پیش‌بینی قیمت دلار و ارزانی دلار

پستهای اخیر

amir farahani
View all posts
امید مخبری
View all posts
احمد زارع
View all posts
ugd uhhasdkj
View all posts
سعید دیده
View all posts
سید علی اکبر هاشمی راد
View all posts
مهدوی مهدوی
View all posts
rezataebe110
View all posts
09170188092
View all posts

حریری می‌گوید: نباید انتظار کاهش قیمت دلار را داشته باشیم، ممکن است طی یک ماه قیمت تا ۱۵ هزار تومان نیز کاهش یابد اما احتمالا در سال جاری میانگین قیمت دلار کمتر از ۲۱ هزار تومان نخواهد بود.

 قیمت دلار  از سوی صرافی ملی در هفته اخیر برای اولین بیش از ۲۲ هزار تومان اعلام شد، اما قیمت دلار چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا می‌توان انتظار داشت دلار طی روزهای آینده با کاهش قیمت مواجه شود؟

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با  رهنمون سرمایه ، می‌گوید: روند قیمت دلار طی روزهای آینده قابل پیش‌بینی نیست. قیمت فعلی دلار نشات گرفته از یک سری پایه‌های اقتصادی نیست بلکه نشات گرفته از پایه‌های سیاسی است. یعنی ما به دلایل سیاسی دچار کمبود منایع ارزی در دسترس شده‌ایم در نتیجه گشایش و تغییر شرایط آن مستلزم تغییر شرایط سیاسی است.

وی ادامه می‌دهد: از منظر اقتصادی باید گفت که میانگین قیمت دلار در سال گذشته حدود ۱۴ هزار تومان بوده است، حدود ۴۰ درصد تورم داشته‌ایم، با این حساب اگر هیچ اتفاق جدید سیاسی نیفتد، میانگین قیمت دلار در سال جاری حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان خواهد شد.

حریری می‌افزاید: از آنجایی که قیمت دلار طی چند ماه حدود ۱۵ و ۱۶ هزار تومان بوده پس طبیعی است که طی ماه‌هایی از سال نیز در سطح ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان نیز قرار بگیرد، زیرا میانگین قیمت دلار در سال جاری حدود ۲۲ هزار تومان است، قرار گرفتن قیمت دلار در این سطح اتفاق خوشایندی نیست اما اتفاق غیرمعمولی نیز نبوده و تقریبا هر سال این اتفاق در اقتصاد ما افتاده است.

وی عنوان می‌کند: درست است که با افزایش قیمت دلار سفره معیشت مردم تنگ‌تر می‌شود اما روند فعلی دلار غیرعادی نیست و در روال اقتصادی سه دهه اخیر ما اتفاق غیرعادی نیفتاده است. نباید انتظار کاهش قیمت دلار را داشته باشیم، ممکن است طی یک ماه قیمت تا ۱۵ هزار تومان نیز کاهش یابد اما احتمالا در سال جاری میانگین قیمت دلار کمتر از ۲۱ هزار تومان نخواهد بود.

کاهش ۲۰ میلیارد دلاری درآمدهای ارزی در سال جاری

وی با اشاره به وعده کاهش قیمت دلار از سوی رییس کل بانک مرکزی می‌گوید: همه پارامترهای سیاسی و اقتصادی کشور در دست رئیس‌کل بانک مرکزی نیست. برخی راه‌های ارزآوری کشور مانند ترکیه، جنوب خلیج‌فارس و سایر کشورها در حال حاضر به دلیل کرونا و برخی به دلیل منازعات سیاسی و برخی نیز به علت سخت‌گیری‌های آمریکا بسته شده است.

حریری در ادامه اضافه می‌کند: درآمد حاصل از فروش نفت ما افت شدیدی داشته است. سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار فروش نفت و ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که در مجموع حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. امسال در بهترین حالت اگر پیش برویم و اینکه اتفاق بدتری نیفتد، بیش از چهار یا پنج میلیارد دلار نمی‌توانیم نفت بفروشیم؛ از سوی دیگر صادرات غیرنفتی ما به دلیل کرونا، ارزان شدن قیمت نفت و به تبع آن قیمت فرآورده‌های نفتی، گاز و میعانات، پتروشیمی‌ها و مواد معدنی و پایین آمدن قدرت خرید مردم عراق، نمی‌تواند بیش از ۳۰ میلیارد دلار شود.وی تاکید می‌کند: طبق آمارها صادارت غیر نفتی ما در بهار امسال حدود شش میلیارد دلار بوده، یعنی اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند تا پایان سال به ۲۴ میلیارد دلار و با ارفاق حدود ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. اینجا نیز نسبت به پارسال ارز کمتری را خواهیم داشت. در مجموع اگر شرایط تغییر نکند، درآمدهای ارزی‌ کشور نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۰ میلیارد دلار کمتر بوده، یعنی معادل ۴۰ درصد کاهش که قطعا قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع خبری : تجارت نیوز