اما با بررسی قیمت های جهانی در دو سال اخیر، متوجه افت قیمت ها می شویم که این اُفت نشان دهنده شرایط سخت اقتصادی جهانی است.

وی در خصوص تحرک حقوقی ها و حقیقی ها در بازار سرمایه در هفته گذشته گفت: این تحرک از سه زاویه قابل بررسی است. زاویه اول افزایش نرخ ارز بود که میزان خرید را بالا برده است. زاویه دوم رشد قیمت جهانی بعضی از مواد خام مثل مس و فولاد که عمدتا رشد اخیر بازار روی این صنایع بوده است و زاویه سوم و مهم ترین زاویه لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۹ است که در آن نرخ انرژی از جهش زیادی برخوردار نیست.

منبع: سنا