تامین روغن پایه، مشکل اصلی تولیدکنندگانآزاد 

سعادت، دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: درحال حاضر مشکل اصلی تولید کنندگان، تامین روغن پایه است که دلیل آن عدم عرضه مناسب، منظم و کافی این ۴ شرکت پالایشگاهی در بورس کالا است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، مهرداد سعادت افزود: کارخانه‌های تولید روغن به دو دسته در کشور تقسیم می‌شوند دسته اول کارخانه‌هایی که روغن پایه را از لوب کات تولید می‌کنند و تولیدی خود را به محصول نهایی تبدیل و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

وی افزود: دسته دوم شرکت‌هایی هستند که روغن پایه را از طریق بورس و ۴ شرکتی که تولید کننده روغن پایه هستند خریداری، محصول نهایی خود را تولید و عرضه می‌کنند.

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: در بسیاری از موارد روغن پایه به قیمت پایین تری از بورس کالا برای صادر به کشورهای همسایه عرضه می‌شود.

سعادت ادامه داد: بخش خصوصی پیشنهاداتی برای حل این مشکل دارد که بر طبق آن مواد اولیه را در اختیار شرکت‌های کوچک و متوسط قرار دهند که بتوانیم توسط نیروی انسانی، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی افزود: مشتری‌های خارجی ما در حال حاضر با برند خودشان سفارش می‌دهند و نمی‌توانند از شرکت‌های دولتی بدلیل وضع تحریم‌ها خریداری کنند.

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: بخش خصوصی، هم می‌تواند بنام خودش صادرات انجام دهد و پیشنهاد می‌کنیم ۴ پالایشگاه محصول تولیدی در کارخانه‌های بخش خصوصی را صادر کنند که در این صورت موضوع برگشت ارز و تامین مواد اولیه آن‌ها هم حل خواهد شد.

سعادت درباره موضوع قیمت محصولات روغن سازی هم گفت: سازمان حمایت اجازه نمی‌دهد محصول نهایی به قیمت واقعی خود برسد و این مشکل موجب تعطیلی برخی کارخانه‌ها شده است.
وی افزود: روغن موتوری که در این ۴ شرکت تولید می‌شود در حال حاضر اجازه فروش با قیمت سال گذشته را دارند.

او ادامه داد: این محصولات با قیمت درج شده به دست مصرف کننده و تولید کننده نمی‌رسد و موجب سوء استفاده افرادی با سودهای کلان شده است.

دبیر کمیسیون روغن اتحادیه صادر کنندگان نفتی گفت: بنابر آمار این ۴ شرکتپالایشگاهی، ۴۵ درصد از محصولات تولیدی شان از طریق افراد سودجو بصورت تقلبی تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد و علت آن عرضه نشدن روغن موتور به قیمت واقعی است.

وی در پایان افزود: تقاضا داریم ۱۲۰۰ تن روغن پایه در یک روز هفته در بورس عرضه شود.

کلامی؛ دبیر ستاد تنظیم بازار در ارتباط تصویری با این برنامه افزود: اگر بتوانیم کالایی در کشور تولید کنیم که ارزش افزوده بالاتری ایجاد کند حتما باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط ارزی کشور به گونه‌ای است که صادرات، منفعت بسیار زیادی ایجاد می‌کند که این سودآوری انگیزه‌ها را برای صادرات مواد اولیه و ماده خام بالا می‌برد.
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: شرکت سپاهان از مجموع ۳۵۰ هزار تن تولید روغن پایه، سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن را از کشور خارج می‌کند.

وی ادامه داد: ما باید مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی صنایع پایین دستی با نرخ پایین‌تر از نرخ جهانی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه میزان ۳۰۰ هزار تن مواد اولیه برای پالایشگاه‌ها باقی نمی‌ماند هم افزود: زمانی که پالایشگاه‌ها روغن پایه را صادر می‌کنند بنابراین این میزان باقی مانده در همین راستا عرضه می‌شود. محمدرضا کلامی گفت: در صورت اختیار ستاد تنظیم بازار، عوارض صادراتی برای روغن پایه در نظر می‌گیریم که این پالایشگاه نتواند ۸۰ درصد محصول تولیدی خود را از کشور خارج کند.

وی افزود: برای اینکه صادرات مواد خام به کالای نهایی اولویت پیدا نکند عوارض صادراتی برای ماده خام گذاشته می‌شود که کالا در داخل باشد و صنایع پایین دستی از آن استفاده کنند.

وی با درخواست از مجموعه مرتبط با ابلاغ اختیارات ستاد تنظیم بازار نسبت به انجام مصوبه برای تعادل بازار هم افزود: ما شرکت سپاهان را مکلف خواهیم کرد تا کف عرضه را در بورس رعایت کند و در غیر این صورت به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

حمیدرضا کسایی تولید کننده روغن موتور در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: مشکل تأمین روغن پایه، همواره با تولیدکنندگان روغن موتور بوده است و در بعضی از هفته‌ها که تنها ۱۰۰ تن روغن پایه عرضه می‌شود چه میزان از این عرضه را بین ۲۰۰ واحد دارای پروانه باید توزیع کنیم.

وی افزود: در حال حاضر همه تولید کنندگان بخش خصوصی با حدود ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

کسایی ادامه داد: باید ماهانه حداقل ۴۵۰۰ تن روغن پایه در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود تا حدود ۱۰ هزار نیرویی که در این سیستم کار می‌کنند بتوانند ادامه فعالیت داشته باشند.

وی افزود: ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز داخل که موجب تضمین اشتغال می‌شود تأمین و مابقی به صادرات اختصاص یابد.

مطالب مرتبط