«خپارس» سوار بر کوئیک می‌شود

در ماه گذشته با اضافه شدن کوئیک به جمع سبد فروش «پارس خودرو» انتظارات از رشد درآمد‌های شرکت بیشتر شد و در این بین، دو خبر جذاب رشد قیمت سهام را به دنبال داشت.

به گزارش  رهنمون  ، شرکت «پارس خودرو» در دی ماه ۱۳۴۶۹ دستگاه خودرو به فروش رسانده است که البته از این میزان تولید محصولات گروه X۱۰۰ (پراید) و گروه S۲۰۰ (ساینا) به‌صورت حق‌الزحمه‌ای برای شرکت سایپا انجام می‌شود.

به طور کلی فروش دی‌ماه نسبت به آذرماه ۱۷درصد رشد نشان می‌دهد که علت آن، صدور فاکتور خودرو “کوئیک آر” (گروه Q۲۰۰) از دی ماه بوده و این میزان فروش نسبت به دهمین ماه سال گذشته نیز حاکی از افزایش ۵۸درصدی است.

انتظار می‌رود با اضافه شدن مبلغ فروش کوییک  آر به جمع فاکتور‌های «پارس خودرو» درآمد‌های شرکت شتاب بیشتری به خود بگیرند. بر اساس اطلاعات موجود، تاکنون بیش از ۵۱۰۰ دستگاه خودرو کوئیک آر به تولید رسیده است.

چندی پیش این شرکت اعلام کرده بود قصد دارد پس از  فروش سرمایه گزاری خود، نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام کند.در همین راستا، مزایده ۴۵ درصد شرکت بازرگانی سایپا یدک به ارزش ۸ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال را در تاریخ ۶ اسفند ماه برگزار خواهد کرد. علاوه بر این، فروش ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا سیتروئن به مبلغ ۳۱ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال و همچنین، ۱۰۰ درصد سهام شرکت رنگ و رزین طیف سایپا به ارزش ۳ هزار و ۷۱ میلیارد ریال، نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بنابراین، در صورتی که این سرمایه گذاری‌ها به فروش برسد (که احتمال می‌رود همانند گذشته،  شرکت سایپا  خود خریدار این سرمایه‌گذاری‌ها باشد) سود مناسبی در صورت‌های مالی این خودروساز خواهد نشست.

در خصوص تجدید ارزیابی «خپارس» باید توجه داشت که در مرداد ماه سال ۹۳ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و ساختمان به ثبت رسید و با توجه به گذشت بیش از ۵ سال از آن، امکان تجدید ارزیابی مجدد از این محل وجود دارد.

از آن جا که تجدید ارزیابی  برای سهامداران جذابیت بالایی دارد، تاکنون بر روند سهم اثرگذار بوده و انتظار می‌رود موج دوم آن با ارائه گزارش توجیهی هیئت مدیره، آغاز شود.

در حال حاضر، از ابتدای سال جاری تا به امروز، هر سهم «خپارس» بیش از  199 درصد رشد قیمت داشته است.

منبع : بورس نیوز