«گواهی سپرده طلا» گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاران غیرحرفه ای

نایب‌ رئیس اتحادیه طلا و جواهر استفاده از ابزار معاملاتی گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلا و در ادامه راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش یا طلای آب شده در بورس کالا را راهکاری مناسب برای کسب سود سرمایه گذاران غیرحرفه ای از بازار طلا عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالاخبر، محمد کشتی آرای با اشاره به اینکه برنامه بورس کالا برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده طلای آب‌شده، نتیجه نیاز بازار به راه‌اندازی چنین ابزارهای مالی نوینی است گفت: اگر افراد غیرحرفه‌ای و مردم عادی، قصد سرمایه‌گذاری در معاملات خارج از چارچوب بازار سنتی را دارند، می‌توانند با اطمینان خاطر و بدون نگرانی از آینده، از راهکار صدور گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه طلا استفاده کنند. ضمن اینکه بورس کالا در نظر دارد این قابلیت را برای شمش و یا طلای آب شده نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: در فضای مجازی دادوستد طلا به‌صورت طلای آب‌شده و سکه در قالب معاملات اعتباری و یا فردایی انجام می‌شود و با توجه به اینکه این خریدوفروش‌ها پایه و اساس قانونی و ضمانت لازم را ندارد، برای کاهش نگرانی مردم از آینده سرمایه خود می توان از گواهی سپرده کالایی بورس کالا برای سرمایه گذاری در این بازار استفاده کرد. با این گواهی به‌نوعی این اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که سرمایه‌شان به صورت امن نگهداری شده و دارایی آنها نزد بانک های مورد تایید بورس حفظ خواهد شد.

وی درباره ورود نقدینگی به بازار طلا گفت: به اعتقاد بنده حجم نقدینگی سرگردان جامعه به‌سوی بازار طلا روانه نخواهد شد؛ چراکه سرمایه‌ها به دنبال کسب سود منطقی و با ریسک های اندک هستند، اما بازار طلا طی سالیان گذشته نشان داده که تضمینی برای اطمینان از کسب سودآوری ندارد و حتی در دو سال گذشته، برخی از فعالان این بازار، در مقاطعی، متحمل زیان هم شده‌اند. در نتیجه، به نظر می رسد، این افراد تحت تاثیر ترس ناشی از زیان های قبلی، دوباره وارد این حوزه نمی‌شوند. اگر کسی هم قصد ورود به این دادوستد را داشته باشد باید ریسک نوسان قیمتی بالای آن را نیز بپذیرد.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه داد: افراد حرفه‌ای بازار طلا و سکه، صراف‌ها و جواهرفروشان کشور هستند که عموما آنها در کسب‌وکار سنتی خود مشغول هستند. در این میان ورود به بازار گواهی سپرده کالایی مبتنی بر طلا، برای افراد غیرحرفه‌ای و عموم مردم بسیار مناسب است چراکه آنها دستیابی به سودی مناسب، کم ریسک، امن و در دسترس را به سرمایه گذاری پر ریسک بازار طلا ترجیح می‌دهند.

کشتی آرای در پایان خاطرنشان کرد: بورس کالا، نهادی شفاف است که دادوستد کالاهای تولیدی در تمام بخش‌های بازار کالا از مأموریت‌های قانونی آن است و قرار گرفتن راه اندازی گواهی سپرده طلای آب‌شده در دستور کار این بورس، نتیجه نیاز بازار به راه‌اندازی چنین ابزارهای مالی نوینی است.

مزایای گواهی سپرده سکه طلا

 هم اکنون در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا در حوزه طلا، معاملات گواهی سپرده سکه طلا فعال است و توسعه این معاملات به گواهی سپرده شمش و طلای آب شده نیز در دستور کار این بورس قرار دارد.

اوراق گواهی سپرده سکه طلا قابل معامله در بورس کالا حکم سکه طلا را به‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را خرید و فروش کنند. در بیان دقیق تر گواهی سپرده ورقه‌ای است بهادار که نشان ‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده‌شده در انبار است؛ پشتوانه آن قبض انباری است که توسط انباردار صادر می‌شود. در واقع افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند می‌توانند از ظرفیت‌های بورس کالا و ابزارهای موجود در این بازار از جمله اوراق گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا استفاده کنند که مزایای بیشتری نسبت به بازار آزاد داشته و ریسک کمتری سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند.

در بیان مزایای این ابزارمالی می‌توان گفت در این معاملات دارنده گواهی با نام، امکان معامله و نگهداری را دارد و به حمل و نگهداری سکه در منزل یا گاوصندوق نیازی نیست. ضمن اینکه تحویل فیزیکی سکه نیز درصورت درخواست دارنده آن به فاصله یک روز انجام می‌پذیرد. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند سکه را نگهداری کنند، این روش بسیار امن و بدون دغدغه‌های مرسوم، درباره احتمال سرقت است. همچنین، برای کسانی که می‌خواهند سکه را دائما خرید و فروش کنند نیز نیازی به دریافت و تحویل مستمر سکه نیست و صرفاً از طریق کارگزاری، حتی به‌صورت آنلاین می‌توانند به معامله سکه طلا بپردازند.

وثیقه مطمئن

یکی دیگر از مزایای گواهی سپرده کالایی، وثیقه‌گذاری آن برای اخذ تسهیلات کوتاه‌مدت از شبکه بانکی و مؤسسات مالی است که بستر قانونی این امر در دستورالعمل پذیرش انبار، صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی؛ مصوب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد.

نقدشوندگی

با این وصف، می‌توان ادعا کرد مزایای سرمایه‌گذاری روی گواهی سپرده به‌مراتب بیشتر از ورود به بازار فیزیکی سکه است؛ زیرا اوراق گواهی سپرده سکه طلا در واقع حکم سکه طلا را به‌صورت فیزیکی دارد و هرگونه نوسان قیمت سکه روی گواهی نیز اثرگذار است. از طرفی نقدشوندگی بالا و معافیت مالیاتی از دیگر مزایای این نوع معاملات در بورس کالاست که سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب خواهد کرد و در مقابل، افراد با ورود به معاملات گواهی سپرده سکه دیگر نیاز ندارند برای خرید یا فروش، دارایی خود را حمل یا جابه‌جا کنند زیرا این گواهی‌ها بدون جابه جایی مداوم کالا، دادوستد می‌شود.

منبع : بازار سرمایه