بلند کردن هارتل ۵۰۰ تنی در بازار بورس تهران

خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۴ (بورس و فرابورس) امروز ۵۰۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۴ درصد افت داشت.

به گزارش رهنمون سرمایه ، افزایش و تشدید تحریم‌های ایران، و یا موانعی چون کرونا، زلزله، افزایش نرخ ارزها، کسری بودجه دولت و … نه تنها هیچگونه تأثیر منفی بر بورس تهران نداشته، بلکه تنور بازار را بیش از پیش گرم کرده است.

به‌طوری‌که واکنش بازارسرمایه در برابر هر زنگ خطر و تهدید و تحریمی، معکوس از آب در آمده و به رونق هر په بیشتر این بخش از فعالیت های اقتصادی انجامیده است.

حکایت از آنجا آغاز شد که در اردیبهشت ماه سال گذشته، ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج میشود و چنان فشاری بر ایران و بازارهای مالی وارد خواهد ساخت که در تاریخ بی سابقه باشد!.
در پی این تهدید و افزایش فشارها، موتور بورس تهران بعنوان زود اثرپذیرترین بخش اقتصادی کشور ، نه تنها خاموش نشد بلکه با سرعت و دور بیشتری بکار افتاد و قیمتها با جهش غیر قابل باوری روبرو شدند. درست است که علت اصلی این امر، افزایش نرخ ارزها در بازار بوده است. ولی بیش واکنش مثبت بورس تهران به معضل تحریم ها و تهدیدهای امریکا، و جهش قیمت ها و شاخص ها به ترتیبی که شاهد آن هستیم، بیشتر شبیه یک معجزه بود.

لذا باید قدردان فعالان بورس تهران و مشارکت کنندگان بازار بود که دولت را در چنین شرایط بغرنجی تنها نگذاشتند و با دوری از بازارهای کاذب سفته بازی نظیر بازار طلا و ارز و املاک و مستغلات، روی به بورس تهران گزاردند و منابع هنگفت خویش را روانه بازار سهام کردند.

این حمایت همه جانبه و گرایش عمومی سهامداران و سرمایه گذاران بورسی را باید ارج نهاد که با حمایت از دولت و بازار سرمایه، آب به آسیاب دشمن نریختند و با قوای تمام جذب بازار سهام شدند. حال اگر دولت بخواهد از سال آینده از فعالان بورس طلب مالیات بر عایدی سرمایه کند و یا با تدوین و اجرای سیاستهای اشتباه، در صدد اخذ مالیات از سهامداران (حامی و پشتیبان دولت) بازار سرمایه باشد، کاری ناعادلانه و ناجوانمردانه خواهد بود.

لذا جا دارد دولتمردان ، قدر ملت نجیب و بزرگ منش ایران را بدانند و در ارائه خدمت بیشتر به این مردم صبور و انقلابی همت بیشتری به خرج دهد.

و، اما قطار سریع السیر بورس تهران امروز تا لبه ایستگاه ۵۰۰ هزار واحدی پیشروی داشت و مردان بلندآوازه آن قصد بلند کردن هارتل سنگین ۵۰۰ تنی را داشتند، ولی به این توفیق عظیم دست نیافتند و بنظر می‌رسد در بازار فردا شاهد این چچپدیده خجسته خواهیم بود.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «پارس»، «فملی»، «تاپیکو»، «اخابر»، «وغدیر» و «رمپنا» با رشد بیش از ۱۷۱۰۶ واحدی روبرو شد.

بازار رشد قابل توجه نرخ ارز را با شتابی بیش از پیش در قیمت سهام منعکس میکند و امروز نیز شاهد رشد خیره کننده سطح عمومی قیمت‌ها و رکوردشکنی مجدد شاخص کل بودیم.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۹۸,۹۰۴ واحد / میزان تغییر ۱۷۱۰۶ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۸,۱۶۴,۹۸۸ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۱,۷۰۴ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۶۸۷ میلیارد ریال

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فولاد ۹۰۶ واحد مثبت/ پارس ۶۲۴ واحد مثبت/ فملی ۵۸۹ واحد مثبت/ تاپیکو ۵۰۶ واحد مثبت/ اخابر ۴۷۹ واحد مثبت/ وغدیر ۴۶۶ واحد مثبت/ رمپنا ۴۶۱ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۶۷۷.۹ میلیون سهم/ ذوب ۴۴۸.۱ میلیون سهم/ فولاد ۳۰۱.۱ میلیون سهم/ خساپا ۲۴۸.۳ میلیون سهم/ فاراک ۱۳۰.۲ میلیون سهم

خالص خرید حقیقی ها
خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۰۴ (بورس و فرابورس) امروز ۵۰۸۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۴ درصد افت داشت.

منبع : بورس