طلا در انتظار بسته‌های حمایتی

پستهای اخیر

amir farahani
View all posts
امید مخبری
View all posts
احمد زارع
View all posts
ugd uhhasdkj
View all posts
سعید دیده
View all posts
سید علی اکبر هاشمی راد
View all posts
مهدوی مهدوی
View all posts
rezataebe110
View all posts
09170188092
View all posts
نیای‌اقتصاد: طلا در معاملات روز چهارشنبه نیز به روند صعودی خود ادامه داد و به شکستن رکورد تاریخی خود، یعنی مرز ۱۹۰۰ دلاری نزدیک‌تر شد. روز گذشته قیمت فلز زرد با افزایش ۸۷/ ۰ درصدی به ۱۸۵۷ دلار رسید؛ قیمتی که در ۹ سال گذشته برای این پناهگاه امن دارایی بی‌سابقه بوده است. با اینکه هنوز دو روز کاری تا انتهای هفته جاری مانده است، اونس جهانی از ابتدای هفته تاکنون بیش از ۶/ ۲ درصد افزایش ارزش را رقم زده است؛ موضوعی که در ابتدای هفته توسط اکثریت تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌شد. حضور عوامل پرتعداد حمایت کننده قیمت طلا مانند نگرانی از افزایش مجدد مبتلایان به کووید-۱۹ و طولانی‎‌تر شدن روند ریکاوری اقتصادی در بازارها در ماه‌های گذشته سبب حرکت بی‌سابقه ارزش طلا به سمت قیمت‌های کنونی شده است.
علاوه بر این عوامل، بسته ریکاوری تاریخی اتحادیه اروپا برای حمایت از اقتصاد در برابر این بحران بی‌سابقه و کاهش ارزش دلار نیز در هفته جاری سبب پرواز اونس به سوی رکوردهای ۹ ساله خود شد. با اینکه شاخص دلار در معاملات روز چهارشنبه تقریبا بدون تغییر باقی‌مانده بود، اما در روزهای گذشته به طور متوالی با افت ارزش مواجه شده بود. ارزش شاخص دلار در برابر ارزهای معتبر دنیا، از ابتدای هفته جاری تاکنون در حدود یک درصد کاهش داشته است. در صورت بازده منفی شاخص دلار در هفته جاری، این پنجمین هفته متوالی خواهد بود که ارزش دلار آمریکا نزولی است. در این میان با بروز جهش در قیمت طلا شرکت‌های تحقیقاتی در این حوزه از افزایش انتظارات و پیش‌بینی قبلی خود از قیمت طلا در انتهای سال میلادی جاری خبر می‌دهند. این شرکت‌ها معتقدند با کاهش نرخ‌های بهره واقعی و افزایش انتظارات تورمی این صعود قیمت نیز حمایت خواهد شد.
بازیگران بازار طلا
تحلیلگران درباره فضای کنونی بازار طلا بر این باورند که انتظارات سرمایه‌گذاران درباره اقدامات حمایتی و بسته‌های ریکاوری بیشتر بانک‌های مرکزی در هفته‌های پیش‌رو سبب شده است، سرمایه‌ها مجددا به سوی دارایی‌های بدون ریسک و با بازده صفر مانند طلا جریان داشته باشند. سران اتحادیه اروپا روز گذشته در توافق تاریخی بسته‌ای هزار و ۸۰۰ میلیارد یورویی را به تصویب رساندند که بخش بزرگی از آن به وام و کمک‌های مالی به اقتصاد بحران‌زده اروپا اختصاص داشت. از سوی دیگر در آمریکا نیز سرمایه‌‌گذاران در انتظار سرنوشت بسته‌ ضد کرونایی جدید هستند که دونالد ترامپ به دنبال تصویب آن در کنگره است. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که قبل از تعطیلات تابستانی نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال جلب موافق آنها برای به تصویب رساندن بسته‌ای مالی است که برای کمک به اقتصاد کرونازده آمریکا طراحی شده است.
از سوی دیگر چشم‌انداز پایین ماندن نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی برای بازه زمانی نسبتا طولانی‌ و همچنین دلار تضعیف شده اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای خرید طلا بیشتر کرده است. موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند سبب شود تا قیمت طلا بتواند با شکستن سقف تاریخی خود، رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند. در کنار تمام این عوامل تعداد مبتلایان به ویروس کرونا همچنان در سطح نگران‌کننده‌ای است و تعداد کل بیماران جهان نیز از مرز ۱۵ میلیون نفر عبور کرده است. موضوعی که اولین پیامد آن تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی و به تاخیر افتادن فرآیند ریکاوری اقتصاد جهان است.
در نهایت اقدامات بانک‌های مرکزی در پایین‌ نگه داشتن نرخ بهره هدف، خرید اوراق قرضه و تزریق نقدینگی به بازارها برای اطمینان از فعالیت روان بازارهای مالی و اقدامات انبساطی دیگر برای کاهش دادن آسیب‌های پاندمی کرونا بر اقتصاد سبب شده است تا قیمت طلا از ابتدای سال‌جاری میلادی بیش از ۲۲ درصد افزایش پیدا کند. کیلین بیرچ اقتصاددان جهانی در The EIU در این باره گفت به طور کلی پیش‌بینی ما این است که مقدار تقاضا برای پناهگاه‌های امن دارایی از جمله طلا و نقره برای ادامه سال ۲۰۲۰ همچنان قدرتمند باشد. در صورت ادامه وضعیت کنونی و پیدا نشدن راه‌حل قطعی درمان یا پیشگیری کرونا، همچنان انتظار می‌رود فضای نااطمینانی که ماه‌ها است بر بازارها حاکم است ادامه پیدا کند. موضوعی که در هر مقطع زمانی می‌تواند خبر خوبی برای طلا باشد.
افزایش پیش‌بینی‌های قیمت اونس
بازار طلا این روزها جهش معنی‌دار و قابل توجهی را شاهد بوده است. قیمت این فلز گرانبها با افزایش به بالاتر از ۱۸۴۰ دلار برای هر اونس به بالاترین حد خود بعد از رکورد سال ۲۰۱۱ رسیده است. شرکت‌های تحقیقاتی در این حوزه نیز انتظار دارند قیمت این فلز تا انتهای سال ۲۰۲۰ همچنان افزایش داشته باشد.در گزارش روز پنج‌شنبه جیمز اوروک، متخصص دارایی‌ها در شرکت کپیتال اکونومیکس گفت این شرکت پیش‌بینی قیمت ۱۶۰۰ دلار برای هر اونس طلا در انتهای سال را به ۱۹۰۰ دلار افزایش داده است.
با جهش قیمت طلا پیش‌بینی‌های جدیدی نیز به وجود آمده‌اند. به شکلی که آخرین قراردادهای آتی طلا در بازار با قیمتی معامله شده است که خبر از انتظار افزایش بیش از یک درصدی در هرروز برای قیمت در بازار آتی می‌دهد. اوکورک معتقد به صعود قیمت طلا به‌دلیل کاهش در نرخ‌های بهره واقعی است که این اتفاق خود ناشی از افزایش انتظارات تورمی است.
«در سال‌جاری، عمده کاهش در عایدی‌های واقعی دارایی‌ها ناشی از سقوط در انتظارات نرخ بهره اسمی بوده است، اما در ماه‌های اخیر تورم سربه‌سر (Inflation Breakeven) نقش اصلی داشته است.». اوکورک در ادامه گزارش اضافه می‌کند: «ما عقیده داریم در آینده نزدیک، نرخ تورم سربه‌سر بالاتر خواهد رفت و با بازیابی اقتصاد از رکود حاصل از تعطیلی، به سطوح قبل از پاندمی باز خواهد گشت.»
همراه با عایدی‌های کمتر اوراق قرضه، کپیتال اکونومیکس در ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۰ انتظار دلار ضعیف‌تری را می‌کشد. این اتفاق نیز تاثیر مثبتی در راستای قیمت طلا خواهد داشت.مسلم است که با محو شدن نااطمینانی‌های موجود از اقتصاد، تقاضا برای دارایی‌های امنی مانند طلا کاهش خواهد یافت. با این حال احتمال می‌رود این عامل تنها تاثیر اندکی در کاهش صعود قیمت طلا داشته باشد زیرا عایدی‌های واقعی بسیار پایین همچنان نقش اصلی را بازی خواهند کرد. اوکورک می‌افزاید مطلوب است سیاست‌های پولی جهانی برای چند سال آینده در راستای حمایت از قیمت طلا باشند.
روز قرمز بورس‌های اروپایی
در حالی که بازار طلا با قدرت به صعود خود ادامه می‌دهد سهام‌های اروپایی در پی تنش ایجاد شده بین آمریکا و چین و افزایش موارد ابتلا به کرونا کاهش ارزش پیدا کرده‌اند. شاخص استوکس ۶۰۰ نزدیک به یک درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین شاخص FTSE ۱۰۰ در بریتانیا نیز با افت شاخص مواجه شد. در این میان شرکت استخراج معدن چین بیشترین کاهش را داشت، در حالی شل رویال داچ، بریتیش پترولیوم و توتال با کاهش بیش از یک درصدی در پی کاهش قیمت نفت تغییرات کاهشی بیش از آنچه انتظار می‌رفت را نشان دادند.
منبع خبری : دنیای اقتصاد