فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت به مردم !

گشایش اقتصادی با فروش اوراق نفتی

 

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت وعده گشایش اقتصادی داد، اگرچه گمانه‌های زیادی در خصوص خبر خوش روحانی عنوان می‌شد اما حالا حمید حسینی می‌گوید: اگرچه هنوز کسی از برنامه رئیس جمهور اطلاع ندارد اما محتمل‌ترین گزینه می‌تواند طرح فروش اوراق نفتی باشد تا بتوان با کمک آن پروژه‌های عمرانی را فعال کرد.

 

حمید حسینی افزود: در دولت قبل نیز قرارداد سلف نفتی مطرح شد اما این طرح به‌عنوان یک ایده باقی ماند. بعد از آنکه حسین مرعشی بحث قرارداد سلف نفتی را مطرح کرد، گروه خبرگان نفتی پیگیر این موضوع شدند. در نهایت خبرگان نفت چهار پیشنهاد دادند:

قیمت اوراق 

۱) قیمت اوراق به صورت ریال و بر مبنای ارز نیمایی باشد ۲) قرارداد نفت خام، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی را شامل شود. ۳) این اوراق سه ساله و از طریق بورس عرضه شود و ۴) سود حاصل از افزایش قیمت متعلق به خریدار اوراق و معاف از مالیات باشد و کف قیمت توسط نفت تضمین شود.

 

او تاکید کرد قرارداد‌ سلف نفتی در دولت قبل هم مطرح شده بود و برخی معتقد بودند بخشی از سود اوراق باید ریالی باشد و بخشی دلاری. این در حالی است که ما معتقدیم نباید اقتصاد کشور بر مبنای دلار باشد. بلکه دولت باید سود اوراق این طرح را تضمین کند و سود آن به شیوه ریالی در اختیار مردم قرار بگیرد.

 

این طرح یکبار دیگر هم در سال ۹۱ و در دوره محمود احمدی‌نژاد مطرح شده بود اما هیچ‌گاه جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

 

حسینی با اشاره به کف و سقف سود فروش قرارداد سلف نفتی بیان کرد: از کف و سقف سود فروش سلف نفتی اطلاعات جامعی نداریم. موضوعی که ما به عنوان فعالان بخش خصوصی پیشنهاد داده‌ایم نفت را با تخفیف به مردم بفروشیم؛ چرا که فروش امروز نفت در بازارهای جهانی با تخفیف همراه است.

 

سوداوری اوراق نفتی در مقایسه با طلا و دلار

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید اوراق نفت نسبت به بازار سهام، ارز و طلا سوددهی بیشتری دارد یا خیر؟ گفت: پیشبینی می‌شود طی دو سال آینده قیمت نفت صعودی باشد. بنابراین کسی که اوراق نفت را پیش خرید می‌کند از افزایش قیمت نفت سود می‌برد. البته ممکن است قراردادهای سلف نفتی به اندازه بازار سهام سوددهی نداشته باشد اما هدف این طرح این است که ما بتوانیم ارزش ریال را حفظ کنیم. مردم به جای اینکه دلار بخرند و در خانه نگه دارند، می توانند با خرید یک بشکه نفت (به طور کاغذی) از این افزایش سود ببرند. بنابراین طرح اوراق فروش نفت می‌تواند برای مردم به شدت جذاب باشد. یعنی کسی که اهل حساب و کتاب باشد قطعا از خرید اوراق نفت سود می‌برد.

 

حسینی همچنین تاکید کرد وضعیت بازار سهام و طلا به حدی رسیده که مردم جرات سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را ندارند. الان قیمت نفت بشکه‌ای ۲۵ دلار است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ قیمت هر بشکه نفت به ۵۵ دلار برسد. یعنی طی دو سال هفت درصد سود دلاری نصیب خریداران نفت می‌شود و چنانچه قیمت دلار هم افزایش یابد سود ناشی از قرارداد‌های سلف نفتی بیشتر می‌شود.

 

قرارداد سلف نفتی نخستین بار از سوی چه کسی مطرح شد؟

حسینی در پاسخ به این پرسش که طرح سلف نفتی نخستین بار توسط چه کسی مطرح شد؟ گفت: مدیر این پروژه مهندس سید مهدی حسینی٬ رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی است. این طرح نخستین بار در جلسه سران قوا و در وزارت نفت مطرح شده است کسی از جزئیات آن اطلاعی ندارد. کلیات این طرح از سوی سران قوا مطرح شده و قرار است طرح فروش کاغذی نفت در جلسه بعدی سران قوا مطرح شود. به هر حال طرح فروش کاغذی نفت ایده‌ای بوده که از سوی مسئولان سران قوا مطرح شده و طرح دولت نیست.

 

‏گفتنی است که بخش‌خصوصی درباره اوراق نفتی پیشنهاد « استفاده از منابع در صنایع پایین دست نفت» را داده و نام طرح «تامین مالی طرح‌های پایین دستی نفت و پتروشیمی از طریق اوراق پیش فروش فراورده‌های نفتی پتروشیمیایی» است.

منبع: تجارت نیوز