کاهش ارزبری ۱.۳ میلیارد دلاری در بخش نفت

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از کاهش ارزبری یک تا ۱.۳ میلیارد دلار در کل پروژه E&P با مناطق نفت‌خیز جنوب برای توسعه ۲۸ مخزن نفت در پی امضای تفاهم‌نامه بین این سازمان و انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، امروز (شنبه) تفاهم‌نامه‌ای در راستای توسعه ساخت داخل در پروژه‌های توسعه ۲۸ میدان نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر اساس مدل توسعه نظام مبادلات پیمانکار فرعی بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران امضا شد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه محسن صالحی‌نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در پاسخ به ایسنا درباره میزان کاهش ارزبری این تفاهم‌نامه، اظهار کرد: ارزش این پروژه ۴.۳ میلیارد دلار است که ۲.۷ میلیارد دلار از آن صرف تامین ماشین آبات و تجهیزات صنعتی می‌شود. باقی این مبلغ در بخش مهندسی، تامین و تدارک، حمل و نقل و تعرفه هزینه می‌شود.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد از این مبلغ ۲.۷ میلیارد دلاری صرف تامین کالا در داخل کشور می‌شود؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت این تفاهم‌نامه می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در ارزبری حدود یک تا ۱.۳ میلیارد دلار در کل پروژه E&P با مناطق نفت‌خیز جنوب برای توسعه ۲۸ مخزن نفت شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به لزوم برقراری ارتباط بین ظرفیت‌های طراحی و مهندسی و امکانات تولیدی کشور، اظهار کرد: با وجود اینکه امکانات تولیدی خوبی در بخش تجهیزات صنعتی وجود دارد، ممکن است در مواردی به دلیل فقدان تفاهم‌نامه‌های مشابه تفاهم‌نامه امروز از ظرفیت کامل این امکانات استفاده نشود.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که تفاهم نامه‌ امروز در قاعده توسعه نظام پیمان‌کاری فرعی و در ۱۰ رشته بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران امضا شده بتواند این نقیصه را برطرف کند.

صالحی‌نیا این تفاهم‌نامه را در راستای سیاست توسعه ساخت داخل توصیف کرد و گفت: پروژه توسعه ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون کالاها و اقلام پر مصرف در واحدهای صنعتی را در دستور کار داشت، اما این تفاهم‌نامه اقلامی را در ارتباط با ایجاد انواع پروژه‌ها در بخش صنعت، معدن نفت، گاز و موارد دیگر در نظر گرفته است.

منبع : اقتصاد