کشف قیمت روز پسته در بورس کالا/ اتحادیه خشکبار آماده همکاری با بورس استآزاد 

به گزارش رهنمون سرمایه، سیامک شهریاری در خصوص مزایای عرضه محصولات مختلف کشاورزی در بورس کالا در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: به طور معمول سازوکار معاملاتی بورس در همه کشورها راهکاری منطقی برای کشف قیمت واقعی است و به تولیدکننده، تجار، صادرکننده و حتی واسطه ها و در مجموع همه ذی نفعان یک بازار کمک می کند تا از اطلاعات روز و واقعی بازار مطلع شوند و به این ترتیب، جلوی رانت اطلاعاتی و مشکلات بازارهای سنتی را می گیرد.

وی افزود: لازمه موفقیت معاملات پسته در بورس ایجاد تعامل بین بورس و فعالان این حوزه است تا اطلاعات صحیح و دقیقی از دست اندرکاران، باغداران و صادرکنندگان دریافت شده و سازوکارهای معاملاتی شکل بگیرد. در همین زمینه نیز اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران آماده همکاری با بورس کالا برای تقویت معامله پسته در این بازار متشکل است.

وی رقابت منفی تجار در تعیین قیمت داخلی پسته را یکی از مشکلات بزرگ تجارت این محصول دانست و گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که همیشه صادرکنندگان با آن مواجه هستند، خارج از رقابت های بین المللی، رقابت منفی حاکم در بین تجار داخلی است. این در حالی است که با عرضه محصول در بورس اطلاعات قیمتی یکسانی در اختیار فعالان بازار پسته قرار می گیرد و همین امر میزان رقابت منفی و ناسالم را به حداقل ممکن کاهش می دهد. در چنین شرایطی همه ذی نفعان این حوزه از قیمت های بورس تبعیت کرده و با یکسان سازی قیمت، رانت های موجود در بازار سنتی از بین می رود.

این صادرکننده پسته با اشاره به اینکه به دلیل لزوم رعایت استانداردهای مورد تایید بورس توسط باغدار و دریافت تضامین از انباردار بابت نگهداری محصول در شرایط استاندارد کیفیت محصول ارتقا یافته و از فساد آن جلوگیری می شود، گفت: نگهداری پسته در انبارهای بورسی و عرضه محصول باغدار در این بازار در کیفیت محصول موثر است و به کمک همین سازوکار نظارتی می توان از بروز هرگونه تقلب در سطح کیفی محصول جلوگیری کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با تاکید بر اینکه کشاورز بیش از دیگر ذی نفعان بازار پسته از عرضه محصول خود در بورس منتفع می شود، اظهار کرد: انجام معاملات پسته در بورس کمک می کند تا باغداران به صورت روزانه از قیمت های شفاف مطلع شوند. ضمن اینکه با توجه به فروش نقدی و تسویه معاملات یک روز پس از انجام معامله پسته در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی، پسته کاران از وصول مطالبات خود در کمترین زمان ممکن اطمینان پیدا می کنند. چراکه در بورس ضمانت کافی برای ایفای تعهدات طرفین دریافت می شود.

وی از آمادگی برای ورود به معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته در بورس سخن گفت و در خاتمه افزود: پیش از این، ما تجربه خرید خرما از بورس را داشته ایم و با توجه به شروع معاملات گواهی سپرده کالایی و راه اندازی قریب الوقوع معاملات قراردادهای آتی پسته در بورس کالا قطعا بزودی اقدام به معامله در این بازار نیز خواهیم کرد.

مطالب مرتبط