آخرین خبر از افزایش سرمایه ایران خودرو و سایپا
بر این اساس، ایران خودرو میخواهد سرمایه ثبتی خود را به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان برساند و سایپا نیز رقمی بالغ بر ۲۱ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان را بهعنوان سرمایه ثبتی جدید خود در نظر گرفته است.
خروج خودروسازی از ورشکستگی کلید خورد
از آن سو پارس خودرو نیز میخواهد از دو روش همزمان برای عبور از ورشکستگی استفاده کند، یکی «واگذاری سهام شرکتهای زیرمجموعه» و دیگری «تجدید ارزیابی».پیش از آنکه به بررسی جزئیات تجدید ارزیابی در سه خودروساز بزرگ کشور بپردازیم، ابتدا نگاهی میکنیم بهصورتهای مالی آنها و اینکه چه شد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به محدوده ورشکستگی وارد و در نهایت مجبور به فروش اموال و تجدید ارزیابی شدند.
با اعلام صورتهای مالی ۶ ماه نخست امسال بود که مشخص شد سه غول خودروسازی ایران در شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته و عملا ورشکسته به حساب میآیند.
طبق این ماده قانونی، هر وقت زیان انباشته شرکتی بورسی از نصف سرمایه ثبتی آن بیشتر شود، آن شرکت ورشکسته به حساب میآید. بر این اساس، هیات مدیره شرکت باید نسبت به برگزاری جلسه فوقالعاده اقدام و نسبت به چگونگی ادامه فعالیت، بررسیهای لازم صورت گیرد.
طبق صورتهای مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع زیانی بالغ بر ۹ هزار و ۴۲۱ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان را در نیمه نخست امسال حاصل کردهاند. با این حساب، غولهای جاده مخصوص در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، ۴/ ۹۳ درصد افزایش زیان داشتهاند.
صورتهای مالی همچنین نشان میدهد جمع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان شهریور امسال به بیش از ۲۷ هزار و ۱۱۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین طبق آنچه ایرانخودرو و سایپا بهعنوان صورتهای مالی نیمه نخست امسال به سازمان بورس ارائه کردهاند، زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایهشان بیشتر بوده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت میشوند.
در این بین، سرمایه ثبتی ایران خودرو تا پایان نیمه ابتدایی امسال، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده، حال آنکه این شرکت بیش از ۱۳ هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان زیان انباشته تا پایان شهریور امسال داشته است. سایپا هم سرمایهای ۳ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومانی ثبت کرده، اما زیان انباشته این شرکت عددی بیش از ۱۰ هزار و ۱۷۸ میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان بوده که بسیار بالاتر از کل سرمایه آن است.
برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه «غویتا»
در نهایت پارس خودرو نیز نتوانسته از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت در امان بماند، چه آنکه سرمایه ۲ هزار و ۲۷۲ میلیارد و ۲۷۹ میلیون تومانی این شرکت نتوانسته کفاف زیان انباشته هنگفتش یعنی ۳ هزار و ۵۶۲ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان را بدهد.
از آنجا که هر سه غول خودروسازی کشور به محدوده ورشکستگی ورود کردند، از مدتها پیش به فکر خروج از این ورطه افتاده و تصمیم به تجدید ارزیابی اموال و داراییهای خود گرفتند.طبق این روش، ارزش اموال و دارایی خودروسازان به روز میشود و در قالب افزایش سرمایه در صورتهای مالی آنها مینشیند. با افزایش سرمایه ثبتی، نسبت زیان انباشته به سرمایه اصلاح و در نتیجه ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج میشوند و دیگر ورشکسته نخواهند بود.
چرا خودروسازان ورشکست شدند؟
در باب اینکه چرا خودروسازان بزرگ کشور تا این حد زیان انباشته تولید و به محدوده ورشکستگی ورود کردهاند، دلایل مختلفی از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان ذکر میشود. از دید اهالی خودروسازی، اصلیترین دلیل زیاندهی هنگفت آنها، قیمتگذاری دستوری است، سیاستی که طبق آن، ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو اجازه تعیین خودسرانه قیمت محصولاتشان را ندارند.
از نظر خودروسازان، این سیاست دولت سبب شده قیمت فروش خودروها کمتر از هزینه کلی تولید آنها باشد و در نتیجه، بیشتر محصولات با زیان تولید شوند. خودروسازان معتقدند با توجه به این سیاست، هرچه تیراژ بالا میرود، به جای آنکه زیان کاهش یابد و سود نصیب آنها شود، ضرر روی ضرر میآید و نتیجهاش میشود همین ورشکستگی.
هرچند ادعای خودروسازان مبنی بر تاثیر مستقیم قیمتگذاری دستوری بر زیاندهی آنها را نمیتوان منکر شد، با این حال، کارشناسان مسائل دیگری را نیز بهعنوان فاکتورهای اثرگذار بر ضرردهی ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو مطرح میکنند.
به گفته آنها، ضعف بهرهوری در کنار تامین نقدینگی پرهزینه و غفلت نسبی از بازار سرمایه، دیگر دلایل غوطهور شدن خودروسازان بزرگ کشور در زیان به شمار میروند.
رشد ۲۱ برابری سرمایه ایران خودرو
اما به سراغ جزئیات عملیات خروج سه خودروساز بزرگ کشور از ورشکستگی برویم و ببینیم هر یک از آنها چه برنامهای در این ماجرا دارند.طبق آنچه ایران خودرو به بورس اعلام کرده، این شرکت میخواهد سرمایه ثبتیاش را از محل تجدید ارزیابی به رقم ۳۲ هزار و ۲۵۳ میلیارد و ۳۲۹ میلیون تومان برساند.
حتما بخوانید : رشد بورس تا کجا ادامه دارد؟
با این حساب، بزرگترین خودروساز ایران عملا قصد دارد سرمایه ثبتیاش را بیش از ۲۱ برابر افزایش دهد که ۲ هزار درصد رشد را به خود میبیند. با توجه به زیان انباشته ۱۳ هزار و ۳۷۴ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومانی ایران خودرو (تا پایان نیمه نخست امسال)، سرمایه ثبتی جدید این شرکت کفاف خروج آبیهای جاده مخصوص از محدوده ورشکستگی را خواهد داد، زیرا نصف آن، از کل زیان اعلامی بالاتر است.
اگر رقم موردنظر ایران خودرو برای افزایش سرمایه مورد تایید سازمان بورس قرار گیرد، این شرکت دارای بیشترین سرمایه ثبتی در بین خودروسازان کشور خواهد شد. در حال حاضر، سایپا دارای بالاترین سرمایه ثبتی است و به احتمال فراوان جای خود را به رقیب آبی پوشش خواهد داد.
ایران خودروییها اما رسما اعلام نکردهاند که دقیقا کدام بخش از اموال و دارایی خود را مورد تجدید ارزیابی قرار دادهاند، هرچند به گفته کارشناسان امور بورس، املاک، مستغلات، زمینها، سرمایهگذاریهای بلندمدت و شاید هم ماشینآلات، جزو تجدید ارزیابی شدهها هستند. آبیهای جاده مخصوص اما در کنار تجدید ارزیابی، اقدام به برگزاری مزایده برای فروش املاک مازاد خود نیز کردهاند که احتمالا هدف اصلی از آن، تامین نقدینگی است.
به گفته کارشناسان، ایران خودرو اگر این بخش از املاک خود را بعد از تجدید ارزیابی به مزایده میگذاشت، مشمول مالیات میشد؛ همچنین این املاک جزو آن دسته از داراییهای ایران خودرو است که از اهمیت استراتژیک برای این شرکت برخوردار نیست.
سرمایه ثبتی جدید سایپا
سایپا دومین خودروساز بزرگ ایران نیز قصد دارد در راستای خروج از ورشکستگی، سرمایه ثبتی خود را از محل تجدید ارزیابی اموال و داراییهایش افزایش دهد. طبق تصمیم هیات مدیره سایپا، این شرکت میخواهد رقم سرمایه ثبتی اش را به ۲۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومان برساند.
بنابراین، سرمایه ثبتی نارنجیهای جاده مخصوص بیش از ۳/ ۵ برابر رشد کند، یعنی بالغ بر ۴۳۰ درصد. سایپا نیز مانند ایران خودرو اعلام نکرده که دقیقا کدام بخش از اموال و داراییهای خود را در پروسه تجدید ارزیابی قرار داده است، هرچند احتمالا املاک و مستغلات و زمینها و سرمایهگذاریهای بلندمدت و ماشین آلات جزو آن بودهاند.
واگذاری درون خانوادگی
اما پارس خودرو بهعنوان سومین خودروساز بزرگ کشور و البته زیرمجموعه سایپا، هنوز خبری مبنی بر تجدید ارزیابی منتشر نکرده، اما فروش سهام خود در برخی شرکتها را آغاز کرده است.
حتما بخوانید : سود ۷۵۱ریالی برای هرسهم «قزوین»