سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی دلار ، طلا و بورس تا پایان هفته جاری

به  گزارش تجارت نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی مثبت ۳٫۶ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۲٫۴ درصدی، طلا بازدهی مثبت ۴٫۵ درصدی و سکه هم بازدهی مثبت ۴٫۶ درصدی.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو اخبار سیاسی و اقتصادی حاوی نااطمینانی برای بازارها به خصوص دلار و طلا به چشم می‌خورد اما با این حال، سیاستگذار به دنبال کنترل این وضعیت است. در کنار این، با انتشار جزییاتی از لایحه بودجه احتمالا بازارها هم واکنش‌هایی را از خود بروز خواهند داد که کار را برای کنترل بازارها سخت‌تر خواهد کرد. با این روال احتمال تداوم صعودی بودن در هر سه بازار شاید سناریویی قوی برای عملکرد بازارها در هفته جاری باشد.

در عمل نیز همه بازارها به جز طلا طبق انتظار عمل کردند. البته نباید فراموش کرد که در بازار ارز طی هفته اخیر قیمت دلار ناگهان به شکل قابل توجهی رشد کرد اما سپس ناگهان هم سقوط کرد.

 

در نهایت طی هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت  ۵٫۲ درصدی، دلار بازدهی مثبت ۱٫۵ درصدی، طلا بازدهی منفی ۱٫۲ درصدی و سکه هم بازدهی مثبت ۲٫۵ درصدی.

اما در این شرایط که همه بازارها به جز طلا همچنان روند صعودی را خود حفظ کرده‌اند می‌توان پیش‌بینی کرد که روند بازارها با توجه به سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی دچار تغییری شوند؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

در چند روز اخیر اخبار مهم سیاسی برای بازارها وجود داشت اما شاید مهمترین خبر اعلام سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به عربستان برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان در روز شنبه جاری است.(فارس به نقل از یک روزنامه پاکستانی)

علاوه بر این، اخیرا رئیس جمهور اعلام کرد: دولت مصمم به مذاکره است، در این مسیر از چارچوب خطوط قرمز نظام عبور نخواهیم کرد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا هم اظهار امیدواری کرد که  تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا به گفتگو درخصوص مسائل کنسولی منجر شود.(ایسنا)

اما اظهارات سید حسن نصرالله مبنی بر اینکه «اگر به ایران حمله شود، ایران پاسخ خواهد داد نه هم‌پیمانش»، در کنار اتهام آمریکا نسبت به ایران در حمله به تاسیسات نفت عربستان سعودی هم اخباری بودند که شاید نااطمینانی‌هایی برای بازارها تلقی شوند. با این حال به نظر می‌رسد روند تاثیرگذاری اخبار گروه اول نسبت به گروه دوم در بازارها بیشتر باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین باکو و مشهد که حاوی پیام امیدبخشی برای اقتصاد محدود شده ایران است در کنار اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک مرکزی توانایی لازم را دارد تا هر زمان اراده کند، تعادل را در بازار ارز برقرار کند از جمله اخباری هستند که شاید برای بازارها اطمینان‌بخش باشند.

در کنار این، توییت اخبر رئیس جمهور آمریکا که از نهایی شدن فاز اول معاهده جامع تجاری میان پین و آمریکاست خبر داده و همچنین بدون تغییر ماندن نرخ بهره در آمریکا و کسب حائز اکثریت کرسی‌های پارلمان انگیس توسط حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی انگلیس هرکدام حاوی اخبار با سیگنال ثبات هستند.

بدین ترتیب می‌توان گفت که در هفته پیش‌رو احتمالا فعالان بازارها نگرانی چندانی نداشته باشند و حتی در بازار سرمایه، سهامداران می‌توانند امیدوار باشند که روند صعودی این بازار حفظ شود.

منبع : تجارت نیوز