اثر تغییرات جوی بر مبادلات بورس های کالایی دنیا

جدیدترین مطالعات انجام‌ شده توسط «مجمع جهانی اقتصاد» نشان می‌دهد که یکی از پارامترهای تاثیر گذار بر روند مبادلات کالایی دنیا و بورس های کالا، تغییرات جوی است که رابطه مستقیمی با بخش کشاورزی و در نتیجه محصولات کشاورزی مبادله شده در بورس‌های کالایی دارد.

به گزارش  رهنمون سرمایه ، تغییرات جوی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای زندگی بشر امروز است. مسئله‌ای که تأثیرات مخربی روی زندگی مردم دارد و برای آن نیاز به اجرای سیاست‌های اقتصادی مختلفی است. مسئله مهم اینجاست که تغییرات جوی موضوعی جهانی است و تمام مناطق دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر بخش‌های مختلف اقتصاد هم تحت تأثیر این بحران قرار دارند.

مطالعات «مجمع جهانی اقتصاد» نشان می‌دهد که تغییرات جوی باعث می‌شود تا توان رشد اقتصادی دنیا تا سال ۲۰۵۰ میلادی بالغ‌بر ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و بیشترین آسیب هم به کشاورزان کوچکی وارد می‌شود که در کشورهای درحال‌توسعه دنیا زندگی می‌کنند.

از طرف دیگر تا سال ۲۰۵۰ میلادی شمار افرادی که حداقل یک ماه در هرسال به آب کافی و سالم دسترسی ندارند به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید درحالی‌که هم‌اکنون ۳.۶ میلیارد نفر در دنیا با این مشکل روبرو هستند.

افزایش سطح آب دریاها و افزایش طوفان‌ها باعث می‌شود تا صدها میلیون نفر از ساکنان شهرهای ساحلی مجبور به ترک محل زندگی خود شوند و تا سال ۲۰۵۰ میلادی، هرساله هزینه‌ای بالغ‌بر یک هزار میلیارد دلار به شهرهای ساحلی دنیا تحمیل شود.

در نتیجه این مسئله نرخ فقر در دنیا رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا زیر خط فقر زندگی خواهند کرد. اغلب این افراد در کشورهای درحال‌توسعه دنیا ساکن خواهند بود.

مطالعات نشان داده است که سرمایه‌گذاری ۱.۸ هزار میلیارد دلاری دنیا در پنج حوزه مختلف اقتصادی و زیرساختی در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی می‌تواند مزایایی بالغ‌بر ۷.۱ هزار میلیارد دلار برای اقتصاد جهان به همراه بیاورد. این پنج حوزه‌ای که باید در انحا سرمایه‌گذاری انجام شود شامل سیستم‌های هشدار سریع، زیرساخت‌های مقاوم در برابر تحولات زیست‌محیطی، توسعه کشاورزی در مناطق کم آب با استفاده از سیستم‌های نوین کشاورزی، حفاظت از مناطق گرم و در نهایت سرمایه‌گذاری در ایجاد منابع آب شرب سالم می‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد، اعلام کرده است این تغییرات جوی به طور مستقیم و غیر مستقیم در حجم مبادلات کالاهای کشاورزی در بورس ها و قیمت این محصولات اثرگذار خواهد بود.

این مجمع تاکید می کند که هزینه تعلل در اجرای طرح‌های اصلاحاتی اقتصادی برای مقابله با تغییرات جوی را بسیار زیاد ارزیابی کرد و خواستار اقدام جهانی برای حل این معضل شد.

منبع : کالاخبر