سرکوب بازار گواهی سپرده سکه به جای تعمیق!

افزایش قیمت سکه در بازار فیزیکی، ارتباطی با قیمت های گواهی سکه در بورس نداشته اما؛ به هر حال تورم عمومی در کشور افزایش داشته و قیمت های سکه و طلا را هم مانند بازار خودرو و… تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش رهنمون ، قیمت سکه در بازار شیب صعودی دارد و هر قطعه سکه طلا امروز به حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. برخی فعالان بازار طلا، افزایش قیمت گواهی سپرده سکه در بورس را محرک افزایش قیمت سکه در بازار فیزیکی می دانستند و به همین خاطر هم چند روزی است که شایعه احتمال توقف معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس مطرح شده است.
در نهایت نیز، امروز ناظر بورس کالا اعلام کرده نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا به دلیل وجود قیمت‌های نامتعارف تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.

حسن کاظم زاده معاون سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر قیمت گواهی سپرده سکه در بورس بر بازار فیزیکی سکه طلا بیان کرد: افزایش قیمت سکه در بازار فیزیکی، ارتباطی با قیمت های گواهی سکه در بورس ندارد. به هر حال تورم عمومی در کشور افزایش داشته و قیمت های سکه و طلا را هم مانند بازار خودرو و… تحت تاثیر قرار داده است. البته قیمت گواهی سپرده سکه در بورس به سبب شرایطی مثل سهولت معامله، کمی زودتر از بازار فیزیکی به رویدادهای اقتصادی و سیاسی و ورود نقدینگی واکنش نشان می دهد.

وی افزود: توقف یا محدود کردن معاملات گواهی سپرده سکه در بورس به منظور فرو نشاندن هیجان بازار، راهکار مناسبی نیست و بهتر بود به جای چنین کاری، اقدام به افزایش تعداد انبارهای پذیرش سکه کنند. همچنین می توان شمش طلا را هم به معاملات بورس اضافه کرد تا این بازار، تعمیق شود. ضمن اینکه طرحی هم پیشنهاد شده بود که معادن، شمش تولیدی خود را در خزانه نگهداری کنند و از طریق بورس، این شمش ها را در قالب گواهی سپرده عرضه کنند. محدود کردن بازار گواهی سکه، که بازاری کاملا شفاف بود، نقدینگی به سمت بازار غیر شفاف رفته و احتمال کلاهبرداری و سواستفاده هم افزایش خواهد یافت‌. متاسفانه در روزهایی که این بازار آرام است، عزمی برای افزایش عمق این بازار وجود ندارد و به محض افزایش هیجان و تلاطم در بازار سکه، به جای افزایش عمق بازار غیر فیزیکی سکه و طلا، اقدام به سرکوب این بازار می کنند.

کاظم زاده در توصیه به سهامدارانی که قصد فروش سهام خود و ورود به بازار سکه را دارند، گفت: در تمام دنیا، هر گاه چشم انداز بازار سهام، منفی شود؛ سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار طلا رغبت پیدا می کنند‌. نمی‌توان گفت این تصمیم صحیح هست یا نه. در حال حاضر، در شرایط تورمی به سر می بریم و مردم تمایل دارند نقدینگی شان را تبدیل به دارایی هایی کنند که سپر تورمی محسوب شود. یونیت های صندوق های مبتنی بر سکه، به لحاظ قابلیت نقدشوندگی بالا، برای سرمایه گذاران گزینه جذابی است؛ ولی معتقدم در بلند مدت (یک تا دو ساله) ، بازار سرمایه و سرمایه گذاری در سهام، بهترین گزینه پیش روی مردم خواهد بود و احتمالا اشخاصی که این روزها، اقدام به فروش سهم و خروج از بازار سرمایه می کنند، در آینده مجددا به بازار ورود کرده و همین سهم ها را با قیمت بالاتر خریداری خواهند کرد.

 

منبع خبری : بورس نیوز