افسار دلار و لیست سیاه FATF

“تقاضای دلار” با توجه به نیاز‌ها و تعهدات ارزی و خرید‌های صنف‌های مختلف برای شب عید افزایش می‌یابد.

بحران افزایش نرخ دلار در پایان سال

محمد ثریانژاد مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات در خصوص افزایش نرخ دلار در پایان سال و تاثیر آن بر صادرات محور‌های بازار به بورس‌نیوز گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار و طلا در پایان سال و نیاز‌های مسافرتی و fatf که در حال حاضر مطرح هست، فعالان بازارهای موازی همچون دلار و ارز‌های رایج را نگران از ورود ایران به لیست سیاه fatf کرده است.

وی ادامه داد: افزایش تقاضایی که در بازار ایجاد شده و تمدید مهلتی که قرار بوده تا به ایران داده شود، این احتمال را ایجاد کرده تا این عطش فروکش کند اما؛ با توجه به نیاز‌ها و تعهدات ارزی و خرید‌هایی که صنف‌های مختلف برای شب عید انجام خواهند داد، تقاضا را برای دلار افزایش می‌دهد.

ثریانژاد بیان کرد: با توجه به هجوم نقدینگی در سایر بازار‌های کالایی ممکن بوده این پول سرگردان مجددا به سوی بازار‌های موازی مانند دلار و طلا سرازیر شود همچنین ممکن هست کلیت بازار دچار حباب شده باشد و از شدت ورود نقدینگی چند ماه اخیر در بازار سرمایه کم کند و احتمال این وجود دارد که دلار در کانال ۱۴ هزار تومان دچار نوسان شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات تصریح کرد: زمانی که نرخ دلار در کانال ۱۴ هزار تومان نوسان کند طبیعتا منجر به افزایش نرخ دلار نیمایی می‌شود و تاثیر مستقیم بر شرکت‌های صادرات محور و کامودیتی‌ها و شرکت‌های مرتبط با نرخ دلار خواهد گذاشت و با یک فاصله زمانی در بازار سرمایه بر سهام شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

ثریانژاد خاطرنشان کرد: با توجه به کسری بودجه و نیاز نقدینگی دولت برای تامین مخارج جاری و هزینه‌های سرمایه‌ای امکان انتشار اوراق از سوی دولت وجود دارد و بازار نیز کشش پذیرش آن را دارد.

منبع :  بورس نیوز