“ارزانی” مزیت سیمان در بازارهای صادراتی

به گزارش بورس نیوز، صنعت سیمان جزو صنایع پر بازده سال جاری بوده است. بررسی عملکرد شرکت های سیمانی نشان از رشد سودآوری این شرکت ها دارد. ضمن اینکه به نظر می رسد با افزایش نرخ ارز و افت ارزش پول ملی، سیمان ایران در بازارهای صادراتی هم جذاب شده و با وجود تمام محدودیت‌های ناشی از تحریم، اما سیمانی ها صادرات قابل قبولی دارند. چند روز قبل «سیمان هرمزگان» از صادرات یک محموله ۴۰ هزار تنی سیمان به مقصد آفریقا خبر داد که این خبر در صنعت سیمان ایران، بی نظیر بود و رکوردی در میزان نرخ بارگیری سیمان در کشور محسوب می شد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم چندی قبل از تقاضای خرید کلینکر از ایران توسط چینی ها صحبت کرده بود و تاکید کرده بود در صورت پیدا کردن راهی برای انتقال ارز، حجم صادرات کلینکر به چین، بااهمیت خواهد بود. با این شرایط، صنعت سیمان کشور، چشم انداز مثبتی دارد.

بهروز زندی کارشناس و فعال صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت صادرات سیمانی ها بیان کرد: بعد از افزایش نرخ ارز در کشور، مشتریان صادراتی که بازار سیمان ایران را هم رصد می کنند، قیمت دلاری خرید سیمان از ایران را کاهش دادند و اگرچه به لحاظ ریالی سیمان ایران افزایش قیمت داشت، ولی قیمت ها برای مشتریان صادراتی ارزان تر هم شد و همین موضوع سبب جذابیت سیمان ایران در بازارهای صادراتی شد. نکته اینجا است که به علت استفاده از انرژی ارزان قیمت، بهای تمام شده سیمان ایران پایین است و سیمان ایران در بازارهای صادراتی از مزیت رقابتی برخوردار است.

وی افزود: با این وجود، صادرات سیمان با چالش هایی مواجه است. نخست آنکه تحریم های دریایی، حمل دریایی سیمان را به مقاصد دورتر همچون آفریقا با مشکلاتی روبرو کرده است. دومین مشکل، کمبود «بونکر» برای حمل زمینی سیمان است. امکان تولید بونکر در داخل کشور فراهم است، اما این اقدام نیازمند سرمایه گذاری خواهد بود. مشکل سوم، قیمت ارزان سیمان ایران در بازارهای صادراتی است و سیمان ایران در بازارهای صادراتی، ارزان تر از سیمان سایر کشورها است. صادرات سیمان ارزان قیمت، به معنای صادرات برق و گاز ارزان قیمت بوده و به نفع اقتصاد کشور نیست. علاوه بر این نقل و انتقال ارز هم با مشکلاتی مواجه است.

زندی اضافه کرد: صادرات سیمان به صورت فله و در حجم بالا از طریق کشتی، مناسب ترین روش برای صادرات سیمان است. اگر تدبیری برای رفع مشکل حمل دریایی و انتقال ارز اندیشیده شود و ضمنا صادرات هم با قیمت مناسبی صورت بگیرد، صادرات کلینکر به چین (یا سایر کشورها) فرصت مناسبی برای صنعت سیمان خواهد بود. چرا که در حال حاضر صنعت سیمان به دلیل کمبود تقاضا با ظرفیت خالی مواجه بوده و با کمتر از ظرفیت نصب شده، تولید می کند. صادرات کلینکر حتی اگر حاشیه سود چندانی هم نداشته باشد، هزینه های ثابت و سربار تولید را پوشش داده و اشتغال زایی به همراه خواهد داشت. بنابراین موافق صادرات کلینکر هم هستم و امیدوارم با رونق صادرات سیمان و کلینکر، بتوان از تمام ظرفیت این صنعت، استفاده کرد.

منبع : بورس