چرا قیمت طلا به شدت افزایش خواهد یافت؟

به گزارش  رهنمون ، به نقل از سایت طلا؛ سال 2019 سال بسیار خوبی برای قیمت طلا بود. اما افزایش بهای این فلز گران بها هنوز پایان نیافته است. در ادامه به پنج دلیل کلیدی برای افزایش چشم گیر قیمت طلا در سال 2020 اشاره خواهیم داشت:

 

  • طلا از سال 2010 تا کنون بیشترین بازدهی را در سال 2019 داشته است.
  • کوچکترین حرکت طلا خارج از حباب کنونی می تواند قیمت ها را به شدت افزایش دهد.
  •  پنج دلیل کلیدی وجود دارند که خروج طلا از این حباب را تایید می کنند.

سال 2019 برای طلا سالی فوق العاده بود. قیمت شمش تا 15 درصد کل قیمت سال بالا رفت که بهترین قیمت ظرف 10 سال گذشته بود. دلایل زیادی پشت افزایش قیمت  طلا نهفته اند که در ادامه به 5 عامل مهم اشاره خواهیم کرد:

1- بنظر می رسد قیمت طلا حباب روانی ایجاد شده را بشکند.

عدد های صحیح برای بازارها و محصولات نقش حباب و حامی را ایفا می کنند. بازه قیمتی 1500-1550 دلار مدت زیادیست که سقف افزایش طلا را تعیین کرده است و در سال 2019 به سختی شاهد رسیدن طلا به قیمت 1557 دلار  بودیم. شکستن این حباب و این بازه قیمتی می تواند قیمت ها را به شدت افزایش دهد.

به نقل از خبرگزاری مارکت واچ، در ماه نوامبر شاهد کاهش سفارش کالاهای پایدار بودیم.

به نقل از خبرگزاری مارکت واچ، در ماه نوامبر شاهد کاهش سفارش کالاهای پایدار بودیم.

به نقل از خبرگزاری مارکت واچ، در ماه نوامبر شاهد کاهش سفارش کالاهای پایدار بودیم.

فدرال رزرو همچنان اعتبار را ارزان تر می کند و در حباب اقتصاد خود هوای بیشتری می دمد، که مسلما نمی تواند تا ابد اینگونه پیش رود. سرانجام شرایط عوض می شود و شاهد رکورد اقتصادی  خواهیم بود که نتیجه آن افزایش بهای طلا می باشد.

4- کشورهای اسلامی، دلار را کنار می زنند

پس از نشست اسلامی هفته گذشته در مالزی، ایران، مالزی،  ترکیه و قطر اعلام کردند که به دنبال انجام معاملات توسط طلا هستند. این تصمیم در پی تحریم های سنگین آمریکا بر ایران  اتخاذ شده است.

نخست وزیر  مالزی  اعلام کرد: “من پیشنهاد کردم که مجددا ایده استفاده از طلا برای انجام معاملات بررسی شود. با جدیت به دنبال آن هستیم و امیدواریم فرآیند مناسب برای بکارگیری این شیوه را بیابیم.”

دلار از سال 1944 ارز جایگزین دنیا بوده است، اما شمار کشورهایی که به دنبال کنار زدن دلار هستند رو به افزایش است.

ولی طلا، هزاران سال است که جایگزین مناسبی برای  پول به حساب آمده است،  و اگر کشورهای بیشتری به دنبال حذف دلار باشند، تقاضای خرید طلا بیشتر خواهد شد.

5- احتکار طلا رو به افزایش است

روسیه در احتکار طلا پیشتاز است. فعلایت های معدنی روسیه در سال جاری سرعت گرفته اند. از ژانویه تا جولای 2019 ، 185 تن طلا استخراج کرده است که در مقایسه با سال 2018 شاهد افزایشی 18 درصدی هستیم. میزان طلای ذخیره شده  روسیه  585 بیلیون تن است.

کاملا واضح است که روسیه در حال فاصله گرفتن از دلار آمریکا است و البته در این راه تنها نیست. تمامی کشورهای ثروتمند و بانک های مرکزی در حال خرید طلا می باشند.

با درنظر گرفتن تمامی دلایل فنی و اساسی بالا، بنظر می رسد که بهای طلا در سال های پیش رو به شدت افزایش یابد.

منبع خبر : تجارت نیوز