افزایش دوبرابری سود “ساربیل”

شرکت سیمان آرتا اردبیل در گزارش ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۹۸ با سرمایه ۲۴۰ میلیارد ریال توانست به ازای هر سهم ۲۱۲۵ ریال سود محقق کند که نسبت به سال گذشته ۹۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

سود فصلی شرکت از ابتدای سال مالی روند صعودی داشته است. سود فصل پاییز ۱۰۳۹ ریال بوده که نسبت به تابستان ۶۴ درصد بیشتر و نسبت به پاییز سال گذشته ۱۰۱ درصد بیشتر است.

مبلغ فروش شرکت در 12 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 61 درصد افزایش و مبلغ بهای تمام شده 39 درصد رشد داشته است و در مجموع حاشیه سود ناخالص شرکت نسبت به سال گذشته بهتر شده و از 38درصد به 46 درصد رسیده است.

هزینه های عمومی و ادارای شرکت 31 درصد افزایش یافته است. هزینه های مالی شرکت نسبت به سال گذشته کاهش 96 درصدی را نشان می دهد. به دلیل تسویه تسهیلات در دوره های قبلی مانده تسهیلات در پایان سال مالی اخیر 42 درصد کاهش یافته و مانده فعلی مربوط به تسهیلات از بانک ملی می باشد.

تولید و فروش

مقدار تولید کلینکر و سیمان در سال مالی اخیر نسبت به سال گذشته 22درصد بیشتر شده است. مقدار فروش شرکت نیز در همین مدت 19 درصد افزایش داشته است. سهم فروش داخلی 95 درصد و سهم صادراتی 5 درصد می باشد.

مطالبات

دریافتنی‌‌های تجاری شرکت نسبت به سال مالی قبل 41 درصد افزایش یافته است. دوره وصول مطالبات نسبت به سال گذشته اندکی بهتر شده و از 43 روز به 39 روز رسیده است.

بهای تمام شده

85 درصد بهای تمام شده شرکت را سربار تشکیل داده است که در سال مالی اخیر نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش داشته است. هزینه مازوت و گاز مصرفی و حق الزحمه پیمانکاران بابت استخراج و حمل مواد اولیه بخش عمده سربار را تشکیل می دهد.

ترکیب بهای تمام شده شرکت بصورت زیر می باشد:

نتیجه گیری

همانطور که از نمودار نرخ فروش ماهانه شرکت مشخص است از تیر 98 نرخ فروش سیمان افزایش یافته است. با افزایش نرخ های فروش مبلغ فروش بهتر شده و حاشیه سود فصلی نیز روند صعودی گرفته است. شرکت توانسته هزینه های مالی را بخوبی کنترل کند. با توجه به اینکه هزینه انرژی سهم مهمی در بهای تمام شده دارد در صورت افزایش بهای انرژی در سال مالی جدید باید نرخ های فروش مجدد افزایش یابد تا حاشیه سود ناخالص سطوح فعلی را حفظ کند.

منبع : کارگزاری آبان