فعال باسابقه بازار زعفران: بورس قیمت زعفران را واقعی کردآزاد 

به گزارش رهنمون سرمایه به نقل از ایرنا، غلامرضا کریمی فعال باسابقه بازار زعفران به فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت زعفران اشاره و بیان کرد: میزان عرضه و تقاضا، بحث تولید و نوسانات ارزی از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت زعفران محسوب می شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ و ۹۲ ارتباطی بین نرخ ارز و قیمت زعفران وجود نداشت به گونه ای که قیمت ارز تا سه برابر افزایش پیدا کرد در حالی که هیچگونه تغییری در نرخ زعفران ایجاد نشد و معاملات آن با قیمت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان انجام شد.

کارشناس بازار محصولات کشاورزی به تاثیر ورود زعفران به بورس کالا اشاره کرد و گفت: از زمان ورود بورس کالا به بازار زعفران شاهد ایجاد ارتباطی بین قیمت ارز و زعفران بودیم، زمانی که قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان رسید قیمت زعفران هم سه برابر شد و با نرخ حدود ۱۳ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت و برعکس به محض کاهش نرخ دلار قیمت زعفران هم روند نزولی را در پیش گرفت؛ این یعنی روند طبیعی و واقعی قیمت زعفران.

وی گفت: در زمان تولید، تجار به منظور جلوگیری از ایجاد هیجان در بازار وارد معامله نمی شوند بنابراین دو ماه با خلا محصول روبرو هستیم.

کریمی اظهار داشت: نزدیک شدن به  فصل تولید و همچنین قیمت ارز از جمله عواملی است که در چند وقت اخیر منجر به کاهش قیمت زعفران شد و هم اکنون قیمت ارز متناسب با قیمت زعفران شده است.

این فعال بازار زعفران با تاکید بر اینکه قیمت زعفران بیش از این ها ارزان  نمی شود، گفت: در این زمینه بحث خرید دولت مطرح است که با نرخ هر کیلو ۱۰ میلیون تومان به عنوان کف قیمتی برای خرید حمایتی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اگر دولت به دنبال خرید حمایتی است باید گواهی سپرده کشاورز را خریداری کند، اظهار داشت: بدین صورت که کشاورز در انبار بورس کالا محصول را تبدیل به گواهی سپرده می کند، اگر قیمت محصول در بورس کالا بیش از ۱۰ میلیون تومان بود که در بورس عرضه و پول را دریافت کند و اگر نرخ آن کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود دولت گواهی سپرده را خریداری کند.

وی در پایان افزود: راهکارهای مختلف در نظر گرفته شده تا اگر قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان بود به حالت اجرا در آید و با حمایت فراکسیون مجلس خرید حمایتی دولت استارت بخورد.

مطالب مرتبط