گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلاوارز پایتخت؛ رشد ملایم قیمت دلار و سکه

 امروز چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ بازار طلا و ارز تهران روند صعودی کم‌شیب را پیمود. امروز دلار آمریکا در بازار آزاد در محدوده ۱۳۶۰۰ تومانی پیشروی کرد. در بازار طلا نیز هر قطعه سکه طرح جدید به میانه محدوده ۴.۹ میلیون تومانی رفت و هر مثقال طلای آبشده به خدود ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار توئمان رسید.

به گزارش  رهنمون سرمایه ،  در پنجمین روز هفته، دلار کاهشی شد تا پیش بینی بخش بیشتری از معامله گران بازار سکه محقق شود؛ روز سه شنبه، زمانی که قیمت سکه در واکنش به افزایش قیمت دلار، راه کاهشی را در برگرفت، بخشی از معامله گران بازار فلز گران بهای داخلی عنوان کردند که رشد اسکناس آمریکایی پایدار نخواهد بود و قیمت آن کاهشی خواهد شد. درست یک روز بعد، در بازار دلار،  این ارز 35 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 13 هزار و 595 تومان رسید. هم جهت با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز به کاهش خود ادامه داد و با 30 هزار تومان کاهش به بهای 4 میلیون و 945 هزار تومان رسید.

در این میان، طلای جهانی هم چنان به عنوان یک متغیر کاهشی در بازار سکه نقش ایفا می کرد، چرا که امروز تا ساعت 3 بعدازظهر در بازارهای جهانی، طلا رو به سوی نرخ های پایین تر داشت و تا محدوده هزار و 550 دلاری نیز پایین رفته بود. در همین مقطع زمانی در روز سه شنبه، طلای جهانی در نزدیکی محدوده هزار و 570 دلاری مورد معامله قرار می گرفت. .

در مجموع می توان گفت سکه در روز چهارشنبه از دو سو تحت فشار کاهشی قرار داشت و تحت تاثیر همین موضوع از سطح 4 میلیون و 950 هزار تومانی پایین رفت. آنچه در این میان جالب توجه بود، پیشبینی صحیح برخی از سکه بازان در مورد رفتار دلار بود. آن ها به درستی افزایش روز سه شنبه دلار را جدی نگرفتند و توانستند با فروش در نزدیکی مرز 5 میلیونی سود خوبی را نصیب خود کنند. آن ها در حالی این استراتژی را در پیش گرفتند که تنها دو گام با کانال 5 میلیونی فاصله داشتند و عقبگرد از وسوسه عبور سکه از این مرز بسیار دشوار بود. با این حال، به نظر می رسد،‌ بیشتر معامله گران بازار سکه تصمیم درستی را در ان مقطع حساس گرفتند و هم اکنون در انتظار یافتن نقطه کف مناسب برای خرید هستند.

در این میان، گروه دیگری از فعالان باور داشتند،‌ آنچه زمینه ساز افت قیمت دلار شد، اعلام اخباری مانند عدم فعال شدن مکانیسم ماشه در برجام بود. از نظر آن ها چنین خبرهایی این سیگنال را به معامله گران بازار مخابره میکرد که قرار نیست وضع از این بدتر شود و همین مساله هم باعث شد که بخشی از معامله گران در خریدهای خود احتیاط کنند.

در مقابل عده ای از بازیگران بازار ارز باور داشتند،‌ تغییرات قیمتی دلار در روزهای اخیر بیشتر از آنکه نشان دهنده گرایش قیمتی به افزایش یا کاهش خاصی باشد،‌ نمایانگر تمایل نوسان گیران برای سودگیری در دامنه های محدود بود. از نظر آن ها، نوسان گیران به نظر نمی رسد به دنبال ایجاد یک جو افزایشی یا کاهشی قوی در بازار باشند و بیشتر سعی می کنند از بالا و پایین رفتن محدود قیمت ها کسب سود کنند. به باور ان ها، افت روز چهارشنبه نیز بیشتر یک کاهش کوتاه مدت برای خرید در قیمت های پایین تر بود. این دسته خصوصا به روند انتهای روز چهارشنبه اشاره می کنند. به گفته ان ها، پس از ساعت 3 بعدازظهر به تدریج خریدها در بازار ارز بالاتر رفت و حتی در نزدیکی ساعت 5 بعدازظهر دیگر ارزی زیر محدوده 13 هزار و 600 تومان قابل خرید نبود و قیمت در میان معامله گران بازار آزاد به بالای 13 هزار و 640 تومان رفته بود. البته در همان ساعات نیز عنوان می شد که برخی از صرافی ها ارز مداخله ای را با قیمت های پایین تری به فروش می رساندند. ولی آن ارز معمولا به افرادی تعلق می گیرد که در سال جاری بیش از 2 هزار یورو نخریده باشند.

در چنین شرایطی، روند قیمتی روز پنج شنبه می تواند از اهمیت بیشتری برخودار باشد؛ آیا یک بار دیگر سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت خواهند کرد یا هم جهت با هم در راه صعودی قرار خواهند گرفت. در این میان، عده ای از فعالان نیز باور دارند نباید روند ساعات انتهایی بازار را جدی گرفت. به باور آن ها، در ساعات انتهایی روز دست نوسان گیران برای ایجاد جوسازی در بازار بازتر است و هدف آن ها این است که روند شروع بازار در روز بعد را با رفتار هیجانی خود تحت تاثیر قرار دهند.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز چهارشنبه 16 بهمن‌ماه قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 13590 و13690 تومان نوسان داشت و ساعت 7 عصر بین 13640 و 13670 تومان ثبت شد. نرخ حواله درهم نیز در بازار دوبی از 3700 تومان امروز به 3710 تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد 15000 تا 15150 تومان و پوند انگلیس نیز بین 17600 تا 17800 تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا 10480 تومان، دلار استرالیا 9380 تومان، فرانک سوییس 14300 تومان، یوان چین 1985 تومان و لیر ترکیه 2330 تومان بوده است.

امروز چهارشنبه 16بهمن‌ماه صرافی ملی نرخ رسمی فروش دلار و یورو را با 20 تومان افزایش و نرخ خرید آن‌ها را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا:  13.200 تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  13,450 تومان

قیمت خرید یورو:  14.700 تومان                    قیمت فروش یورو:  14,950 تومان

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر چهارشنبه سکه طرح جدید روی 4 میلیون و 955 هزار تومان به ثبت رسید و سکه طرح قدیم 4 میلیون 940 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 550 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 540 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 930 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز تا حدود 1556 دلار پیشروی کرد. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده نهایتاً با قیمت 2 میلیون و 192 هزار تومان ثبت شد که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 506 هزار تومان است.

منبع :  اقتصاد