پیش‌بینی بازارها در هفته آینده و سیگنال‌هایی برای بازار ارز، طلا و بورس

تداوم کرونا و نوسانات قیمت نفت از سویی و افزایش تهدیدها در منطقه از سوی دیگر چشم‌انداز بازارها را کمی نگران‌کننده کرده است. در عین حال با کاهش نرخ سود بانکی و تداوم حمایت‌های دولت از بازار سهام امید سهامداران به آینده بورس بیشتر شده است.به گزارش رهنمون سرمایه ،  پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس بازدهی مثبت ۸ درصد، دلار بازدهی منفی ۰٫۶ درصد، طلا بازدهی منفی ۰٫۳ درصد و سکه بازدهی مثبت ۳ درصد.در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: هرچند در یک طرف سیگنال‌های امیدبخشی برای بازار سهام همچنان به چشم می‌خورد اما انتشار برخی آمارهای احتمالا اثرگذار بر روند ارزی کشور می‌تواند نگرانی‌هایی را برای بازار ارز به همراه داشته باشد. در عین حال، بازار طلا نیز متاثر از روند نوسانی محدود قابل پیش‌بینی برای بازار ارز، ممکن است نوسانات محدودی را در هفته پیش‌رو تجربه کند.دلار ، طلا و بورس در هفته آینده چه خواهند شد؟ سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی بازارهادر عمل نیز همین اتفاق رخ داد و بازار سهام رشد قابل توجه و دیگر بازارها نوسان محدودی را تجربه کردند.

در هفته اخیر بورس بیشترین بازدهی را داشت.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این طور بود: بورس بازدهی مثبت ۱۴ درصد، دلار بازدهی صفر درصد، طلا بازدهی مثبت ۲٫۶ درصد و سکه بازدهی مثبت ۱٫۶ درصد.اما در این شرایط که بورس همچنان پیشتاز بازارها است و بازار طلا و سکه هم با نوسانات محدود روند صعودی را ثبت کرده، چه سیگنال‌هایی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های برای بازارها

کرونا همچنان تداوم دارد. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که کرونا به مدت طولانی با ما همراه خواهد بود.علاوه بر ریسک ناشی از کرونا، نوسانات قیمت نفت نیز نگرانی‌هایی را افزایش داده است. منفی شدن قیمت نفت در معاملات آتی از سویی و  تهدید ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا از سوی دیگر فعالان بازارهای داخلی را کمی نگران کرده است.با این حال تثبیت نرخ سود بانکی(تاکید بر اینکه نرخ سود به ۱۵ درصد کاهش یابد) نیز سیگنال مثبتی برای دیگر بازارها داشت.از سوی دیگر سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سهام همچنان تداوم دارد.در همین مورد رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفته است: نخستین صندوق قابل معامله بورسی با رشته واسطه‌گری مالی و بانکی هفته آینده در بورس پذیرش می‌شود و مردم از هفته بعد از آن می‌توانند سهام آن را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند.علاوه بر این، عرضه اولیه‌های بورسی همچنان ادامه دارد. ایمیدرو و ایدرو به عنوان دو مجموعه بزرگ وابسته به وزارت صمت، عرضه اولیه کارگزاری‌ها، دو شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین و سرمایه‌گذاری عمومی تامین، ۱۶ شرکت زیرمجموعه بنیاد مستضعفان، ۱۰ شرکت زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان، همه این‌ها در لیست انتظار عرضه اولیه بازار سهام هستند.نکته قابل توجه دیگر تجربه بازدهی منفی دو بازار طلا و ارز در ماه رمضان سال گذشته است. در حالی بازارها در هفته آینده به استقبال ماه رمضان می‌روند که در رمضان سال گذشته بازار طلا بیش از ۱۱ درصد و بازار ارز حدود ۱۰ درصد بازدهی منفی را تجربه کردند.بنابراین هرچند بازار ارز و طلا به واسطه تداوم کرونا و نوسانات قیمت نفت از سویی و افزایش تهدیدها در منطقه از سوی دیگر چشم‌انداز کمی نگران‌کننده دارند اما با کاهش نرخ سود بانکی و تداوم حمایت‌های دولت از بازار سهام امید سهامداران به آینده بورس بیشتر شده است. با این روند شاید بازار ارز و طلا نیز همچنان دامنه محدود نوسانات را تجربه کنند و بورس نیز در صورتی که ریسک غیرقابل پیش‌بینی‌ای به آن تحمیل نشود، همان روند صعودی خود را حفظ کند.

منبع خبری : تجارت نیوز