یک عرضه اولیه جذاب در راه بورس تهرانآزاد 

به گزارش رهنمون سرمایه تعداد ۲۴۰ میلیون سهم از «کویر» در بورس تهران با قیمت ۶۲۵ تومان عرضه می‌شود که نقدینگی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان را نیازمند است. در شرایطی که ارزش معاملات طی هفته‌های اخیر بالای دو هزار میلیارد تومان بوده است چنین نقدینگی فشاری بر بازار وارد نخواهد کرد. بررسی‌های اولیه از این شرکت به جذابیت قیمت سهم اشاره دارد که در ادامه گزارش به آن پرداخته شده است. در شرایطی که نقدینگی در بورس تهران جولان می‌دهد شاید چندان نیاز به تحلیل یک عرضه اولیه نباشد و سهام عرضه‌شده در بورس تهران معمولا جهش قابل‌توجهی را در مدت زمان کوتاهی تجربه می‌کند؛ با این حال عرضه اولیه «کویر» در نگاه اول جذاب می‌نماید و بررسی‌های آن خالی از لطف نیست. البته باید توجه داشت که اطلاعات آورده شده در ادامه از سایت «کدال» گرفته شده است.

نکته اول: سودآوری «کویر»

«کویر» در حالی در قیمت ۶۲۵ تومان عرضه می‌شود که در بهار ۶۹ تومان سود با سرمایه ۲۴۰ میلیارد تومان محقق کرده است. فعالیت اصلی این شرکت مصرف شمش برای تولید میلگرد است که در سال گذشته با تولید حدود ۶۱۷ هزار تن، بعد از ذوب آهن بیشترین میزان تولید میلگرد را داشته است. میزان تولید این شرکت در سال ۹۸ رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد و مقدار تولید «کویر» در نیمه نخست ۹۸ رشد ۴۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

کویر در بهار با فروش ۸۸۴ میلیارد تومانی ۶۹ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده است.  این در حالی است که فروش این شرکت در تابستان حدود ۱۰۶۸ میلیارد تومان بود. البته نرخ فروش در تابستان نسبت به بهار افت داشته و رشد ۳۳ درصدی مقدار فروش (از موجودی) باعث شده که مبلغ فروش نسبت به بهار رشد داشته باشد. بررسی‌های اولیه «دنیای بورس» از احتمال تحقق سود ۵۱ تومانی به ازای هر سهم در تابستان حکایت دارد. بررسی‌ها از سودآوری این شرکت احتمال ساخت سود حدود ۲۰۰ تومانی را برای این شرکت در سال ۹۸ محتمل می‌سازد. بر  این اساس به نظر می‌رسد قیمت‌های کنونی عرضه جذاب باشد.

نکته دوم : عوامل بازاری

یکی از نکاتی که در کنار مطلب اول باید در نظر گرفته شود ترکیب سهام‌داران این شرکت است. شناختی از سهام‌داران این شرکت وجود ندارد؛ اما حضور سهام‌داران بخش خصوصی همیشه برای شرکت‌های عرضه‌شده معمولا رویه رشد قیمت پرشتاب‌تری را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس این موضوع نیز می‌تواند به افزایش نسبت قیمت به درآمد این شرکت در مقایسه با میانگین گروه کمک کند. موارد متعددی در خصوص علت ذکر چنین نکته‌ای وجود دارد که برای مثال حمایت بیشتر مالکان خصوصی از شرکت تحت تملک از جمله آن است.

ریسک‌های «کویر»

چند عامل ریسک‌زا برای «کویر» وجود دارد. نخست این‌که تولید شرکت به هر دلیلی به مقادیر سال ۹۷ کاهش یابد. افزایش هزینه‌های انرژی بر سودآوری این شرکت اثرگذار است. البته سهم سربار از هزینه‌های تولیدی این شرکت بسیار کم است. کمتر از ۳ درصد هزینه تولید این شرکت به هزینه سربار اختصاص دارد و البته کمتر از یک درصد هزینه تولید بر اساس صورت‌های مالی سه‌ماه نخست به انرژی اختصاص دارد. با این حال ریسک بزرگ برای شرکت کویر رکود چه در اقتصاد جهانی و چه در اقتصاد داخلی است. در تابستان نیز نشانه‌ای از رکود در بخش فروش «کویر» مشاهده نشده است؛ با این حال در شرایط کنونی اقتصاد کشور باید به این موضوع توجه داشت. در بخش دیگر افت نرخ خرید ماده اولیه (شمش فولادی) در بازار جهانی گرچه کاهش هزینه تولید را به همراه دارد با این حال با افت نرخ فروش محصولات در نهایت سود کمتری را برای شرکت به همراه دارد.

ریسک دیگر نیز احتمال ادامه‌دار بودن اصلاح سهام طی معاملات دو روز آینده است که می‌تواند بر کل جو سرمایه‌گذاری در بورس اثر منفی داشته باشد.

برآورد از قیمت و سهم هر کد در عرضه اولیه

با شرایط کنونی احتمال عرضه در سقف قیمتی (۶۲۵ تومان) مهیا است. از ۶۰۰ سهم اختصاصی به هر کد احتمالا حدود ۳۵۰ سهم به هر کد اختصاص یابد؛ این اعداد در شرایط به خصوص می‌تواند به حدود ۴۸۰ سهم برسد. در چنین شرایطی اگر بازار در رویه اصلاح قرار گیرد رویه قیمتی این عرضه اولیه جالب خواهد بود.

مطالب مرتبط