بازار های جهانی در هفته ای که گذشت

بازارهای جهانی یک هفته دیگر را به پایان رساندند و غیر از طلا، دیگر فلزات با رشد قیمتی همراه شدند. نفت نیز که در هفته ماقبل با اثرپذیری از شرایط نامناسب کرونایی در هند اندکی کاهش قیمت داشت، هفته گذشته مجددا صعودی شد و با افزایش ۱.۷ درصدی ۶۷ دلار و ۲۵ سنت بر بشکه دادوستد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بازارهای جهانی یک هفته دیگر را به پایان رساندند و غیر از طلا، دیگر فلزات با رشد قیمتی همراه شدند. نفت نیز که در هفته ماقبل با اثرپذیری از شرایط نامناسب کرونایی در هند اندکی کاهش قیمت داشت، هفته گذشته مجددا صعودی شد و با افزایش ۱.۷ درصدی ۶۷ دلار و ۲۵ سنت بر بشکه دادوستد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، قیمت مس نیز رشد ۲.۷ درصدی را ثبت کرد و سرب با افزایش قیمت ۴.۲ درصدی به دو هزار و ۱۴۳ دلار بر هر تن رسید. آلومینیوم و روی نیز هر یک به ترتیب رشد ۲.۱ و ۲.۴ درصدی را ثبت کردند.

در هفته‌ای که گذشت شاخص‌های اقتصادی بهتر از انتظارات منتشر شدند و فدرال رزرو نیز بر حمایت خود از اقتصاد تاکید کرد. اگرچه با توجه به صحبت‌های رئیس فدرال رزرو و تاکید بر سیاست‌های انبساطی، شاخص دلار تضعیف شد اما داده‌های مثبت از اقتصاد آمریکا در روز جمعه، نوسانات بالایی را در بازارهای جهانی رقم زد و سرمایه‌گذاران را متقاعد به خرید دلار کرد (اگرچه بخشی از تقویت شاخص دلار در نتیجه تضعیف یورو رخ داد).

به این ترتیب، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا اگرچه اندکی بدتر از انتظارات منتشر شد اما از ۴.۳ درصد به ۶.۴ درصد افزایش پیدا کرد. درآمد شخصی رشد قابل توجه ۲۱ درصدی را ثبت کرده و مخارج شخصی نیز با رشد ۴.۲ درصدی همراه بوده است. شاخص دلار در معاملات روز جمعه، افت چندین روز را جبران کرد و با رشد ۰.۶۸ درصد به بیش از ۹۱ واحد رسید. از این رو طلا با افت ۰.۵ درصدی تا محدوده یک هزار و ۷۶۹ دلار بر هر اونس عقب‌نشینی کرد. شاخص کالایی سی آر بی اگرچه در هفته گذشته در مجموع در نتیجه رشد کالاها به ویژه نفت با رشد حدود ۲ درصدی همراه شد اما در معاملات روز جمعه با افت ۰.۴۵ درصدی مواجه شد. نرخ بازدهی در بازار اوراق قرضه آمریکا نیز افزایش پیدا کرد اما در مجموع در ماه می بازدهی اوراق منفی بود.

مس در هفته ‌ای که گذشت نیز با رشد قیمتی همراه بود و با افزایش هفتگی ۲.۷ درصدی ۹ هزار و ۸۰۹ دلار بر هر تن دادوستد شد. با این حال در چین وضعیت در بازار نقدی و آتی کاملا متفاوت بود. علی رغم اینکه جو مثبتی بر بازار آتی حاکم بود و قیمتها رشد داشتند، در بازار نقدی به سختی خریدار پیدا می شد که قبل از تعطیلات روز کارگر چین، تمایل به خرید داشته باشد. به نظر می‌رسد قیمتهای بالای مس، تمایلات خرید را تضعیف کرده و خریداران به دنبال منابع ارزانتر به جای مس هستند. کارخانه‌های ذوب چین با توجه به اینکه قیمتهای LME نسبت به شانگهای بالاتر است، در حال صادرات بیشتری از مس کاتد به بورس فلزات لندن هستند. در آمریکا، پریمیوم‌ها برای اولین بار طی یک ماه اخیر افزایش پیدا کرد. با توجه به تقاضای قوی ناشی از بهبود اقتصادی، موجودی مس در انبارها در حال کاهش است. در معاملات روز جمعه قیمت مس نیز مانند سایر کالاها در نتیجه تقویت شاخص دلار، با افت قیمت همراه شد.