سیگنال ناظر به بازار سرمایه

پستهای اخیر

amir farahani
View all posts
امید مخبری
View all posts
احمد زارع
View all posts
ugd uhhasdkj
View all posts
سعید دیده
View all posts
سید علی اکبر هاشمی راد
View all posts
مهدوی مهدوی
View all posts
rezataebe110
View all posts
09170188092
View all posts

 گزارش رهنمون سرمایه ، شاخص کل امروز با پرش ۲۹۲۸۵ واحدی خود را به قله ۱ میلیون و ۷۴۷ هزار واحدی رساند. این در حالی است که جای بعضی نمادهای بزرگ و شاخص ساز در معاملات امروز خالی بود.
روز گذشته هم نماد “شستا” بعد از شفاف سازی از نوع (الف) طبق مقررات بدون دامنه نوسان بازگشایی شد و با رشد ۳۷ درصدی مواجه شد؛ اما معاملات این نماد ابطال شد و قرار شد این غول بازار سرمایه، فردا چهارشنبه با دامنه نوسان ۵ درصدی به گردونه معاملات بازگردد! اتفاقی که به نظر می رسد در انتظار سایر سهم های بزرگ بازار هم خواهد بود.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز  در خصوص وضعیت بازار سرمایه و ارزیابی روند آتی بیان کرد: همه بازارها و حتی سهم ها، باید بطور نسبی مورد بررسی قرار گیرد. با در نظرگرفتن شرایط و مولفه های اقتصادی فعلی، سهم های بزرگ بازار نسبت به سهم های کوچک هنوز ارزنده هستند. شاید با دلار ۲۰ هزار تومانی، برخی سهم های بازار، گران به نظر برسد؛ ولی نکته اینجاست که فعالان بازار سرمایه، در تحلیل های خود نرخ ارز را بالاتر از نرخ های فعلی در نظر گرفته اند و با این نگاه، خرید سهم همچنان جذاب است.

وی افزود: حجم نقدینگی به شدت افزایش یافته و با وضعیت فعلی اقتصاد کشور و عرضه هایی بدلیل تامین مالی توسط دولت قرار است در بازار سرمایه انجام شود، شاخص کل بورس پتانسیل لمس سقف های بسیار بالاتری را دارد که البته این وضعیت، با لحاظ افزایش نرخ ارز اصلا اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور نیست. اشتباه برخی تئوریسین های اقتصادی ما این است که رشد بازار سرمایه را علت تورم و افزایش نرخ ارز و… می دانند؛ در حالی که رشد بازار سرمایه، خود معلول مشکلات ساختاری اقتصاد کشور است. سرمایه گذاران انتظار بهبود اوضاع اقتصادی را ندارند و به همین علت، نرخ ارز را در تحلیل های خود بالاتر از نرخ های فعلی لحاظ می کنند. به هر حال با این شرایط اقتصادی، با کمبود ارز مواجه خواهیم شد. از زمان شیوع کرونا، ثبت سفارش های چین متوقف شده و با فراهم شدن امکان ثبت سفارش به چین، در مردادماه تقاضای مصرفی ارز شدت خواهد گرفت.

این فعال بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد از اقدام روز گذشته ناظر بازار مبنی بر ابطال معاملات “شستا”، اظهار کرد: اتفاق ناخوشایندی که در بازار سرمایه ما رخ داده، گشایش سلیقه ای نمادها است. برخی نمادها با بیش از ۵۰+ درصد رشد، بازگشایی می شوند و کسی هم به رشد قیمت ها، ایرادی نمی گیرد؛ در مقابل گاهی معاملات برخی نمادها ابطال می شود، چرا که رشد قیمت سهم از نظر ناظر توجیهی ندارد! دستکاری قیمت چه توسط نهاد ناظر و چه توسط فعالان بازار، تاثیر منفی بر روند بازار سرمایه خواهد داشت. وقتی مچینگی انجام شده و قیمتی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده، از دو حال خارج نیست؛ یا قیمت تعیین شده منطقی بوده و سهم روند خود را ادامه خواهد داد، و یا اینکه سهم در قیمت بالاتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده و در روزهای بعد سهم به قیمت واقعی بازمی گردد. خریدارانی هم که سهم را گران تر خریده اند، با اصلاح قیمت سهم در روزهای بعد، یاد می گیرند با رفتارهای هیجانی موجب تلاطم قیمت سهم نشوند. اینکه با رشد سهم های بزرگ و شاخص ساز برخورد می شود، خود زمینه ساز گرایش سهامداران به سمت سهم های کوچکتر می شود و این رویه، فسادآور است. حال آنکه انتظار می رود در اجرای مقررات، تبعیضی بین سهم ها قائل نشوند و مثلا برای رشد قیمت سهم ها بعد از شفاف سازی از نوع (الف) و (ب) ، دامنه نوسانی تعیین گردد که برای تمام سهم های یک بازار، یکسان باشد. ضمن اینکه وقتی سهمی در مچینگ، رشد کرده و قیمتی خاص را به خود می بیند؛ ولی ناظر معاملات را ابطال می کند، این سیگنال به بازار داده میشود که سهم مذکور، پتانسیل رشد و لمس مجدد قیمت مچینگ روز ابطال را دارد. به عبارتی قیمت سهم ها در زمان ابطال معاملات، اولین تارگت قیمتی سهم خواهد بود. علاوه بر این، مداخله ناظر در کشف قیمت سهم در روزهای مثبت بازار، در روزهای منفی دردسر ساز خواهد شد و فعالان بازار این تصور را دارند که تایید مچینگ سایر سهم ها در قیمت های بالا، به معنای مهر تایید ناظر بر ارزندگی آن سهم بوده و ریزش قیمتی، قابل پذیرش نیست! وظیفه سازمان مداخله در روند بازار نبوده و امیدواریم متولیان این بازار به وظیفه اصلی خود بپردازند.

وی افزود: فقط ابطال معاملات “شستا” نبوده که مورد انتقاد است؛ ابطال معاملات “آریا” هم توجیه پذیر نبود. بخشی از مشکلات “آریا” و برخی دیگر از نمادها، شناوری پایین سهم است. فشار تقاضا روی نمادها با ابطال معاملات، نه فقط کاهش نخواهد داشت؛ بلکه این تقاضا مدام بیشتر هم خواهد شد و حتی سایر سهم های گروه را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

معتمدنیا تصریح کرد: بازار سرمایه این روزها به شدت هیجانی است؛ اما فراموش نکنیم که وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار، کنترل بازار نیست. دیروز ابطال معاملات “شستا” به این علت صورت گرفت که رشد ۳۷ درصدی “شستا” منجر به رشد ۵ درصدی شاخص کل می شد. ابطال معاملات نمادهای بزرگ به بهانه تاثیرگذاری در شاخص کل، فقط نقدینگی را به سمت سهم های کوچک بازار سوق می دهد. با در نظر گرفتن حجم بالای نقدینگی باید عرضه ها افزایش یابد و این مهم، جز با افزایش شناوری سهم ها امکانپذیر نیست. البته سرکوب تقاضا با عرضه های غیر منطقی هم چاره کار نیست و در بلندمدت مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت.

منبع خبری : بورس نیوز