انتشار اوراق اجاره برای سهام

راه اندازی معاملات فروش تعهدی از هفته آتی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ابزارهای متعددی برای پوشش ریسک و تامین مالی در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار می‌گیردگفت: فروش تعهدی از هفته آینده وارد بازار سرمایه خواهد شد.

 شاپور محمدی در نخستین همایش مالی ایران با محوریت تامین مالی با بیان اینکه دو سوم از بازار دنیا اوراق بدهی و یک‌سوم بازار سهام است در حالی که بازار بدهی در ایران همچنان کوچک است، اظهار کرد: سازمان بورس برای انتشار اوراقی بی نیاز به ضمانت بانکی و مبتنی بر سهام آمادگی دارد.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشورها بر رشد فناوری استوار است بنابراین بهره وری در غیاب تامین مالی در کشور بی‌معنی است.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه چنانچه بخش واقعی اقتصاد سودآور باشد، فعالیت بازار مالی هم موفق بوده و بهبود عملکرد اقتصاد و بازار مالی را شاهد خواهیم بود، افزود: فعالان بازار سرمایه معتقدند اگر تامین مالی در بازار مالی به خوبی انجام شود، رشد اقتصادی در بخش واقعی موفقیت‌آمیز خواهد بود.

محمدی تصریح کرد: تامین مالی در همه کشورها به عنوان اصلی ترین کارکرد بازار مالی محسوب می‌شود که در آن نظام بانکی مسئول اصلی تامین مالی است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در چند سال اخیر نقش خود را در این موضوع پررنگ‌تر کرده، تاکید کرد: این موضوع نشان می دهد عزم و اراده در بورس برای توسعه ابزار مالی و تنوع بخشی آن وجود داشته، اما همچنان در مقایسه با تسهیلات بانکی فاصله دارد.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه اسناد خزانه یکی از ابزارهایی است که در چند سال اخیر از آن استفاده چشمگیری شده، گفت: تابحال حدود ۴٠ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده است.

انتشار اوراق اجاره برای سهام

وی با ارائه آماری در این زمینه به انتشار اوراق صکوک اجاره برای شرکت هواپیمایی ماهان در سال ٩٢ خاطر نشان کرد: اوراق صکوک اجاره را برای سهام در نظر گرفته‌ایم.

محمدی با اشاره به اینکه اوراق منفعت (ساخت نیروگاه)، اوراق مرابحه (خرید کالا برای تولیدکننده)، اوراق جعاله ( فعالیت پیمانکاری) و اوراق سلف موازی ( تامین مالی تولیدکننده برای کوتاه مدت) در بازار سرمایه کشور، روش عرضه اولیه و افزایش سرمایه را دیگر انواع تامین مالی دانسته و خاطر نشان کرد: این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا ضمن تامین نقدینگی، زمینه ایجاد رونق در فعالیت ها را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه مخترعین می‌توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرده و از طریق تامین مالی جمعی مبلغ مورد نیاز را برای تجاری سازی اختراع خود فراهم آورند، اظهار کرد: ایران از نظر طراحی ابزار و بازار نسبت به دیگر کشورها موفق بوده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه حجم معاملات چهار بورس تا روز گذشته حدود ٨۴٩ هزار میلیارد تومان بوده، ‌ادامه داد: تاکنون ۶٢٣ شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند.

محمدی افزود: حجم اوراق منتشر شده در سال ٩۴ حدود ١۴ هزار میلیارد تومان بود در حالی که امروز این عدد به ١۴٠ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی گفت: از برنامه های سازمان بورس برای سال آینده افزایش سهم این بازار برای تامین مالی است و در صدد هستیم تا بورس نقش پررنگ‌تری در انتشار اوراق داشته باشد.

محمدی با اشاره به معافیت صندوق های بازارگردانی از مالیات تصریح کرد: بازار سرمایه ایران تاکنون دو هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است

منبع : بورس نیوز