تسویه ارز حاصل از صادرات در گرو راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی است

خورشید گزدرازی روز شنبه در نشست مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان بوشهر افزود: آنچه در فعالیت بازارچه‌های مرزی، مبادلات پایاپای و تهاتر کالا به کلا مهم است، رعایت الزامات بهداشت و استاندارد و حقوق عوارض بدون ثبت سفارش است.

وی اضافه کرد: از مواردی که باید به دقت به آن توجه کرد ایجاد کریدور شمال به جنوب از کشورهای سی آی اس و اوراسیا به کشور قطر است که در این ارتباط بندر بوشهر می‌تواند به عنوان پل ارتباطی و هاب پورت شمال خلیج فارس مورد تقاضای بخش خصوصی باشد.

گزدرازی یادآورشد: حجم عظیمی از کالا و خودرو در حالی که سال‌ها وجه ارزی آنها به فروشنده پرداخت شده، در بنادر این استان رسوب شده‌است که انتظار می‌رود وضعیت آنها تعیین تکلیف شود.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر اظهارداشت: با توجه به اینکه قشر قابل توجهی از مردم استان بوشهر به کالای همراه مسافر (ته لنجی) اشتغال دارند باتوجه به افزایش نرخ دلار، معافیت کنونی منافع قشر ملوان و لنجدار و کاسب را تامین نمی‌کند از این رو بازنگری در آیین‌نامه معافیت مربوط به واردات کالای همراه ملوان ضروری است.

وی گفت:در شرایط حساس کنونی سخت گیری‌های دولت عرصه را بر فعالیت بخش خصوصی تنگ کرده و این رویکرد مغایر با وعده‌های دولت است.

گزدارازی افزود: برای نمونه فعالان اقتصادی باید علاوه بر تحمل نرخ بالای تورم، مالیات افزون‌تری با تمرکز یک جانبه به منافع دولت پرداخت کنند و سپس انتظار دارند که فعالیت اقتصادی منجر به رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار شود.

وی بیان کرد: نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز با بخشنامه‌های خلق‌الساعه، کابوسی است که فقط با معجزه قابلیت اجرایی شدن دارد.

گزدرازی ادامه داد: عمده فعالیت‌های استان بوشهر در بخش اقتصاد به تفکیک هر بخش در حوزه تجارت و خدمات ۶۲، صنعت و معدن ۲۴ و کشاورزی ۱۴ درصد است.

وی عنوان کرد: به تعبیری ظرفیت عمده استان در حوزه تجارت و خدمات است اما اکنون باتوجه به رکود این حوزه، بیکاری شمار زیادی از جوانان استان و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را شاهد هستیم.

گزدرازی ادامه داد: در چنین شرایطی باید تلاش فراوانی برای فعال سازی بنادر و گمرک‌های استان صورت گیرد زیرا با وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی، ۱۴ گمرک و وجود زیر ساخت‌های لازم، همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس و قرابت فرهنگی با آنان نباید اینگونه استان بوشهر در انزوا و رکود باشد.

وی بیان کرد: تاکید بر توجه به حوزه تجارت نفی کننده حقوق دیگر حوزه‌ها نیست و بدون شک هر حوزه به میزان سهمش در اشتغال استان مورد اهمیت قرار دارد.

گزدرازی اظهار داشت: با توجه به وجود زیر ساخت‌های مناسب در استان هرمزگان و منطقه آزاد اروند در استان خوزستان، بندر و گمرک بوشهر جذابیت خاصی برای تجّار نداشته از این رو تقاضا داریم با لغو استثنائات ۲۰ درصد سود بازرگانی موافقت شود.

وی ادامه داد: به منظور رقابت پذیر کردن بندر بوشهر و امکان پهلوگیری کشتی‌های بالای ۳۰ هزار تن باید لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر تا عمق ۱۵ متر در دستور کار جدی قرار گیرد.