چاره ناکارآمدی هسته معاملات بورس چیست؟!

هسته معاملات یا به عبارت بهتر مرکز انجام تبادلات سهام از مهمترین بخش های معاملات برخط است که این روزها بخش قابل توجهی از خرید وفروشها را به خود اختصاص داده اما اعتراض های بسیاری نسبت به عملکرد آن مطرح می شود؛ اتفاقی که برای همه عادی شده اما طبیعی و صحیح نیست!
به گزارش خبرنگار ایمنا ، اختلال مداوم هسته معاملات بازار سهام این روزها با وجود اذیت شدن فعالان این حوزه، تقریباً برای معامله گران و حتی مسئولان عادی شده است. تقریباً روزی نیست که هسته معاملات مشکلی پیدا نکرده یا پیامی از سوی کارگزاران مبنی بر اختلال در هسته یا سامانه های معاملاتی به معامله گران فرستاده نشود. علاوه بر این تقریباً روزی نیست که عده ای از معامله گران در اعتراض به ناکارآمدی هسته معاملات، درخواست لغو یا ابطال بخشی از معاملات را نداشته باشند. مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با خبرنگار ایمنا ، مبنی بر این است که همه مشکلات از سامانه یا هسته معاملاتی نیست و می تواند این موضوع دلایل مختلفی داشته باشد. باید توجه داشت که گاهی، اختلالی در سامانه آنلاین کارگزاری ها به وجود می آید و برخی مسئولان کارگزاری ها این اشتباه را از هسته معاملات قلمداد و اعلام می کنند.
وی می افزاید: همچنین گاهی سایت TSETMC (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) که تنها یک سایت تماشاگر است به دلایلی مانند اختلال در سامانه های شرکت های خدمات دهنده اینترنتی دچار مشکل می شود. در حالی که این سایت هیچ ارتباطی به معاملات ندارد و اختلال در آن به اشتباه به عنوان اختلال در هسته معاملات تعبیر می شود. علاوه بر این دو مورد، در زمان هایی که عرضه اولیه در بازار وجود دارد، تعداد بسیار زیادی از افراد (آخرین آمار از شرکت حدود ۱.۵ میلیون نفر در عرضه های اولیه حکایت دارد) درخواست خرید سهم مذکور را داشته و بنابراین تعداد زیادی درخواست به سامانه معاملاتی بورس ارسال می شود.