بازارها در هراس سقوط ۱۰ درصدی قیمت نفت

قیمت نفت در آخرین روز معاملات هفتگی با افت بسیار شدید ۱۰ درصدی همراه شد در حالی که مذاکرات اوپک در خصوص کاهش میزان تولیدات نفتی در روز گذشته با شکست همراه شد.

در حالی که روسیه با عربستان و دیگر همتایان خود در اوپک برای کاهش میزان تولیدات نفتی همراهی نکرد، قیمت این کالا با افت بسیار شدیدی رو به رو شد.

به این ترتیب، قیمت نفت وست تگزاس با افت ۴دلار و ۶۲ سنتی یا ۱۰ درصدی رو به رو شد و به هر بشکه ۴۱ دلار و ۲۸ سنت رسید.

این در حالی است که، قیمت نفت وست تگزاس در معاملات ۶ مارچ ۲۰۲۰ میلادی(۱۶ اسفند ماه ۹۸) با قیمت این کالا در ماه آپریل سال ۲۰۱۶ میلادی همراستا شده است.

در سوی دیگر، قیمت نفت برنت با افت ۹.۴ درصدی یا ۴ دلار و ۷۲ سنتی همراه شد و هر بشکه از این کالا به ۴۵ دلار و ۲۷ سنت داد و ستد شد و به قیمت سال ۲۰۱۷ میلادی خود بازگشت.

گروه اوپک پلاس که متشکل از روسیه و دیگر کشورهای تولیدکننده نفتی (که عضو اوپک نیستند) را شامل می شود پس از نشست وین با انتشار بیانیه ای اعلام داشتند مذاکرات را برای ثبات در بازار نفت ادامه خواهند داد.

فیل فلین، تحلیل گر ارشد کارگزاری کالایی پرایس فیوچر در شیکاگو در این خصوص اظهار داشت: علیرغم این که روسیه سعی داشت تا در بازار نفت خیلی با متانت و محتاطانه برخورد کند تا کمترین ضربه به بازار نفت وارد شود اما اصرار دولت این کشور مبنی بر مخالفت با کاهش میزان تولیدات واقعی بوده است.

اما عده ای دیگر معتقدند که اصرار روسیه بر مواضع نفتی خود، یک حرکت محاسبه شده برای کاهش میزان تولیدات شل آمریکا است.در حالی که آمریکا عضو اوپک و حتی اوپک پلاس هم نیست ولی یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت است. در حالی که آمریکا از کاهش میزان تولیدات نفتی روسیه و عربستان سود برده و بازار را به نفع خود تمام می کند.

اد مویا، یکی از تحلیل گران برجسته بازار نفت در این خصوص باین داشت: روسیه هم اکنون با نفت ۴۰ دلار در حال گذران روند اقتصادی خود است و حتی می تواند با قیمت های کمتر نیز روزگار خود را سپری کند. اما در نهایت روسیه برنده بازی بازار نفت خواهد بود و تا سال ۲۰۲۱ میلادی می تواند تقاضای بازار را سیراب کند و می تواند با قدرت خود ، نفت شیل آمریکا را کم رونق کند.

بر این اساس، نزدیک به ۶۰ درصد نفت شل آمریکا با استفاده از مکانیزم فروش آتی و مدت دار بازار با متوسط قیمت ۵۵ دلار در هر بشکه پوشش ریسک می شود که تولیدکنندگان را در یک بازه میان مدت، ایمن نگه می دارد و تنها ۱۵ درصد تولید نفت آمریکا با قیمت زیر ۴۸ دلار حساس است.

با شکست مذاکرات اوپک پلاس در خصوص کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای تولید نفت ، سهام ترکیبی شرکتهای نفت آمریکا به کمترین سطح ۱۱ سال اخیر سقوط کرده است

کارشناسان معتقدند بازار نفت در حال حاضر مازاد عرضه دارد و با تداوم کاهش رشد اقتصاد دنیا ناشی از سرایت ویروس کرونا، شاهد وضعیت فروش برای نفت و خروج سرمایه گذاران هستیم.

اما از سوی دیگر، به نظر می رسد اتحاد دو غول نفتی دنیا عربستان و روسیه کمرنگ شده است و این موضوع جدا از افزایش ریسک بحران های نفتی، شرایط را برای آسیب پذیری اقتصادهای نفتی در آینده مهیا می کند.

سرمایه گذاران در سراسر دنیا با افت قیمت نفت و کاهش شاخص ها در بازارهای جهانی، بازار طلا را مورد هدف قرار دادند و با هجوم به سمت این بازار ، طلا را مامنی برای پوشش ریسک سرمایه خود انتخاب کرده اند.

این مسئله موجب شد قیمت طلا در هفته گذشته رشد ۷ درصدی را به ثبت برساند و بیشترین میزان رشد ۱۱ سال اخیر خود را تجربه کند

قیمت هر اونس طلا با رشد چشمگیر به هر اونس یک هزار و ۷۰۰ دلار رسید و بیشترین میزان رشد هفتگی را نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی از آن خود کرد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد افت قیمت جهانی نفت بر روند معاملاتی سهام شرکت های پالایشی در بازار سرمایه کشور ما نیز اثرگذار بوده این نمادها، در میان نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص قرار دارند.

از دیگر اثرات کاهش قیمت نفت در بازار سرمایه ایران می توان به افت قیمت صنایع فلزات اساسی در بورس کشور اشاره داشت که این نمادها را در رده بیشترین نمادهای اثرگذار بر افت شاخص قرار داده است.