قیمت گذاری خودرو در بورس به کجا رسید؟ و بازار خودرو در انتظار دلار چند هزار تومانی است؟

پستهای اخیر

amir farahani
View all posts
امید مخبری
View all posts
احمد زارع
View all posts
ugd uhhasdkj
View all posts
سعید دیده
View all posts
سید علی اکبر هاشمی راد
View all posts
مهدوی مهدوی
View all posts
rezataebe110
View all posts
09170188092
View all posts

پس از اردیبهشت ماه سال جاری، روند قیمت در تمام بازار‌ها صعودی شد و در این بین بازار خودرو نیز از این قاعده افزایش قیمت مستثنی نبود.

به گزارش رهنمون  سرمایه ؛ ترمز روند افزایش قیمت خودرو البته در هفته جاری اندکی کشیده شد و قیمت برخی خودرو‌ها کاهش یافت و قیمت برخی دیگر نیز با ثبات همراه بود.

قیمت برخی خودرو‌ها در روز چهارشنبه، ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ابتدای هفته جاری بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش را تجربه کردند.

در گروه ایران خودرو، قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهشی ۲ میلیون تومانی نسبت به یکشنبه هفته جاری به ۲۰۲ میلیون تومان، قیمت پژو ۲۰۶ وی ۸ با اُفت ۱۰ میلیون تومانی به ۱۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی با اُفت ۲ میلیون تومانی به ۲۳۳ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با اُفت هشت میلیون تومانی به ۳۱۰ میلیون تومان کاهش یافت.

همچنین قیمت هر دستگاه سمند سورن و دنا معمولی بدون تغییر قیمت نسبت به یکشنبه هفته جاری به ترتیب ۱۹۰ میلیون تومان و ۲۱۸ میلیون تومان معامله شدند.

افزایش قیمت‌ها در گروه ایران خودرو نیز به این ترتیب بودند که قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس در مقایسه با یکشنبه گذشته با افزایشی یک میلیون تومانی به ۱۴۵ میلیون تومان، هایما اس ۷ مونتاژی ایران خودرو با رشدی سه میلیون تومانی به ۵۶۰ میلیون تومان، قیمت هر دستگاه رانا با افزایشی دو میلیون تومانی به ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با افزایش یک میلیون تومانی به ۱۴۴ میلیون تومان، پژو پارس با موتور TU ۵ با افزایش سه میلیون تومانی به ۲۱۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۶۵ میلیون تومان و هر دستگاه دنا پلاس با افزایش دو میلیون تومانی به ۲۶۴ میلیون تومان رسید.

در گروه سایپا تقریبا تمام خودرو‌ها با افزایش قیمت مواجه بودند. هر دستگاه پراید ۱۱۱ در مقایسه با یکشنبه گذشته با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۹۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به ۸۱.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به ۸۲ میلیون تومان، تیبا صندوق دار با رشد یک میلیون تومانی به ۹۷ میلیون تومان و ساینا با رشد دو میلیون تومانی به ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. تیبا ۲ بدون تغییر، در همان قیمت ۱۰۹ میلیون تومان معامله شد.

دلیل کاهش قیمت خودرو‌ها چه بود؟ وضعیت معاملات در بازار خودرو چگونه است؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی مصاحبه‌ای در ۲۰ مرداد ماه سال جاری درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با کاهش نرخ ارز، قیمت برخی خودرو‌ها نیز در بازار آزاد حدود دو میلیون کاهش یافت، اما همچنان همکاران ما در طول روز به اندازه انگشتان یک دست هم معامله انجام نمی‌دهند.

وی افزود: بازار خودرو زودتر از پیش‌بینی‌ها دچار رکود شده و نوسان قیمت‌ها به حدی بالاست که کسی ریسک خرید و فروش خودرو را نمی‌پذیرد، در حالی که سال‌های پیش، قبل از شروع ماه محرم بازار بهتری داشتیم.

موتمنی ادامه داد: هرچند بزرگترین مشکل بازار خودرو فاصله بالای قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد و افت عرضه خودروسازان است، نباید تاثیر روانی نرخ ارز را نادیده گرفت لذا اگر قیمت دلار کاهش یابد، قیمت خودرو هم ارزان خواهد شد.

همچنین موتمنی در مصاحبه دیگری در مورخه ۲۳ مرداد ماه سال جاری گفت: هر زمانی قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد، تاثیر آن در بازار خودرو مشخص خواهد شد؛ در غیر این صورت تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران نیز در گفت وگویی، با اشاره به اثرات نرخ دلار بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو، گفت: نرخ دلار تاثیرات زیادی در افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد. با افزایش نرخ دلار قیمت قطعات خودرو افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

عرضه خودرو به بازار چگونه است؟

هر چند به گفته موتمنی، کاهش قیمت ارز می‌تواند تاثیر روانی بر قیمت خودرو داشته باشد و خودرو را ارزان کند، نمی‌توان به سادگی از کنار نقش عرضه خودرو در کاهش قیمت خودرو نیز گذشت. طبیعتاً اگر افزایش عرضه خودرو را از سوی دو خودروساز بزرگ شاهد باشیم، می‌توان پیش بینی کرد که قیمت خودرو نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

در رابطه با میزان تولید و عرضه خودرو، حسین مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صمت طی مصاحبه‌ای در ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ گفت: نبود قطعات بهانه نیست، از لحاظ آمار و ارقام تقریباً در این چهار ماهه بالغ بر ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردیم که حدود ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: تحویل خودرو نیز حدود ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیشتر شده است. سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: میزان خودرو‌های دارای ناقصی قطعات یا همان خودرو‌های کف پارکینگ سال گذشته همین موقع حدود ۱۸۰ هزار دستگاه بود، در حالی که اکنون تقریباً ۸۰ هزار دستگاه است و به مرور قطعات آن در حال تکمیل است.

مدرس خیابانی تصریح کرد: فکر می‌کنم در همین هفته یا هفته‌های آینده، این ۴۳ هزار خودرو به سرعت آزاد شود، چون قطعات آن رسیده است.

تعیین قیمت خودرو در بورس به کجا رسید؟

نکته دیگری که در این روز‌ها در مورد قیمت گذاری خودرو گویا به فراموشی سپرده شده، این است که قرار بود خودرو نیز برای تعیین قیمت به بورس ورود پیدا کند؛ موضوعی که توسط رئیس قوه قضائیه پیشنهاد داده شد.

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور طی مصاحبه‌ای در اردیبهشت ماه امسال در این رابطه گفت: قطعاً بین قیمت کارخانه و بازار تفاوت فاحشی وجود دارد و واقعا رانتی وجود دارد و از جمله دلایل این اتفاق، وجود دلال ها، نوع ثبت نام و دیگر مواردی است که باید همه آن‌ها اصلاح شود. وی ادامه داد: در همین زمینه، یک دستوری را آیت الله رئیسی به عنوان پیشنهاد ارایه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این که خودرو در بورس عرضه شود.

این پیشنهاد گویا مورد استقبال خودروسازان نیز قرار گرفت، به گونه‌ای که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان طی مصاحبه‌ای در دوم خرداد ماه سال جاری گفت: در صحبت‌های مطرح با رئیس جمهوری اعلام کردیم با توجه به حمایت دولت از بازار سرمایه، بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا خودروسازان هم به بورس کالا ورود و خودرو‌های تولید داخل را در این بورس عرضه کنند.

به تازگی مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران نیز طی مصاحبه ای در خصوص راه حل برای کاهش قیمت خودرو، گفت: پیشنهاد داده ایم که قیمت خودرو در بورس ارائه شود، چون زمانی که کالایی در بورس به فروش می‌رسد، قیمت آن شفاف می‌شود و در نتیجه قیمت ثابت می‌گیرد.

به هر حال قیمت گذاری خودرو در بورس نیز یکی از راهکار‌هایی است که فعالان صنعت خودرو از آن استقبال کرده اند و گویا می‌تواند در کاهش قیمت خودرو نقش بسزایی داشته باشد، اما این روز‌ها خبر جدیدی در این رابطه منتشر نشده است و اصلا مشخص نیست که این پیشنهاد رئیس قوه قضائیه پیگیری شد یا خیر.

 

منبع خبری : تابناک