تبعات ورود بانک‌ها به بازار سرمایه

پستهای اخیر

amir farahani
View all posts
امید مخبری
View all posts
احمد زارع
View all posts
ugd uhhasdkj
View all posts
سعید دیده
View all posts
سید علی اکبر هاشمی راد
View all posts
مهدوی مهدوی
View all posts
rezataebe110
View all posts
09170188092
View all posts

به گزارش بورس نیوز، ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بازار بازار سرمایه لغو شده و بانک ها مجاز به سرمایه گذاری در بازار سهام هستند .

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با رهنمون سرمایه ،    در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که ورود بانک‌ها به بازار سرمایه به معنای خلق پول جدید است. بانک ها سپرده های قبلی خود را که در واقع بدهی بانک ها به سپرده گذاران آنها است، در دارایی های دیگری سرمایه گذاری کرده اند و برای سرمایه گذاری جدید نیاز به منابع پولی جدید هم دارند. بنابراین تصمیم به لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بازار سرمایه، تصمیم مناسبی نبوده و تورم زا خواهد بود.

وی افزود: غول نقدینگی معضل اصلی اقتصاد ما است و با ورود بانک ها به بازار سرمایه، غول نقدینگی عظیم تر خواهد شد و منابعی که می توانست در قالب تسهیلات بانکی در اختیار بخش تولید قرار بگیرد، صرف معاملات سهام خواهد شد. البته باید دید بانک ها تا چه حد از سرمایه گذاری در بورس استقبال می کنند؛ اما به هر حال اصلا عجیب نیست اگر بانک ها حداقل به خاطر حمایت از سهم های خود اقدام به خلق پول جدید و ورود به بازار سرمایه کنند.

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: اقتصاد ما وارد یک چرخه آزاردهنده شده و حمایت پولی از بازار سرمایه(اقداماتی مثل مجوز سرمایه گذاری بانک ها در بازار سرمایه و اختصاص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه و… همگی اقدامات پولی تلقی می شود) تورم به همراه داشته و مشکل ساز خواهد شد‌. بهتر بود سیاست‌گذاران مداخله‌ای در روند این بازار نمی‌کردند و اجازه می‌دادند این بازار فراز و فرودهای عادی خود را داشته باشد. حمایت پولی از بازار سرمایه، مشابه حمایتی است که از موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز انجام شد و دولت از جیب مردم، ضرر و زیان بخش خاصی را جبران کرد و فشار تورم حاصله به دوش کل مردم افکنده شد. با این تفاوت که حجم موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و مشکل دار در مقایسه با حجم بازار سرمایه بسیار ناچیز بود و حمایت از بازاری که ارزش آن به ۲.۵ برابر تولید ناخالص داخلی رسیده، کار آسانی نیست. با این سیاست های دولت در مورد بازار سرمایه، باید منتظر آثار تورمی این اقدامات در ماه های آینده باشیم.

منبع خبری : بورس نیوز