خسارت‌هایی که از درآمد پیشی گرفت

بررسی عملکرد شرکت بیمه ملت نشان از آن دارد که حجم قابل‌توجهی از درآمد این شرکت به رشته بیمه‌های درمان، ثالث و عمر اختصاص‌ دارد. از سوی دیگر ۴۰ درصد از درآمد ۸ ماهه این شرکت صرف پرداخت خسارت شده است.

 به گزارش رهنمون ، صنعت بیمه تجاری در سال‌های اخیر درگیر فروش بیمه‌های اجباری و غیرتخصصی که عموم افراد به آن علاقه‌مند هستند شده و حجم قابل‌توجهی از فعالیت شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر توجه زیادی به فروش بیمه عمر شده که عموماً ۲۰ تا ۴۰ درصد فروش بیمه‌نامه‌های شرکت‌ها به این رشته از بیمه اختصاص‌یافته اما نکته قابل‌توجه آن است که در همین بیمه عمر یا زندگی شرکت‌ها باید بیش‌ازپیش اطلاع رسانی داشته باشند، زیرا افرادی که این نوع بیمه‌نامه‌ها را خریداری می‌کنند، معمولا اطلاع کافی از آینده بیمه‌نامه‌ای که خریداری کرده‌اند، ندارند.

حال با این تفاسیر، بررسی فعالیت بیمه ملت نشان از آن دارد که در ماه آبان این شرکت ۵۲ درصد از فروش خود را معطوف به بیمه‌های اجباری و پرفروش همچون بیمه درمان، ثالث و عمر کرده است. این شرکت که در این مدت با سهم ۳ درصدی درآمدی در حدود یک میلیارد و ۷۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از محل رشته بیمه درمان به دست آورده، مبلغ ۲۲ میلیارد و ۶۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌عنوان خسارت رشته درمان پرداخت کرده است.

شرایط این شرکت در رشته ثالث نیز آن‌چنان مناسب‌تر از درمان نیست و با درآمد ۱۴ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی این رشته در آبان ماه، این شرکت ۲۰ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به‌عنوان خسارت پرداخت کرده است که عملاً ۱۴۵ درصد از درآمد شرکت بیمه ملت در رشته ثالث اجباری را به پرداخت خسارت اختصاص داده است.

در کنار این دو رشته، شرایط رشته‌های حوادث سرنشین، بدنه خودرو، آتش‌سوزی و کشتی نیز در تناسب میزان درآمد و پرداخت خسارت آنچنان مناسب نیست.

در مجموع، این شرکت در آبان ماه ۵۵ میلیارد و ۲۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد و ۱۱۲ میلیارد و ۸۰۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خسارت پرداخت کرده که یک حساب سرانگشتی نشان از آن دارد که میزان خسارت پرداختی این شرکت دو برابر درآمد آن در این مدت بوده است.

۴۰ درصد از درآمد ۸ ماهه صرف پرداخت خسارت شد

اما وضعیت درآمد و خسارت بیمه ملت در هشت‌ماهه سال جاری نشان از آن دارد که این شرکت ۴۰ درصد درآمد خود را به‌عنوان خسارت پرداخت کرده است؛ به طوریکه درآمد آن ۱۰۸۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و خسارت پرداختی‌اش ۴۳۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

بیشترین حجم درآمدی این شرکت در هشت‌ماهه امسال معطوف به بیمه درمان به مبلغ ۳۴۰ میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که سهمی ۳۱ درصدی از درآمد شرکت را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی درآمدزایی در بین رشته بیمه‌های مختلف، بیمه ثالث اجباری با سهم ۱۷ درصدی و مبلغ ۱۷۸ میلیارد و ۸۹۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قرارگرفته که نکته قابل‌توجه آن است که این دو رشته بیمه در پرداخت خسارت به تنهایی سهم ۶۳ درصدی را از آن خود کرده‌اند.

بررسی میزان خسارت پرداختی شرکت بیمه ملت در هشت‌ماهه سال جاری نشان از آن دارد که این شرکت در رشته‌های درمان، ثالث اجباری، ثالث مازاد و دیه و بدنه خودرو بیش از نیمی از درآمد خود را صرف پرداخت خسارت کرده است.

منبع : ایرنا