توصیه رئیس جمهور به سهامداران در روز منفی بورس

پستهای اخیر

amir farahani
View all posts
امید مخبری
View all posts
احمد زارع
View all posts
ugd uhhasdkj
View all posts
سعید دیده
View all posts
سید علی اکبر هاشمی راد
View all posts
مهدوی مهدوی
View all posts
rezataebe110
View all posts
09170188092
View all posts

در روزهای که حال بورس ناخوش است و سهامداران هر روز شاهد آب شدن سرمایه خود در بازار سرمایه هستند، حسن روحانی رئیس جمهوری معتقد است “بحمدالله وضع فروش سهام، خوب است.”به گزارش رهنمون  ؛ بازار سرمایه در هفته های اخیر با ورود شاخص کل به ابرکانال 2 میلیون واحدی، خود را برای ادامه رکورد شکنی آماده می کرد که ناگهان از اواسط هفته گذشته، تغییر مسیر داد و با سقوط به کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی در معاملات امروز، روزهای تلخی را برای سهامداران به ویژه خرد به ثبت رساند.

اما در این میان، بسیاری از عدم حمایت حقوقی های بازار سرمایه گلایه دارند  و معتقدند حقوقی ها در این شرایط، در صف فروش قرار گرفته اند و با این دست فرمان، سقوط بازار را تقویت کرده اند، اما در مقابل رئیس جمهور در جدیدترین اظهارات خود گفته است: بورس بازاری است که همیشه مراقبت می‌کنیم.دکتر روحانی امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به تقویت صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم ها اظهار داشت:  مردم باید واقعیتی را بدانند و آن اینکه در کشور ما روزهایی بوده که سالانه 100 میلیارد دلار پول نفت به خزانه واریز می‌شد همچنانکه در سال 90 این مبلغ حدود 102 میلیارد بوده است اما امروز این 100 میلیارد دلار وجود ندارد و افتخار دولت این است که تجارت خود را بدون نفت مدیریت می‌کند و پارسال به همان مقداری که واردات داشتیم، صادرات غیرنفتی صورت گرفت و عملا کشور با صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و این در تاریخ ایران بی‌سابقه است و امسال فقط 10 درصد بودجه به نفت متکی است.روحانی با اشاره به اینکه دولت برای مشکلات بودجه طراحی‌هایی انجام داده است، اظهارداشت: اگر بخواهیم به جای نفت فقط مالیات قرار دهیم این کار برای مردم در شرایط کنونی سختی ایجاد می‌کند و اگر دولت بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند همچنانکه دولت قبل 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بود ولی با توجه به تبعات آن هیچ‌گاه در هفت سال گذشته دست خود را به سمت بانک مرکزی دراز نکرده و به دنبال پول پرفشار نرفتیم. لذا در این شرایط یا باید اوراق منتشر کنیم یا سهام و نفت بفروشیم که هر سه کار را انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: معتقدیم که اقتصاد باید به مردم واگذار شود و آن را اصل می‌دانیم. در خصوص مزیت بازار بورس همواره به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گفته ام که مراقبت‌های لازم را انجام دهند منتها مردم هم باید بدانند که خط مستقیم در بازار بورس تحقق نمی‌یابد اما مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و ان شاءالله خواهد بود و آن را برای مردم حفظ می‌کنیم. 

رئیس جمهور در جلسه امروز گفت: سال جهش تولید است و باید طوری مالیات اخذ کنیم که اصل تولید صدمه نبیند و باقی بماند. در مالیات محدودیت داریم. دولت اگر بخواهد از بانک مرکزی پول بگیرد، دولت قبلی آمد 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن پول پرفشار استقراض کرد. ما هم این قدرت را داریم، ولی دست‌مان را به سوی بانک مرکزی هیچ وقت دراز نکردیم. در این 7 سال، دست به سوی استقراض بانک مرکزی دراز نکردیم، دنبال پول پر فشار نرفتیم. حالا باید چه جوری اداره کنیم، وقتی مالیات این جوری است، وقتی پول پرفشار به مصلحت نیست، یا باید اوراق منتشر کنیم، یا باید سهام بفروشیم، یا باید نفت را بفروشیم. دولت دارد هر 3 کار را انجام می‌دهد. اوراق‌مان را می‌فروشیم.الان 57 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه از اول سال تا حالا فروختیم، باز هم اگر لازم باشد اوراق خزانه می‌فروشیم. بحمدالله یک روش و شیوه‌ای است که هم قانون آن را امضاء کرده و هم دولت پیشنهاد کرده است. سهام دولتی را می‌فروشیم. البته معتقدیم که باید اقتصاد به مردم واگذار شود. این اصلی است که از اول دولت یازدهم دنبال آن بودیم و الان هم دنبال آن هستیم. بحمدالله وضع فروش سهام، خوب است.روحانی تاکید کرد: بازار بورس، یک بازاری است که همیشه مراقبت می‌کنیم، همیشه در دولت به یک مناسبتی، تأکید می‌کنم. مخصوصاً به وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، به دوستانی که در شورای عالی بورس هستند، همواره توصیه می‌کنیم که همیشه باید مراقبت کنند و مراقبت هم می‌کنند. منتها مردم بدانند که این ذات بازار بورس است، خط مستقیم در بورس تحقق پیدا نمی‌کند. اصلاً در اقتصاد تحقق پیدا نمی‌کند. یک خطی باشد مستقیم بالا برود، این خط شکستگی دارد، پایین می‌آید و بالا می رود، مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و به سمت پایین نباشد و ان‌شاء الله خواهد بود و برای مردم حفظ می‌کنیم.

 منبع خبری :   نبض بورس